Tarinaa

Kaikkea on taas ehtinyt tapahtua ja vaivaudun nyt niistä kirjoittamaan. Tukka putkella olen saanut taas mennä ja aikaisesta aamuherätyksestä, ilman kellon soittoa, sain inspiraation kertoa menneistä kisoista (eihän tässä mennyt kuin pari tuntia, kiitos kuvien, jotka eivät suostuneet latautumaan). Kisoja olen reilussa parissa viikossa ehtinyt ajaa Suomessa, Belgiassa ja Sveitsissä.

Pari viikkoa sitten kävin huvikseni ajamassa linja-ajon SM-kilpailut Helsingin velolla. Pääsin todistamaan muutamaa SE:tä päivän aikana ja näkemään kavereita pitkästä aikaa. Itse kisa eli linja-ajo lähti kyttäillen käyntiin. Itsekin odottelin ensimmäistä iskua, joka tuli noin kuuden kierroksen ajon jälkeen Riikka Pynnösen toimesta. Isku tuli puolen kierroksen jälkeen kiinni ja kokeilin omaa onnea heti perään. Seurakseni sain Pia Pensaaren, jonka kanssa ajoimme vuorovetoa. Välissä taisin vetää muutaman Piankin vetovuoron, koska olin sen verran nössö ettei huvittanut yksinään koko matkaa ajaa.. Lopussa kuitenkin kiri irtosi mukavasti ja pääsin tuulettemaan ? ensimmäistä ? ratakultaa.

Helsingistä otin hatkat hopeiseen batman mobiiliin ja kävin Turussa Linnea luona kahvilla. Turusta matkustin bussilla kotiin. Kotona odottikin jo hieman mieltäkin painava pakkaus kohti Belgiaa/Sveitsiä ja Bigla cycling teamia..

Matkustin 22.7 maanantaina 13 tuntia Porista Gentiin. Ei ollut mikään lepopäivä, huhhuh. Saavuin noin 35 asteen helteeseen, joka tuntui suhteellisen lämpimältä, kun Porissa oli samana päivänä ollut se 15 astetta.

Samassa kelissä ajettiin myös seuraavan päivän kisa Strijpen-Zottegemissa. Kärsein kisassa ihan huolella ja join varmaan viisi juomapullollista vettä noin 80 kilometrin matkan aikana. Järjestäjät lyhensivätkin kisaa muutamalla kierroksella, kun oli niin kuuma. Kisasta ei muuta kerrottavaa tuloksellisesti kuin että rengas meni noin viisi kilometriä ennen maalia.

Kisan jälkeen oli tiedossa pari päivää lenkkeilyä ja Gentiin tutustumista. Gentistä taisikin tulla tuon reissun päätteeksi uusi lempikaupunkini Belgiassa. Kaupunki on todella kaunis ja suosittelen käymään siellä jos Belgeihin joku vahingossa joskus eksyy.

Turisteilun jälkeen kisaa ajettiin Bambruggessa. Bambrugessa kilpailu lähti osaltani niin että tutustuin reittiin ensimmäisen kierroksen ajan, kun ei ollut mitään hajua millainen reitti olisi kyseessä. Toisella kierroksella taas tykiteltiin ihan huolella ja huomasin olevani irtiotossa. Loppujen lopuksi irtiottoon irtaantui yhdeksän kuskia ja sillä lähdettiin puskemaan eteenpäin. Muutama putosi ajon edetessä takaisin pääjoukkoon. Itsellä jalka tuntui suhteellisen vahvalta ja viimeisillä kierroksilla hallinnut sade tuntui nostavan omaa tahtoa voittaa. Tietenkin viimeisellä kierroksella takavanteeni klinkku halusi aueta. Tietysti muut iskivät heti , kun näkivät minun pysähtyneen. Kiekko paikalleen ja takaa-ajoon. Viiden kilometrin tempoaminen ei kuitenkaan riittänyt ja olin tuloksellisesti kuudes. Harmitti.

Seuraavana päivänä kisailtiin Lebbekessä. Kisa sujui jotenkin nihkeästi, mutta silti löysin itseni muutaman kierroksen ajan irtiotosta kärjessä. Tuo ajettiin kuitenkin kiinni ja lupasin vetää viimeiset hetket tiimimme toiselle tytölle. Siinä kävi kuitenkin niin että vetämäni kuski jäi kuitenkin pahasti pussiin porukan keskelle ja itse pääsin hyvästä nousemaan välistä kohti kärkeä. Kiri lähti hyvin ja tuloksena voitto. Voitto vähän lievensi edellispäivän harmitusta. :)

Kolmantena kisapäivänä kisasimme Haaltertissa. Tuolla jo suomityttökin oli tottunut kuumaan keliin ja ei tuntunut enää niin ahdistavalta kisata 35 asteen helteessä. Irtiottoja ei tuossa kisassa helposti päästetty, paitsi kaksi. Viimeisellä kahdella kierroksella pääsi kampea vähän nostamalla kärkeen kaksi erillään ajavaa kuskia. Nämä kaksi ottivat ensimmäiset kaksi podiumpaikkaa ja itse koitin vielä saada sitä viimeistä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Tuloksena neljäs sija.

Haaltertin jälkeen matkustimme tiimin bussilla Sveitsiin. Majoituin ja edelleen olen yhden tiimimme kuskin luona. Tänne päästyäni sain myös BMC pyörän käyttöön ja se tuntuu persuksen alla hyvältä. Myös kuvauksissa pääsin käymään. Kortteja odotellessa..

P1000364

Uusi Bemcuni pääsi koitokseen Oltenissa ajetussa kriteriumissa. Koitin onneani heti ensimmäisellä kierroksella ja pääsin irti pääjoukosta. Eroa pääjoukkoon tuli tasaisesti. Minulle huudettiin, että olen 45 sekuntia edellä kunnes taivas niin sanotusti räjähti ja alkoi satamaan ja ukkostamaan. Otin kurvit vähän iisimmin ja koitin muuten pitää vauhtia yllä. Yllätyksekseni maalivaate vai mikä lie pumpattu juttu kaatui maaliviivan päällä. Siinä sitten vähän cyclocrossia piti harjoitella hyppimällä sen yli. Parin kierroksen ajelin vielä ja sitten tauluun ilmestyi, että viisi kierrosta maaliin. Ajoin kierrokset ja pääsin ykköspodiumille.

P1000385

Vaikka näissä jutuisssa en tiimikavereista kauheasti puhunut niin on se vaan hienoa olla osa tätä tiimiä! Kaikki pelaa ja hoituu. On hauskaa, mutta otetaan kisat kuitenkin sen verran vakavasti, että parhaamme yritetään. Ei mitään turhaa itkemistä turhista asioista tai yritetä olla parempi kuin joku muu. Kaikki ovat tasavertaisia ja kaikkia autetaan parhaansa mukaan.

P1000328

P1000352

Tänään mahdollisesti menen illalla radalle ajamaan.. Huih. Katsotaan miten sujuu ja uskaltaako sitä sinne ylös kivuta ollenkaan..

Kuvia lisää myöhemmin, kun kaikki näyttää lagaavan :D

Avainsanat: ,

Lotta Lepistö

Lotta Lepistö

Lotta on 24-vuotias pyöräilijä ja sairaanhoitajaopiskelija. Tulevana vuonna Lotan on tarkoitus harjoitella monipuolisesti ja saada pyörä liikkumaan entistä kovempaa. Hän pääsee nyt kokeilemaan vuodeksi, millaista on elää todellista huippu-urheilijan elämää.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *