Tunti päivässä.

Satuin painamaan tänään yhteenvetonappulaa netissä olevassa treenipäiväkirjastani. Hups vaan, ja yhtäkkiä ruudulla oli yhteenlaskettuna tämän vuoden puolella tehdyt treenit. Vuodesta on käytetty muutaman päivän kuluttua jo kolmannes ja treenitunteja on toistaiseksi kasassa ehkä samanverran kuin muutamalla tuttavalla parista etelänleiristä. Jos triathlonissa kisattaisiin siitä, kuka treenaa yleisen sarjan SM-tasolla vähiten, olisin aika korkealla tuloksissa..

Täältä pesee siis tiukkoja numeroita:

TREENITUNNIT AJALTA 1.1.2o14-28.4.2014

YHTEENSÄ 126h 20min, 1239km.

– hiihto 61h30min, 811km

– kuntosali 22h 30min

– juoksu 17h30min, 171km

– pyöräily (ulkona + sisällä) 11h50min, 212km

– uinti 8h40min, 22,2km

– yhdistelmätreenejä (pyörä+juoksu tai juoksu+voimaharjoitus) 2h40min, 21km

– muuta (mm. lumikenkäilyä) 1h55min, 2km

Raa’asti laskettuna vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana olen kyennyt treenaamaan sen kuuluisan tunnin päivässä ja hieman yli 7h viikossa. Tilastoa toki näin ajateltuna vääristää, että olen näistä neljästä kuukaudesta sairastanut ja pitänyt treenitaukoa lähes yhden kokonaisen kuukauden verran, mutta aika hyvin tuosta on luettavissa se tosiasia, etteivät treenimääräni kovin huimia ole olleet. Samaan hengenvetoon on tosin todettava, että juurikaan enempää ei olisi myöskään kroppa antanut myöden treenata. Välillä tuntuu, että näilläkin määrillä mennään jaksamisen ja terveyden äärirajoilla, erityisesti siksi, että minulla on paha tapa olla henkisesti töissä myös vapaapäivinä tai töiden jälkeen. Mutta tähän lienee parasta tottua, jos asiat etenevät toivotulla tavalla.

Uintimäärä on ollut tämän vuoden puolella erittäin vähäinen. Tähän on kaksi syytä: aikataulut sekä allasvedestä johtuvat astmaoireet. Oireita välttääkseni olen pyrkinyt uimaan maksimissaan kerran viikossa ja sairastelun yhteydessä pitänyt aina vähintään yhden ekstraviikon uintivapaata ennen altaaseen menoa. Aikataulupuolella suurimmaksi esteeksi on osoittautunut pääasiassa Kalevan uimahallin remontti, jonka vuoksi minun pitäisi kulkea aina uimahalliin autolla, joka ei pääasiallisesti ole käytössäni. Ilman autoa uimahallireissuun kuluisi bussivaihtoineen n.4h, joka tällä työtahdilla ei vain ole kannattavaa ja aiheuttaa pelkästään turhaa stressiä, jota ei liikuntaharrastuksesta pitäisi tulla. Huvittavinta on, että olen tässä neljässä kuukaudessa uinut yhteensä saman verran kuin pari vuotta sitten yhden viikon aikana. Jotain lienee jäänyt uintiliikkeistä mieleen, sillä perusvauhti ei kuitenkaan ole heikentynyt käytännössä yhtään. Nopeammissa vedoissa eron tosin huomaa kankeutena ja käsien nopeampana hapotuksena.

Myös pyöräilymäärä näyttää naurettavalta pyöräkisaavalle triathlonistille. Mutta jälleen kerran tein saman tempun kuin niin monesti aiemmin ja syyskuun alun jälkeen kävin talven aikana n.10 kertaa spinning-tunnilla, mutta trainerilla en ajanut yhtään enkä myöskään ulkona. Talvisin rakastan hiihtämistä, mutta vihaan syksyn kurassa ja talven pakkasessa ja lumessa ajamista, sekä sisällä ajamista vieläkin enemmän – joten pyörät asuivat talven kellarivarastossa, ilman että edes mietin niiden olemassaoloa. En suosittele talvehtimistapaani kellekään muulle, mutta minulla se toimii, erityisesti pään puolesta.

Kuten aiemminkin todettua, en laske ns. hyötyliikuntaa mihinkään ylös, vaikkakin pelkkää välimatkojen kävelyä saattaa kertyä 5-6 tuntia viikossa ja välillä tuntuu, että töissäkäyminen tarkoittaa samalla 40h pk-treeniä joka viikko, sillä sen verran kovalla sykkeellä painelen välillä menemään ympäri kauppaa ja puuhastelen asioita. Työpaikkaani tuntemattomille, myymälämme on päästä päähän yli 110m pitkä ja sitä tulee ”muutaman” kerran päivän aikana ravattua edestakaisin. Jos lenkkarit ovat tehtyjä kestämään n.1000-1500km juoksurasitukset, kertoo ehkä työrasituksestani se, että työkäytössä olleet juoksukengät ovat yleensä loppuunkulutetut viimeistään puolen vuoden käytön jälkeen ilman varsinaisia juoksuaskeleita. Mutta toisaalta, 15000-20000 työpäivittäistä askelta vastaavat aikalailla askelmäärän puolesta reilun 10km juoksulenkkiä, jollainen siis toistuu viidesti viikossa jokaikinen viikko.

Yhtäkaikki, on jännittävä katsoa millaisia tuloksia minä saan aikaan tunti päivässä menolla. Nimeltä mainitsemattomalla ministerillä taktiikka toimii ainakin hyvin, eikä minunkaan hiihtotalvessani ollut valittamista omiin odotuksiin ja lähtötasoon nähden. Tänä vuonna ei vaan kenenkään sitten tarvitse lähtöviivalla luulla, että valehtelen tai vähättelen, jos sanon etten oikein ole treenannut. Ei tuota määrää nimittäin kilpaurheilijan treeniksi voi kutsua, kuntoiluksi ehkä juuri ja juuri :)

Avainsanat: , , , ,

Terhi Martikainen

Terhi Martikainen

Kirjoittaja on triathlonisti, moninkertainen pyöräilyn SM-mitalisti ja urheilukaupan ammattilainen.

Kommentit (8)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Iina Lumiaho

    Treenimäärät on muuten oikeesti mielenkiintoinen ja vähän mystinen aihe. Viimeisinä parina kautena oon treenannut varmaan keskimäärin juurikin tuon tunnin päivässä ja sillä on tapahtunut kehitystä oikein hyvin. Jossain vaiheessa stressas kun kaikki tuntui (ainakin blogien) perusteella treenaavan paljon enemmän, mutta kun totesin käytännössä että ei ne treenimäärät kisavauhdissa korreloi, lopetin pääni vaivaamisen asialla. Nyt taas tilanne on ollut just päin vastoin ja oon pystynyt treenaamaan aika paljon enemmän ja paremmalla ajatuksella kuin ennen, jännä nähdä miten vaikuttaa vai vaikuttaako lopulta yhtään mitenkään. :D Jänniä ihmiskokeita tällaset.

    Vastaa
    • Terhi Martikainen Kirjoittaja

      Minulla homma menee juuri päinvastoin ja ehkä siksi tämä tuntuu jotenkin nololta ja hävettävältä. 2012 treenitunteja kertyi n.700, tänä vuonna tätä tahtia n.400. Toki elämäntilanne on täysin eri nyt kuin silloin. Onneksi ne treenipäiväkirjan tunnit eivät yksinään kisoissa urheile. :)

      Vastaa
  • Tero

    Noinhan sitä pitäisikin liikkua. Niin kuin hyvälle tuntuu. Miksi pitäisi tuhlata elämäänsä tekemällä jotakin mistä ei edes oikeastaan pidä.

    Vastaa
    • Terhi Martikainen Kirjoittaja

      Olet oikeassa. Ja olit oikeassa myös viime kesänä siinä yhdessä viisaassa kommentissasi koskien minun jännittämistä ja sen myötä pieleen menneitä kisoja. Itseasiassa, vaikken asiaa silloin myöntänyt, kommenttisi oli yksi sysäys oman pään sisällä käynnistyneelle ajatusmyrskylle. Lopputuloksena ollut kasvattava reilut puoli vuotta, mutta nyt tietynlainen rauha ja ilo omasta tekemisestä. Pääosan ajasta muistaa, että urheilua tällä tasolla tehdään vain itselle, välillä hiipii esiin vielä tarve osoittaa jotain muille, kuten ehkä tämänkin postauksen rivien välistä voi lukea. Mutta kiitos, kiva kun kävit taas jättämässä kommentin!

      Vastaa
      • Tero

        Kiva jos olen ollut hyödyksi. Tajuaisinpa vaan joskus itsekin kuunnella näitä ”viisauksiani” :)
        Tsemppiä.

        Vastaa
  • Justin

    Itsellä on käytössä hiihtäjän kausiajattelu, elikkäs juuri ynnäilin tunnit. Hassua, tuli tasan tunti per päivä olin jopa hiukan yllättynyt. Jatkossa olen tyytyväinen tähän määrään tai hiukan vähempäänkin näin kilpakuntoilijana ja tuoreena isän.ä. Enimmillään on tullu 800 ja parhaiten pyörä on kulkenut silloin kun harjoittelin 600 tuntia vuodessa. Toki nämä kokonaismäärät ei kerro esim. tehoharjoittelusta mitään, ehkäpä ne oli optimaalisimmalla tasolla tuolloin 600- tunnin aikoihin, Tommi tietää tarkemmin :)

    Vastaa
    • Terhi Martikainen Kirjoittaja

      No, minäkin juuri pohdin, että juoksin kipeällä jalalla juuri Karhuviestissä elämäni kovinta vauhtia ja talvella hiihdin parhaita kisoja vuosiin, vaikka harjoittelu oli jo viime vuonna n.500h/vuosi -tasolla ja nyt varmaan vielä määrällisesti pienempää. Vaikka toki määrän vähyys saattaa sitten tulla vastaan esim. Joroisilla, kun pitäisi jaksaa kisata n. 5h kestävä suoritus, lyhyissä kisoissa ei tunnu olevan vaikutusta tällä vähäisyydellä.
      Tsemppiä vauva-arkeen, laittakaan viestiä jos ja kun olette tulossa Tampereelle jossain vaiheessa :)

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *