Treeniviikko 38 – Vaarojen valmistelua

Kauhu, innostus, pelko, odotus, jännitys.. Tunteet ja tunnelmat ovat vaihdelleet parin viime viikon aikana aika tiheään ja veikkaan tämän turbulenssin vain pahentuvan seuraavien puolentoistaviikon aikana. Välillä odotan aivan intopiukassa lauantaina 4.10. juostavaa Vaarojen maratonia, välillä manaan itseni alimpaan onkaloon, kun olen mennyt ilmoittautumaan mukaan moiseen hullutukseen. Välillä olen jo ollut laittamassa myyntiin omaa osallistumistani tai kirjoittamassa järjestäjille viestiä, josko matkan voisi vielä vaihtaa 43 kilometristä 15 kilometriin, välillä taas olen oikein onnellinen siitä, että edessä on ihan totinen haaste ja kokemus.

Tällä hetkellä tunne on odottavan jännittynyt ja perhosia lentelee vatsanpohjassa. Tuntemus on siis toistaiseksi positiivinen ja olen jo luvannut itselleni, että näiden viimeisten kahden viikon aikana yritän parhaani mukaan vältellä pakokauhua. Aion pysyä suunnitelmassani lähteä rennosti ja rauhassa matkaan nauttimaan elämäni ensimmäisestä polkumaratonista ja maratonista ylipäätään. Jos nyt nauttimiseksi voi sanoa arviolta n. 6 tunnin rämpimistä mäkisessä metsikössä. Joka tapauksessa, en aio ottaa mukaan matkaan tipanhiukkaa kilpailuhenkisyyttä, vaan kyseessä on lähinnä henkilökohtainen ihmiskoe. Toivon, että osun mukaan johonkin hyvähenkiseen ja sopivanvauhtiseen ryhmään – jos siis tätä sattuu lukemaan joku n. 6 tunnin loppuaikaa itselleen arvioiva, niin laittakaahan viestiä (martikainenterhi (a) gmail.com) ja lähdetään vaikka yhdessä matkaan :)

20140924_082600

Jos ei muuta, niin kisatankkaus on ainakin aloitettu hyvissä ajoin. Tätä menoa leikillä käyttämäni #paksukainenvaaroille tulee olemaan kirjaimellisesti totta :D

Viimeiset neljä viikkoa olen pystynyt treenaamaan oikeastaan juuri niin hyvin kuin olin suunnitellutkin ja nyt voinkin hyvillä mielin ottaa vähän kevyemmin ennen Vaarojen koitosta. Erityisesti treenijakson päättänyt viime sunnuntainen vajaan 3h polkulenkki sai päälle erittäin hyvän mielen. Sen lisäksi, että itse treeni sujui hyvin ja ”jaksavasti”, ei kantapää kipeytynyt siitä lainkaan. Oikeastaan vasta tämän treenin jälkeen uskalsin uskoa, että myös kipeän jalan puolesta on mahdollista selvitä hyvillä mielin pois Kolin poluilta. Tässä siis viime viikon treenipäiväkirja vielä auki purettuna:

Treeniviikko 38 (15-21.9.2014)

ma 15.9. (vp)

ap: Rullahiihto P 1h40min / 26km, avgHR 135

Mukavaa pk-hiihtoa Valkeakoski-Toijala akselilla. Varmaan viimeisiä lämpimiä, aurinkoisia rullahiihtopäiviä tälle syksylle.

ip: Uinti 1h30min / 3,5km

Aquaplus yhteistreenit Ylöjärvellä, tekniikkaa + melko kevyttä uintiohjelmaa, vähän kuitenkin jo intervalliakin mukana. Hyvä fiilis, vaikka vähän tuntui käsissä aamun rullahiihto.

ti 16.9. (työt 8-16.30, inventaariota)

ip: Kuntosali 1h

ke 17.9. (työt 7-15.30, inventaariota)

ip: juoksu 40min / 7km, avgHR 147 + venyttely 15min

Verra 15min + 10min @ 4.20min/ km + verra 15min. Pientä testiä, miten jalat kestää juosta reippaampaa vauhtia – kantapää huonosti, muuten ok.

to 18.9. (työt 12-20)

ap: Rullahiihto V 1h / 14km, avgHR 149

Peruslenkkiä ja pikkuvauhtileikittelyä ylämäkiin.

pe 19.9. (työt 12-20)

ap: Juoksu 45min / 6km, avgHR 145

Verrajuoksut 2+2km, välissä reilu 20min loikkia

la 20.9. (työt 10-17)

ap: Kuntosali 1h

ip: Rullahiihto P 1h / 15km, avgHR 133

Sis. 6*1min kovaa mäkeen alastulopalautuksella. Sateinen sää, alkoi tulla pimeää ja asvalttikin oli liukas – monta tekosyytä olla menemättä, mutta menin silti :)

su 21.9. (vp)

ap: Polkujuoksu 2h45min / 26km, avgHR 146

Vaarojen maratonin viimeistely. 2h10min kevyttä, hieman maratonin tavoitetehoja reippaampaa, sitten 6*tiukkoja mäkivetoja vesitornin nousuun + 20min kevyttä verrahölkkää loppuun. Treeni sujui todella hyvin, vaikka lähdin ilman aamiaista suoraan sängystä juoksemaan ja mukana oli pelkkää vettä. Jalat kesti hyvin eikä tuntuneet väsyneeltä edes loppuvaiheessa. Toivottavasti Vaaroille osuu samanlainen päivä.

ip: Venyttely + rullaus 40min

Yhteensä, vko 38 n.12h15min

(rullahiihto 3h40min, juoksu 4h10min, uinti 1h30min, kuntosali 2h, venyttely 55min)

Avainsanat: , , , , , , , ,

Terhi Martikainen

Terhi Martikainen

Kirjoittaja on triathlonisti, moninkertainen pyöräilyn SM-mitalisti ja urheilukaupan ammattilainen.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *