Uuden opettelua

Elli aloittikin jo viime viikolla ansiokkaasti tämän meidän juoksukoulun blogin ja nyt on minun vuoroni jatkaa. Itse olen 40-vuotias kahden lapsen äiti Espoosta. Lapset ovat jo hieman isompia, joten aikaa omille harrastuksille löytyy vähän helpommin kuin ihan pienten lasten kanssa. Tosin kyllä ne 10-vuotiaatkin vielä tarvitsevat aika paljon aikaa ja huomiota koulunkäynnin, harrastusten ym. puitteissa.

Eli varmastikin taistelen saman ongelman kanssa kuin suurin osa työssäkäyvistä perheenäideistä. Miten viikkoon saa mahdutettua ne vaadittavat treenikerrat niin, että se arki ja työkin hoituvat kunnialla? No ainakin tiski- ja pyykkivuorien sekä villakoirien sietokykyä pitää kasvattaa. Itselleni puolimaraton on kuitenkin jo pitkään ollut puolisalainen haave, joten haluan ottaa kaiken irti tästä mahdollisuudesta. Kevään aikana siis juoksulenkit menevät imuroinnin edelle.

IMG_2857

Suunnolla kuuntelemassa asiantuntijan luentoa sykemittarin käytöstä harjoittelussa.

Juoksukoulun ensimmäisessä tapaamisessa puhuimme paljon siitä, että harjoittelussa pitäisi malttaa tehdä riittävästi alhaisen sykkeen rauhallisia lenkkejä, erityisesti alkuvaiheessa. Itselläni on ainakin juuri se perisynti, että lenkit tulee tehtyä liian kovalla vauhdilla. Lenkkeilyä olen harrastanut säännöllisen epäsäännöllisesti jo vuosia. Välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta harvoin olen malttanut tehdä oikeasti leppoisia lenkkejä. Jostain syystä aina tuntuu siltä, että lenkki on tehokas vain, jos sen juoksee niin kovaa kuin rahkeet riittävät.

Nyt kun olen ensimmäistä kertaa kokeillut tällaisia rauhallisempia lenkkejä ja pitänyt vauhdin riittävän alhaisena, olen ollut hämmästynyt siitä, kuinka mukavaa se lenkillä olo on ollut. Jopa tunnin lenkin jälkeen on olo, että olisi voinut vielä jatkaa paljon pidempäänkin. Ja seuraavalle lenkille lähtö on huomattavasti mukavampaa, kun mielessä on tuo hyvän olon tunne. Tosin, eiköhän niitä kovempiakin lenkkejä ole vielä keväälle tiedossa.

Näyttökuva 2014-3-14 kello 9.24.19

Tällaiset Ambit2 R -kellot saimme

Lenkkivauhdin tarkkailuun saimmekin mainion apuvälineen, kun saimme viime viikolla Suunnon uudet juoksuun suunnitellut Ambit2 R sykemittarit. Vaikka olen aiemminkin käyttänyt sykemittareita, en ole oikein noudattanut niissä annettuja sykesuosituksia. Nyt kun päätin nuo rauhallisemmat lenkit opetella, tuo sykemittari on todella hyvä apu. Itselläni ainakin vauhti yleensä kiihtyy ellei siihen kiinnitä huomiota. Sykkeen sijaan mittari ilmoittaa halutessa vauhdin, joten senkin mukaan voi lenkin tahtia säädellä.

Näyttökuva 2014-3-14 kello 9.22.08

Näyttökuva 2014-3-14 kello 9.21.52

Tämän mittarin yksi ehdottomista huippuominaisuuksista on itse kellossa oleva GPS-toiminto, joka mittaa lenkillä kuljetun matkan ja sen voi helposti siirtää verkkopalveluun, missä se näkyy myös kartalla. Ja lenkin jälkeen kellon ruudulla näkyy myös tarvittava palautumisaika. Todella paljon muutakin dataa lenkeistä tallentuu, joten oman kunnon kehittymistä voi tarkkailla myös näiden lukujen kautta.

Itse olen kunnon talvien ja hiihdon ystävä, mutta tämä poikkeuksellisen vähäluminen talvi ja kevät onkin osoittautunut mainioksi juoksukoulun ajoituksen kannalta. Puhtailla kaduilla on mukava lenkkeillä ja pukeutuminenkin on helpompaa sekä kevyempää. Nyt vain toivotaan paljon aurinkoisia kevätpäiviä juoksun innoittajaksi. Uudet pirteän väriset tossutkin on jo tilattu.

Juoksuintoa toivottaen,

Minna

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/11940179/?claim=2mf8ruhdt4m”>Seuraa blogiani Bloglovinin avulla</a>

Avainsanat: , , , ,

Kohti HCRää!

Kohti HCRää!

Kohti HCRää -blogi seuraa 10 juoksukoululaisen matkaa kohti Helsinki City Runia, joka juostaan 10.5.2014.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Sari

    Itsellä on vähän sama meininki eli siivoukset jää nyt kakkossijalle ;) Kello näyttää todella upealta. Sisäänrakennettu GPS olisi juuri jotain sellaista mitä itse voisin seuraavaksi kellolta haluta.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *