Tahtoo juosta, mutta jalat eivät

Juoksukoulua on takana jo parisen kuukautta ja olemme oppineet monia mielenkiintoisia juttuja niin juoksijan lihaskunnosta, juoksutekniikasta ja palauttelusta aina uusien Suunnon sykemittareidemme applikaatioihin ja muihin hienouksiin. Minulle tärkein juttu on ollut Jussin laatima henkilökohtainen juoksuohjelma, jota olenkin alkanut noudattaa HCR:n lähestyessä yhä tunnollisemmin. Treenaaminen on sujunut tähän mennessä melko mukavasti ja aikaakin sille on löytynyt suhteellisen hyvin työn, opiskelun ja muun vapaa-ajan keskeltä. Itse asiassa urheilu on minulle sen verran tärkeää ja hyvä rentoutumiskeino, ettei ajan löytäminen sille tai motivoituminen treenaamisen olekaan ollut ongelma.

do-it-dont-quit-motivation-nike-Favim.com-501992

Sen sijaan juoksumäärien lisääntyessä huomaan valitettavasti taas saman ongelman kuin viime vuonna – reisissä syvällä lihaksissa tuntuu pistävää kipua astuessa tai juostessa. Kuitenkaan esimerkiksi spinningissä tai lihaskuntoa tehdessä kipua ei juurikaan tunnu. Hieronta ja venyttely eivät tunnu vaivaan auttavan. Viime vuonna treenatessani ensimmäiselle puolimaratonilleni ongelma oli sama ja kuvittelinkin tekeväni nyt asiat maltillisemmin, eri tavoin ja paremmin, mutta ei. Positiivista on, että ongelmat alkoivat vasta nyt, toisin kuin viime vuonna sain kärsiä niistä lähes koko talven.

Mieleeni onkin tullut epäilys, sopiiko pitkänmatkan juoksu minulle lajina lainkaan, vaikka se muuten niin mukava ja helppo kuntoilumuoto onkin? HCR:n on enää noin kuukausi ja tehokasta treeniaikaa en mielelläni käyttäisi lepuutteluun. Kropan ehdoilla tietysti mennään, mutta yhdyn silti Fridan edelliseen kirjoitukseen. Vaikka vastoinkäymisiä tulee, ei juoksulenkkareita heitetä naulaan vaan lähtöviivalla nähdään 10.5 :)!

Tiina

Kuvan lähde: http://favim.com/image/501992/

 

Avainsanat: , , , ,

Kohti HCRää!

Kohti HCRää!

Kohti HCRää -blogi seuraa 10 juoksukoululaisen matkaa kohti Helsinki City Runia, joka juostaan 10.5.2014.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *