Treenikuulumisia ja kisatavoitteita

Lyhyt yhteenveto hieman treenimääristä synnytyksen jälkeen, josta on nyt aikaa vähän reilut kuusi kuukautta.

CrossFit salille palasin tammikuun loppupuolella, vähän reilut 2kk synnytyksestä eli treenejä on takana nyt 4kk. Olen käynyt salilla keskimäärin vähintään 3-5 kertaa viikossa ja noudattanut tuon ajan salin ohjelmointia. Vauva on viihtynyt salilla hyvin myös mukana, joten lapsenhoitajan puute ei ole ollut mikään este päästä treenaamaan. Jos en ole päässyt jonain päivänä tai ollaan oltu reissussa, niin olen tehnyt aina jonkun korvaavan treenin. On päiviä, jolloin muita menoja on ihan riittävästi, joten silloin on parempi jättää menemättä salille ja käydä vain vaunulenkki kotiovelta ja vaikka vähän leikkipuistossa temppuilua.

Huhtikuussa aloin käymään CrossFit Oulu Barbell Clubin ohjatuilla painonnosto tunneilla kaksi kertaa viikossa. Joudun siis vähän soveltamaan päivän ohjelmointia sen mukaan, miten painonnostoa on muussa ohjelmoinnissa. Nämä painonnostot eivät tule normaali ohjelmoinnin päälle, vaan korvaan niillä  CrossFitin painonnostopäivien wodeja. Tämä on ollut hyvä ratkaisu. Saan keskityttyä kunnolla rauhassa tekniikkaan, joka tuntuu parantuneen siitä mitä se oli ennen raskautta.

Huhtikuun loppupuolella alkoi miehen työkiireet helpottaa ja pääsin useammin yksinkin salille, joten pääsin oikein kunnolla hyvään vauhtiin. Lisäksi kun Voima alkoi maistelemaan muutakin ruokaa kuin tissimaitoa, helpottui oma kotoa poistuminen huomattavasti. On se kuitenkin aivan eri asia lähteä yksin sinne salille ja saada keskittyä tuo hetki vain omaan itseensä. Kiirehän sieltä on sitten heti kotiin ja usein jo ensimmäisenä eteisessä saa alkaa taas tissiä kaivamaan esiin. Ennen Voimaa sai mennä rauhassa treenin jälkeen suihkuun ja syömään. Nykyään istun välittömästi kotiin päästyä nälkäisenä ja hikisenä imettämässä, koska pieni voimamies huomaa välittömästi minut nähdessään, että hänellähän on ikävä äitiä. Mutta tiiättekö: en istu yhtään ahdistuneena, vaan onnellisena. Koska urheilu. Koska siitä tullut hyvä olo. Koska ne mahtavat ihmiset siellä salilla. Koska sitten jaksan olla parempi äiti. Koska minulla on ihana mies, joka ymmärtää miten tärkeää minulle on päästä urheilemaan.  Ehkä hänkin on huomannut, että pari päivää kotona ilman liikuntaa tekee vaimosta ihan saakelin pahantuulisen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toukokuun alussa tulikin sitten 1,5 viikkoa taukoa liikunnasta. Ensin mentiin pariksi päiväksi mökille ja päätin ottaa ihan levon kannalta. Siellä tulinkin sitten kipeäksi ja seuraava viikko menikin kuumeessa ja flunssassa ja näistä toipuessa. Voiman kanssa pötköteltiin peiton alla. Tuli ainakin nukuttua ja levättyä. Olin myös syönyt ihan liikaa viljatuotteita, sokeria ja karkkia juuri ennen kuin tulin kipeäksi ja selkäkipukin oli sitä myöten pahentunut.

Onneksi minulla oli mökillä sairaana ollessa hyvät hoitajat

Onneksi minulla oli mökillä sairaana ollessa hyvät hoitajat

Treenimäärien kasvaessa omasta riittävästä syömisestä huolehtiminen on niin tärkeää. Ehkä en vain syönyt riittävästi oikeaa ruokaa ja sitä piti sitten paikata höttöhiilareilla että jaksoi. Tunnen kroppani jo niin hyvin ja minulla jo tuollainen 2-4 päivän huono ruokainen jakso aiheuttaa hyvinkin huonon olon. Taisi olla elimistössä jonkinlainen tulehdustila, joten kuumetaudin pakottama lepo oli paikallaan. Kovemmat treenit vaativat kunnon yöunet ja optimaalisen ruokavalion, jotta kaikki olisi balanssissa. Vaikka Voima on nukkunut koko ajan hyvin, pidemmällä aikavälillä tuo 1-2 herätystä yössä kuitenkin tuntuu ja vaikuttaa jaksamiseen. Vaikka sairastaminen onkin tylsää, on se myös silloin tällöin ihan paikallaan, jos ei muuten opi syömään ja lepäämään kunnolla.

Kokonaisuutena olen menneiden kuuden kuukauden treeneihin ja omaan jaksamiseen hyvin tyytyväinen. Vaikka kunto on vielä kaukana siitä, mitä se oli ennen raskautta, olen jo uskaltanut ensimmäisiä karsinta- ja kilpailutavoitteita asettaa tulevalle kesälle.

Karjalan Kovin karsinnat 27.6.-9.7. Nämä teen, koska nyt karsinnoissa on ensimmäistä kertaa masters sarja 35-39 -vuotiaille. Itse kisat ovat 12.-14.8. ja sinne pääsee 10 parasta naista karsinnoista. Karsintoihin on aikaa nyt kuukausi ja siinä ajassa ei ihmeitä tehdä, mutta osallistua aion, tottakai.

kuva: http://www.karjalankovin.fi/media/

kuva: http://www.karjalankovin.fi/media/

Yleisurheilun aikuisurheilun SM-kilpailut Iisalmessa 5-7.8. Näihin päätin osallistua jo ennen raskautta, kun kuulin että kisat ovat Iisalmessa. Olen siellä lapsena yleisurheillut järjestävän seuran Iisalmen Visan väreissä ja onhan se nyt vaan kivaa mennä ”Sankkurille” eli Sankariniemen Stadionille kisaamaan. Oulun Pyrinnöllä on onneksi juuri alkamassa kesän aikuisten yleisurheilukoulu, joten käyn siellä 2 kertaa viikossa hakemassa oppia. En ole vielä edes päättänyt mihin lajeihin osallistun, mutta ehkä se tässä kesän aikana selviää kun käy kokeilemassa.

yla_saul

kuva: http://iisalmenvisa.com/index.php/yleisurheilu/kilpailut/sm-yleisurheilu-2016

 

Avainsanat: , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Amanda Kainulainen

    Oot mahtavasti päässyt treenaamaan. Mukava huomata miten samanlaiset ajatusmaailmat on. Olen itse myös sitä mieltä, että äidin liikunta ei missään nimessä ole lapselta pois. Me vedettiin eilen Felixin kanssa porrastreeniä jätkä mun selässä kamtorepussa. Hyvin tuntui viihtyvän Hauskaa yhdessäoloa tuokin! Meillä vaan 10,5kk jätkä saattaa välillä öisin olla 3 kertaa vielä tissillä. Tsemppiä treeneihin!!!

    Vastaa
    • Hanna Uusitalo Kirjoittaja

      Kiitos samoin!
      Teillä on kyllä hauskoja treenejä ja hienosti olet jaksanut yötisseilyistä huolimatta. Meillä vaihtelevasti klo 20-08 välillä 1-3 kertaa imetän ja luulen että jatkuu vielä aika pitkään.

      Meillä ei ole tuota kantoreppua vielä testattu. Ostin yhden kirpparilta, mutta se olikin vähän isommille lapsille tarkoitettu. Pitää kesällä kokeilla.

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *