Treeniä imetysjumiin

FullSizeRender

Olin ajatellut, että vauvan synnyttyä pidän totaalista taukoa salitreenistä pari kuukautta. Ajatuksena oli, että käyn reippaita kävelylenkkejä päivittäin vauva mukana vaunuissa. Noh, ei olla vielä vaunuilemaan lähdetty. Vaunutkin on vielä varastossa. Mutta salille olen jo ehtinyt, nimittäin tuohon alakertaan, meidän talon kuntosalille. Kyllähän sitä voi tässä kotonakin vähän jumppailla, mutta tahtoo vähän tuo sohva vetää puoleensa ja jumppa jäädä lyhyehköksi. Vauva vetelee ihan hyvän mittaisia unia, joten otan hänet kaukalossa mukaan ja käyn tekemässä puolen tunnin – tunnin mittaisen jumpan alakerrassa.

Tiistaina pyörittelin jumppakeppiä ja tein vähän kuminauhamobbailuja ja olkapääjumppaa.

IMG_4639

Keskiviikkona poljin kuntopyörällä 40 minuuttia ja siihen päälle keppijumppaa ja käsipainoilla kulmasoutua ja pystypunnerrusta.

IMG_4648

Sairaalasta lähtiessä sain monenlaista ohjelappusta mukaan. Imetyksestä, vauvan hoidosta ja sitten jumppaohjeita lantionpohjan lihaksille, vatsalihaksille ja niska-hartia seudulle. Imetys on kyllä jo nyt aiheuttanut ryhdin painumista entisestään kasaan ja jumia niskoihin ja hartioihin. Lisäksi liikkumattomuus vetää aikalailla myös alaselkää jumiin. Jokainen äiti varmasti noudattaa vauvanhoito ohjeita aikalailla kirjaimellisesti, mutta kuinka monelta nuo äidin itsensä hoito-ohjeet jäävät vähän vähemmälle huomiolle. Itsekin vähän ensin hymähtelin tuollaiselle niska-hartiajumpalle, mutta sitten kun aloin asiaa miettimään, niin sehän on ihan ensiarvoisen tärkeää, että minä voin hyvin. Minun pitää jaksaa vauvaa hoitaa, nostella ja imettää. Ilman tuskaa, jumia, väsymystä ja päänsärkyä. Liikunnan tuoma hiki, energia ja aineenvaihdunnan käynnistyminen aiheuttaa vain niin käsittämättömän hyvän olon, että en tiedä miten alunperin ajattelin, että voisin taukoa pitää. Tuntui kuin veri olisi lähtenyt kiertämään oikein kohinalla ja kuntopyörällä sai kyllä hikoiltua paidan märäksi.

IMG_4645

Maidon tulokin on onneksi hieman tasoittunut vastaamaan vauvan tarvetta. Maitoa tuntui tulevan ihan valtavasti  ja rinnat olivat todella kipeät pari päivää, mutta onneksi vauvalle maistui ja hän piti huolen äidistä. Ennen salille ja liikkumaan lähtöä imetän niin, että liikkuminen on itsellekin helpompaa ja vauvalla vatsa täynnä. Liikkuminen kyllä laittaa paitsi aineenvaihdunnan ja verenkiertämään, ainakin itsellä myös maidontuotannon käyntiin. Eli nälkä se on sitten pienellä treenikaverillakin jumpan jälkeen.

Olen onnekseni saanut nyt aivan rauhassa tutustua pieneen ja mennä täysin hänen rytmissään. Kun pojat syntyivät, oli imetys yhtä tuskaa. Nyt vasta tajuan, että en vain pystynyt molempia imettämään niin paljon kuin olisi pitänyt, koska toinen ei oppinut kunnolla heti imemään ja hänelle pumppasin maitoa. Pumppaaminen ei taas tyhjennä rintaa samalla tavalla kuin vauva ja siitä seurasi sitten taas ongelmia, rintatulehdusta yms. Lisäksi kaksosten kanssa pidettiin vähän väkisinkin heidät samassa syöttörytmissä, koska muuten en olisi nukkunut juuri yhtään. Näin jälkikäteen ajateltuna, vaikka meillä menikin oikein hyvin tuo vauva-aika, olihan silloin kaikki niin uutta, outoa ja melkoista tehosuorittamistakin. Nyt osaan ja voin ottaa rennommin, vauvan tahtisemmin. Hän kyllä kertoo mitä milloinkin tarvitsee.

Siitä en kuitenkaan tingi, että silloin kun yöllä nukun, nukun ihan omassa rauhassani ja kunnolla. Nyt ei nukuta 8 tuntia putkeen, vaan 2-4 tuntia kerrallaan. Tämän pätkän haluan nukkua sikeästi. Tämän vuoksi poika nukkuu omassa sängyssään ja kun sieltä jotain ääniä päästelee, nousen hänet syöttämään ja  syönnin jälkeen taas omaan sänkyyn nukkumaan. Molemmat. Nukahdan kyllä tosi nopeasti aina uudestaan ja vaikka nukun sikeästi, herään kyllä äidin vaistolla kun poika alkaa pienen possun lailla röhkimään, suuta availemaan ja sormiaan syömään.

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *