Uuden alkua

Amsterdam lokakuisen auringon paisteessa:

Näihin maisemiin päättyi kausi 2013 ja samalla voitanee sanoa että perukunto-kausi 2014 avattiin; Kahteen päivään saatiin kävelyä n.15 tuntia.

Kaiken lisäksi tuo meni hyötyliikunnaksi kun Amsterdamin nähtävyyksiä askeltaen metsästettiin.Rata EM-kisojen päätteeksi jäimme vielä yöksi Amsterdamiin ja saimme näin kaksi lähes täysi mittaista päivää nauttia mukavasta syyskelistä, kauniista maisemista ja historiallisesta kaupungista. Kisat menivät osaltani mukavasti, mutta huipukuntoni olin tähdännyt jo edellisiin kisoihin pari viikkoa sitten joten pientä jossiteltavaa jäi. Suomalainen ratapyöräilijä kun ei voi koskaan tähdätä piikkikuntoaan EM-kisoihin, koska varmuutta sinne lähtemisestä ei koskaan tunnu olevan.

Tältä kaudelta opin paljon itsestäni, kisaamisesta ja treenaamisesta. Entisistä vuosista oppineena olen kirjoittanut treeneistä paljon tarkemmin tietoja ylös, fiilikset yms. Lisäksi fiilisten kirjoittaminen ylös tekee sen että joutuu itselleen ihan kirjallisesti myöntämään että tänään nyt vaan ei huvittanut tsempata, sitä kun hetken aikaa miettii treenin aluksi niin on pakko tsempata. Kuntotesti vielä perjantaina ja totuus talven treenejä varten paljastuu. Viime kevään testin perusteella ei varmaankaan tuohon peruskuntoon tarvitse niinkään panostaa, joten kovaa ja tiukkaa treeniä talveksi tiedossa. Hyvä puoli siinä on tietenkin että jää enemmän muuta aikaa. Huono puoli että treenit on aina 100% keskittymisen vaativia.

Päätavoitteet ensi vuodelle on jo hahmoteltu lyijykynä harmaalla mutta korostustussilla niitä väriteltänee tuossa vuoden vaihteen tienoilla kun kotimaiset ja kansainväliset kisakalenterit alkavat hahmottumaan. Eli odotettavissa kirjoituksia jälleen hieman enemmän pyöräilyn sivusta…

Samu-Setä lähtee huomenna viettämään ansaittua lepolomaa Espanjan lämpöön. Viime yönä laskeutuessamme tänne loskasateen keskelle, mietin etten halua nyt pariin viikkoon miettiäkään laukun pakkaamista mutta kummasti tänään Samun lentolippuja tulostaessani tulin samalla vilkaisseeksi paljonko äkkilähdöt ensi viikolle maksaisivat…eihän tuota laukkua ole vielä kokonaan purettukaan.

laatikko

Amsterdamista muuten turistikohteena vielä muutama sana. Uskomattoman vahva ruohon tuoksu tuntuu nenään vahvasti, talot ovat selväpäisenäkin liikkuvan silmään hullusti joka suuntaan kallellaan ja ihan kaiken herkimmille tai lapsiperheille en lähtisi kylää suosittelemaan. Punaisten lyhtyjen alueelle kun eksyy kovinkin helposti vaikkei olisi tarkoituskaan. Liikkuminen pyörällä on suositeltava vaihtoehto ja kaikkea pyörään kiinnitettävää himmeliä löytyy joka lähtöön. Itsellekin tuli pari hienoa valoa hankittua. :)

lelufilo

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Tilimies

    Kiitos mukavista blogikirjoituksistasi!

    Mainitset, että:
    ”Entisistä vuosista oppineena olen kirjoittanut treeneistä paljon tarkemmin tietoja ylös, fiilikset yms. Lisäksi fiilisten kirjoittaminen ylös tekee sen että joutuu itselleen ihan kirjallisesti myöntämään että tänään nyt vaan ei huvittanut tsempata, sitä kun hetken aikaa miettii treenin aluksi niin on pakko tsempata.”

    Voisitko kirjoittaa hieman tuosta harjoituspäiväkirjastasi, että miten ja minkälaisia asioita siellä seuraat? Käytännön esimerkit olisivat kiinnostavia. Onko sinulla päiväkirjassa hälyttäviä mittareita/kriteerejä, joiden mukaan mukautat treenaamista esim. ylikuntoepäilyjen vuoksi?

    Vastaa
  • Pia Pensaari Kirjoittaja

    Kiitos kommentista/aihe-vinkistä. Nopeasti kerrottuna käytän treenatessa aina tehomittaria. Treeni tehoista on laskettavissa rasituspisteitä, joista käyttämäni harjoituskalenteri eli Training Peaks laskee mm. akuutin ja kroonisen rasituksen kertymistä. Eli peilaan treenin tuntumaa niihin, eli jos krooninen rasitus on korkealla, voi veto olla helpommin poissa, palautuminen heikompaa tms.. Lisäksi merkitsen muistiin oliko helppo saada tavoitetehot irti vai oliko jotenkin nihkeää; jumia, toinen veto parempi tms. Kirjoitan itselleni siis oikeasti esim. Helppoja watteja tänään jaossa :). Rasituskäyristä näkee myös milloin on vaarassa mennä ylikuntoon, koska tuntumana sen rajan havaitseminen on hyvin, hyvin epämääräistä ja tulee esiin yleensä vasta kun vahinko on jo tapahtunut. Ilman tehomittariakin tehdyistä treeneistä merkitsen rasituspisteitä, oman tuntumani mukaan, mutta pääsääntöisesti kaikki kovemmat harjoitukset teen tehomittarilla ja ilman ainoastaan palauttavat, spinningit, punttisalit yms. Toivottavasti tästä oli apua! :)

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *