Talvi tulee, oletko valmis?

Ei talvella voi ajaa, kun on lunta ja liukasta.. Niin, välillä se on painimista fillarin kanssa, välillä kieli keskellä suuta taistelua tasapainon häiriötekijöitä vastaan ja välillä ihan perusetenemistä pyörän päällä, joten uskaltaisin sitä kutsua ajamiseksi. Väittäväthän ne keski-eurooppalaisetkin ettei talvella voi ajaa autoa ja silti suomalaiset ajaa.. Se on asenteesta ja hieman varusteista kiinni. Tänään psyykkasin erästä kuntosali-asiakasta kokeilemaan talvipyöräilyä, joten ajattelin hiukan valoittaa sitä muillekin.

Itse ajan tavallisilla renkailla läpi talven. Myös kaupassa ja töissä käyn siis talvellakin pyörällä, lenkkiajon lisäksi. Yhtenä talvena ajoin yhden tai kaksi lenkkiä nastarenkaalla, enkä sen jälkeen ole nastoja käyttänyt. Hyvä, oikeasta kumiseoksesta valmistettu rengas on vähintäänkin yhtä pitävä kuin hyvä nastarengas. Hyvä kumiseos on kuin kitkarengas, nastat vaikuttavat pyörän ohjattavuuteen ihan kuin autossakin.

Pyöränä maasturi tai cyclocrossari, kuitua tai alumiinia. Olenpa kuulllut hurjia väitteitä että kuitu ei kestä pakkasta tai se jopa kutistuu pakkasessa, mutta vaikka en tätä nyt enempää perustelisikaan niin mainittakoon että olen neljä talvea ajanut samoilla hiilikuitukiekoilla ja samankokoiset renkaat niissä on ollut kesät talvet. :D

Valoa. Talvella ”päivänvalossakin” tehdyillä lenkeillä saattaa olla välillä niin hämärää että ainakin pieni, punainen takavalo on järkevää, erityisesti jos lenkillä ajetaan autotien reunaa. Etuvalossa saa olla tehoa varsinkin illan pimentyessä tai aamun vasta valjetessa. Valolenkitkin on ihan hauskoja. Eli pimeillä pikkuteillä ja poluilla pyöränvalojen kanssa ajetut lenkit. Silloin tututkin reitit näyttävät uusilta ja täysin erilaisilta. Ladattavat valot maksavat hieman enemmän mutta kestävät käyttöä ja valotehotovat jo auton valoja suurempia.

Vaatteet. Ikuinen keskustelun aihe. ”Mitä sä laitat päälle?” Joka-ikinen kerta se kuullostaa yhtä hauskalta miesten suusta kuultuna. :) Itse palelen ja pakkasrajani lenkin ajamiseen on n.8-10 astetta.  Tiedän, että monet ajavat viileämmässäkin lenkkiä, mutta itse tarvitsen tuosta kylmempiin oloihin jo toppahousut. Uloimmainen kerros on tuultapitävää ja sitten erilaisia eristekerroksia tarpeen mukaan. Sormet suojataan hyvillä hanskoilla/rukkasilla ja varpaat paksupohjaisilla kengillä, joiden päälle lämpötilasta riippuen ohuempaa tai paksumpaa kengänsuojaa. Hiihtoon tarkoitetuilla vaatteilla pärjää jo pitkälle ja niiden hankkiminen voi olla hieman helpompaa. Pyörällä ajaessa kannattaa kuitenkin huomioida että yläkroppa on huomattavasti stabiilimpi kuin hiihtäessä. Poikkeuksena sitten maastossa ajaminen.

Melkein tulee jo ikävä talvilenkkejä! Eeppiset kuuden tunnin eksymis-taluttamislenkit välkkyvät mielessä, kuka lähtee metsästään uusia hiekkateitä Hämeenkyröön? Tai talvipolkuja Kangasala-Valkeakoski välille?… Energiaa talvilenkeillä kuluu enemmän ja juotavaa vähemmän, koska pullot yleensä jäätyy umpeen jossain kohtaa. Hyvä vinkki; kuljeta juomapulloa selkätaskussa tai huvita lenkkikavereita juomalla termoskannun korkista höyryävän lämmintä mehua. :)

Avainsanat: ,

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Kari

    Täyttä asiaa, pyöräilykausi on Suomessa 12 kk 8-) Pikku kommentti renkaista kuitenkin (semminkin kun ”tavallinen rengas” on aika laaja käsite): jäällä, ja etenkin märällä jäällä pitävää kumiseosta ei ole keksittykään, silloin mennään ilman nastoja nurin. Ite en tykkää kaatuilla etenkään kovalla alustalla, joten nastarenkailla on talvet ajettu toistakymmentä vuotta. Toki joitain lenkkejä tulee talvella ajettua nastattomilla maastorenkailla, hienostihan ne lumella toimii. Työmatkalla on kuitenkin nastat alla. Nastarenkaita on niin joka lähtöön että onhan kumma jos ei löydy jokaiselle sopivaa.

    Vastaa
  • Pia Pensaari Kirjoittaja

    Toki nastoilla on käyttöjä märällä jäällä mutta harvemmin, ainakaan näillä leveysasteilla sitä keliä on tarjolla sekä maantiellä, metsäteillä ja kevyenliikenteen väylillä yhtäaikaisesti kovin pitkään, eli reittivalinnoilla voi kiertää. Koska ei hyvä nastakaan pääkallokelillä pelasta. Vaikkakin minun pitäisi tietenkin pyöräkauppiaan vaimona suositella joka keliin erilaista rengasta. Helpoimmalla rengasvaihdoissa muuten pääsee jos on kahdet kiekot ja toisissa nastarenkaat ja toisissa tavalliset, ei viivästy lenkille lähtö sen takia. :)

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *