Ruokavalio -kokonaisuus kuntoon

Opiskelen Ravitsemustieteen perusopintoja avoimessa yliopistossa ja meillä alkoi juuri Ravitsemus ja Liikunta opintokokonaisuus. Materiaalina on osia Olli Ilanderin Liikuntaravitsemus kirjasta. Luin yhden osion ja ajattelin koota siitä muutamia juttuja tänne blogin puolelle. Siitä on tosiaan aikaa kun on viimeksi opiskellut, joten luetun tekstin yhteenveto auttaa varmasti muistamaan ja sisäistämään asiat paremmin. Ravitsemus ja liikunta on erityisen lähellä blogin aihepiiriä muutenkin, joten uskon näistä olevan hyötyä myös lukijoille.

Ruokavaliossa on tärkeintä, että kokonaisuus on kunnossa. Suosi ruokia, jotka ovat ravitsemuksellisesti laadukkaita eli niillä on hyvä ravintoarvo. Hyvä ravintoarvo tarkoittaa ruuan sisältäminen välttämättömien vitamiinien ja kivennäisaineiden ja muiden hyödyllisten ravintoaineiden (mm. kuidut, amino- ja rasvahapot) määrää, laatua ja moninaisuutta.

Ravintoainetiheys kuvaa ruuan ravintoarvoa suhteessa energiasisältöön. Korkea ravintoainetiheys tarkoittaa, että ruuassa on paljon hyödyllisiä ravintoaineita kilokaloria kohti. Matalassa ravintoainetiheydessä puolestaan on paljon tyhjää energiaa, tyhjiä kaloreita. Lisättyä sokeria ja puhdistettua viljaa sisältävät ruuat, ns. höttöhiilarit, jotka ovat myös ravintoainetiheydeltään matalia.

Ruuan laadun merkitys kasvaa silloin, kun energian tarve ja/tai saanti on pientä. Mitä vähemmän syö, sitä laadukkaampaa ruuan on oltava, jotta ravintoaineita saataisiin riittävästi.

Ruokavaliokokonaisuus muodostuu yksittäisistä ruoka-aineista ja ruokavalinnoista. Kun suurin osa näistä on ravitsemuksellisesti laadukkaita, on kokonaisuus hyvä. Mitä ruokia syöt monta kertaa viikossa, päivittäin tai jopa useita kertoja päivässä? Valitse ne tarkoin, ne vaikuttavat kokonaisuuteen eniten. Jos perusta on kunnossa, voi huonojakin ruokia syödä kohtuudella ilman että kokonaisuus kärsii. Perustaltaan huono ruokavalio ei muutu hyväksi vaikka siihen lisäisi kuinka paljon superfoodeja.

Pari hyvää kysymystä pohdittavaksi:

Kun mietit ruokavalion kokonaisuutta, edistääkö vai heikentääkö ruoka terveyttä?

Palveleeko ruokavalio urheilijan tarkoitusperiä parhaalla mahdollisella tavalla?

(Lähde: Liikuntaravitsemus, Ilander O. 2014)

Yllä olevat ovat niitä asioita, joista olen hyvin pitkälle samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Tuosta huonon ruuan kohtuullisesta syömisestä olisin kuitenkin tarkkana, koska kohtuus kaikessa antaa joskus liikaa vapauksia, kuten tässä kirjoituksessa taannoin kirjoitin.

Tällä hetkellä ruokavaliota täydennetään seuraavanlaisella setillä päivittäin:

– MCT öljy. Loraus aamulla kahvi+kananmuna+voi sekoituksen kanssa blenderiin. Lapsilla loraus puuron, jugurtin tai smoothien päälle.

– Aloe Vera Gel. Puoli desiä aamuin illloin.

– D-vitamiini tippoina.

– Ph- emäsjauhe. Lusikallinen veteen seloitettuna aamulla.

–  OptiMSM jauhe. Lusikallinen aamun kananmuna-kahvijuomaan.

IMG_3819

 

 

 

Avainsanat:

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *