Takinkääntö, tai päivä jona huomasin pitäväni thrusterista

Olen tainnut täällä useampaan otteeseen mainita, miten inhoan thrusteria, tuota etukyykyn ja ylöstyönnön yhdistelmää. Ja niin minä tosiaan vielä eilen aamulla luulin ja siksi melkein tosissani mietin, halusinko mennä treeneihin, joissa olisi tarjolla ensin thruster-jam ja siihen päälle Helen (eräs ns. benchmark-wodeista: kolme kierrosta aikaa vastaan 400 m juoksu, 21 kahvakuulaheilautusta ja 12 leuanvetoa). No tietysti tosissani halusin, onhan epämukavuusalue uusi mukavuusalue (tai jotain…), mutta en varsinaisesti nauttinut ajatuksesta.

Niinpä hämmästykseni olikin melkoinen, kun huomasin thruster-jamin (10 minuutin EMOM, 3 thrusteria per minuutti) puolivälissä, että homma sujui, oli kivaa, ja tankoon olisi jopa voinut lisätä painoa (tein 30 kg:lla). Halusin jopa tehdä lisää thrustereita. Hullua! Josta tuli kuitenkin mieleen, että on melko mielenkiintoista, miten suosikki- ja inhokkiliikkeet vaihtelevat aikojen saatossa (paitsi yhtä en vaihda, se on ikisuosikki kyykky!).

Omaksi huvikseni ajattelinkin nyt luetteloida tähän tämänhetkiset suosikki- ja inhokkiliikkeeni (sattuneista ajankohtaisuussyistä listalla on nyt lähinnä erilaisia crossfit-treeneissä toistuvia suoritteita). Oletettavasti inhokkiosastolta löytyvät ne liikkeet, joissa kehityksen tarve on suurinta, sillä kukapa tykkää tehdä asioita, joissa on surkea.

Suosikit:
kyykky – ikisuosikki. Vaikka viime kerran ykkösmaksimi oli pettymys, noin yleisesti ottaen kyykkääminen on kuitenkin mukavaa puuhaa. Toivottavasti ykköseenkin tulee piakkoin vähän korotusta. Pidän myös useimmista kyykkyvariaatioista, jopa kamalasta valakyykystä.
thruster – äkillinen nousu inhokeista suosikkeihin. Ai että. Toisaalta thruster-variaatio wall ball ei vieläkään pääse tälle listalle, yäk. Viimeksikin pallo putosi naamalle.
tempaus – ihan kamalaa, tekniikka vaatii ihan järkyttävästi hiomista ja uskallusta kunnon allemenoon, tuloskehitys on hidasta ja aina pelottaa, mutta jostain syystä tempauksen tekeminen vaan on silti kivaa. Koskee myös eri variaatioita.
clean & jerk – myös toinen klassinen painonnostoliike pääsee suosikkeihin. Siitäkin huolimatta, että viikolla otin taas tangon vastaan solisluulla, josta muistuttaa mehevä mustelma. Näitä on vaan hauska tehdä.
boksihypyt – olen verrattain hyvä erilaisissa hyppysuoritteissa enkä pelkää boksia (havaintojeni mukaan tämä on melko yleinen pelko), joskin hiukan nopeutta voisin kehittää. Olen kuitenkin iloinen aina kun päivän ohjelmassa on boksihyppyjä. Jee.
toes-to-bar – eli T2B. Olen kyllä näissä aika huono, mutta sentään jotenkin hanskaan itseni, ja silloin joskus kun tekniikka osuu kohdilleen näitä on suorastaan ilo tehdä.

inhokit
leuanveto – siitä yksinkertaisesta syystä, että olen todella huono leuanvedossa. Siis ihan surkea. Homma kaatuu sekä voiman että tekniikan puutteisiin. Ehdoton kehityskohde sekä yleisin liike, joka estää minua RX:mästä wodia. Ohjepainojen latominen tankoon on harvoin nykyään ongelma, mutta annas olla, jos pitää vetää vaikka 12 leukaa ilman vastuskuminauhaa tai muuta helpotusta, siihenhän se tyssää. Kippaamista en ole vielä alkanut toden teolla opetellakaan, kun haluaisin kuitenkin hanskata ensin puhtaat leuanvedot. Vielä jonain päivänä Pian!
hspu – eli käsinseisontapunnerrus eli handstand push up eli hupsu. Työn alla, mutta puhdasoppinen suoritus ei ole vielä lähelläkään. Kuulemma kehonpainoliikkeissä kehitys on reippaalla treenillä nopeaa (näin väitti koutsi salillamme, vaan uskoako tuota), mutta aika alkutekijöissä ollaan.
sdhp – sumo deadlift high pull eli sumopystysoutu. Ihan sama tekeekö kahvakuulalla vai tangolla, liike on yhtä kauhea aina. Ei sellaisella apua, en pärjää -tavalla, joten se ei kohdalle osuessaan lannista, mutta ei sitä kyllä kiva ole tehdä.
rengasdipit – sama syy kuin leuanvedoissa: ei riitä voima eikä taidot. Lisäksi tuntuu kamalalle.
wall ball – kenen neropatin idea oli laittaa ihmisiä heittämään isoa, painavaa palloa korkealle seinään? Ihan paska idea minusta.

Neutraaleja tuntemuksia minussa aiheuttavat useimmat kahvakuulaliikkeet, tuplanaruhypyt, push pressit ja melkein kaikki core-liikkeet.

Sen enempää crossfit-lahkoilua hehkuttamatta on kyllä todettava, että on se kyllä hyvä, että joku toinen ohjelmoi minun puolestani, niin en pääse livistämään inhokeistani. Käydessäni normisalilla inhosin melkein kaikkia eristäviä käsiliikkeitä, joten säännöllisesti skippasin hauiskäännöt ja ojentajat taljassa. Onneksi ne eivät enää kuulu ohjelmaan muutenkaan, haha.

Mites teidän liikesuosikit ja inhokit? Uppoaako thruster?

Avainsanat: , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *