Treeniviikko 37 pitkällä pohjustuksella

Menneellä viikolla palasin pieneltä ikuisuudelta tuntuneen loman jälkeen takaisin töihin. Totesin, että ehkä se todella tuntui ikuisuudelta siksi, että pääasiassa olen lomaillut viimeisen 10 vuoden aikana viikon kerrallaan lukuunottamatta viime syksyn Sveitsin matkaa, jolloin olin lomalla kaksi viikkoa. Nyt vapaita kertyi putkeen ruhtinaalliset 18 päivää, jota pidempään olen viimeksi lomaillut 17-vuotiaana ennen kuin rupesin seuraavana vuonna käymään säännöllisesti töissä ensin lukion ja sitten muiden opintojen ohessa. Nyt kun lomailun makuun pääsin, on mielessä pieni suunnitelma seuraavasta lomasta, mutta superimpulsiivisena ehdin muuttaa sitä vielä sata kertaa, ennen kuin lomaviikko tulee eteen.

Töihin paluu tarkoitti paitsi vähempää vapaa-aikaa, myös paljon väsyneempiä jalkoja. Tänään aamulla herätessä jalat olivat tosi kipeät. Sattuu kantapäähän, joka ehti toipua jo melko kivuttomaksi loman aikana. Sattuu toiseen polveen, sattuu molempiin pohkeisiin ja sääriin, ihan kuin olisin eilen käynyt vetämässä vähintäänkin puolimatkan triathlonin. Ehkä n.40h kirmaamista kivilattialla viiden päivän aikana voi siis verrata kyseiseen urheilusuoritukseen ainakin jalkojen rasitustilan osalta. Jos joku osaisi kertoa, minkälaisia kenkiä voisin vielä kokeilla työkengiksi, kaikki vinkit otetaan vastaan. Nyt on testattu monet erityppiset juoksukengät, terveyskengät ja barefootit, eikä mikään tunnu toista paremmalta. Pitäisi varmaan vähän rauhoittaa työtahtia, eikä kirjaimellisesti juosta ympäriinsä, mutta kun ei malta millään :)

Vietän tänään viikon toista vapaapäivääni ja olin ajatellut aamusta käydä juoksemassa pitkän lenkin metsässä. Erityisesti kantapään suhteen viisastuneena, päätin kuitenkin vaihtaa treenin muotoa ja kohta pitäisikin lähteä taas kiertelemään maakuntia rullasuksien kanssa. Viimeksi kun olen yrittänyt edes vähän treenata hiihtospesifisti (eli 10v sitten) vihasin rullahiihtoa ylikaiken. Se oli niin vastenmielistä, että inhosin enemmän vain hiihtoputkessa hiihtämistä. Kiltisti kuitenkin kävin tuolloin syyskuukausina hiihtämässä ainakin kerran viikossa rullalenkin ja seuraavana talvena sitten hiihdinkin elämäni parhaat kisat. Tämän jälkeen luonnollinen valinta eli lumeton Turku siivitti minut kesälajien pariin ja rullasuksetkin unohtuivat kymmeneksi vuodeksi, kunnes tänä keväänä päätin kokeilla taas kyseistä harjoitusmuotoa.

Aloitin ”kerran viikossa 1h” -tahdilla horjuen ja hitaasti, sykekin kohosi lähinnä kauhunhetkistä, kun meinasin kaatua säännöllisin väliajoin erityisesti vapaan rullilla. Sitkeästi kuitenkin kävin hiihtämässä ja nyt kesän lopulla olen alkanut jo nauttiakin rullasuksilla etenemisestä, kun kokoajan ei tarvitse jännittää ja eteneminenkin on paljon helpompaa. Koko rullahiihdon uudelleenaloittamisen syy oli puhtaasti heikot narukädet ja pyrkimys niiden vahvistamiseen. Alkukesästä kädet alkoivat tehdä kuolemaa puolen tunnin tasatyöntöpainotteisen pertsan hiihtelyn jälkeen, nyt menee jo parituntinenkin ilman ihmeempiä ongelmia. Käsien voimistuminen näkyy ilokseni myös uima-altaassa ja uintivauhti on kohentunut, vaikken ole juuri uinutkaan viimeisten 9kk aikana.

Nälkäkin kasvaa syödessä ja pääasiassa erään vedonlyönnin seurauksena päähän on pesiytynyt ajatus siitä, että olisi vielä kiva kokeilla, mihin minusta olisi hiihtäjänä näillä käytettävissä olevilla (ajallisilla) resurseilla. Jos kaikki menee hyvin, olen itselleni luvannut, että tämä ihmiskoe saa kestää talveen 2017 asti eli kunnes täytän 30 kyseisen vuoden huhtikuun alkupäivinä :)

Tässä kuitenkin se treenipäiväkirja viime viikolta:

Treeniviikko 37 (8-14.9.2014)

ma 8.9. (vp)

ap: Juoksu pk, 1h25min / 15km

Kevyttä köpöttelyä tiellä kotoa kohti Tamperetta eli mäkistä reittiä

ip: Aquaplus uintitreenit, 1h20min / 3,2km

Tekniikkaa ja lyhyitä sarjoja, rentoa hyvää uimista.

ti 9.9. (vp)

ap: Rullahiihto P 1h40min / 26km

Perusmenoa :)

ip: Kuntosali 1h + lihashuolto 20min

ke 10.9. (työt 8-18.30)

LEPO

to 11.9. (työt 8-16)

ip: Juoksu 40min / 7km + Aquaplus uintitreenit 1h15mn / 3km

Juoksu sis. lyhyitä kiihdytyksiä, jalat väsyneet. Uinnissa tekniikkaa + kelausta, sekä uintitekniikkakuvaukset. Teen erillisen postauksen tekniikkakuvauksista.

pe 12.9. (työt 11.30-20)

ap: Kuntosali 1h

la 13.9. (työt 10-17)

ap: Juoksu 45min / 7,5km + lihashuolto 30min

Sis. 8*200m ylämäkivetoja + muutamia rentoja kiihdytyksiä alamäkeen

su 14.9. (työt 10.30-17)

ap: Rullahiihto V 1h/ 14km

Muuten peruspeekoota, mutta ylämäet reippaammin.

ip: Pyöräily 1h / 24km

Kevyttä pyörittelyä, jalat rikki ja puhki.

YHTEENSÄ vko 37, 11h50min

(juoksu 2h50min, uinti 2h30min, rullahiihto 2h40min, pyöräily 1h, kuntosali 2h, lihashuolto 50min)

Avainsanat: , , , , , , ,

Terhi Martikainen

Terhi Martikainen

Kirjoittaja on triathlonisti, moninkertainen pyöräilyn SM-mitalisti ja urheilukaupan ammattilainen.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *