Uutta virtaa treeniin juoksukoulusta

Juoksukoulu on jo hyvässä vauhdissa. Nyt viimeksi harjoittelimme tekniikkaa ja koordinaatiota legendaarisella Eltsun kentällä Jussi Pesolan johdolla. Saimme paljon hyviä vinkkejä ja näkemystä siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti pitkää matkaa juostessa. Minulle kaikki uusi tieto on todella tervetullutta.

Olen + 40-vuotias Helsinkiläinen innokas kuntoilija ja jumppaaja. Ajankäytön osalta olen itse huomannut, että juokseminen on itse asiassa melkeinpä aikaa säästävä laji verrattuna ryhmäliikuntaan. Juoksemaan voi lähteä milloin vain kotiovelta. Itselleni liikkeelle lähteminen on tärkein vaihe treeniä. Kunhan lenkille vain tulee lähdettyä, vaikka pienessä räntäsateessa, se sujuu kyllä alusta lähtien mukavissa fiiliksissä ja matkaa kertyy.

IMG_3231

Pidän rennosta hölkkäilystä. Minulla on taipumusta ottaa juoksu vähän turhankin rennosti ja rauhallisesti. Tiedostin, että voisi kehittyä juoksijana, jos vähän panostaisin siihen ja toimisin suunnitelmallisesti. Siksi ilmoittauduin juoksukuluun. Ja olen ollut todella tyytyväinen. Olen jo nyt, juoksukoulun alussa oivaltanut, miten voin treenailla tehokkaammin ja mihin asioihin kiinnittää huomiota tekniikassani, ja juoksuvauhtianikin olen oppinut seurailemaan.

Vaikka asennoidun tavoitteellisesti, HCR mielessäni; haluan pitää juoksuharrastukseni stressivapaana. Metodini on se, että yritän tehdä juoksemaan lähtemisestä entistä rutiininomaisemman toimintamallin. Vain siten juoksukilometrejä karttuu. Toivon, että kehitystä tapahtuu kevätviikkojen kuluessa minulle laadittua juoksuohjelmaa noudattamalla, ja samalla – kuin huomaamatta, pitkänkin matkan juokseminen tuntuu aina vain sujuvammalta.

Minulle juokseminen on parhaimmillaan suorastaan meditatiivista. Juoksen mieluiten metsäisillä kävelyteillä matalilla peruskuntosykkeillä, ja askelten rytmi ja positiivisten ajatusten flow vie mukanaan. Erityisesti kevätauringon paistaessa nyt yhä useammin, matka taittuu kevyesti, ja löydän motivaatiota ja energiaa lähteä pitkällekin lenkille luonnon keskelle.

IMG_3232

Tallennan treenaamiseni Suunnon Movescountiin, ja olen aivan innoissani uudesta hienosta kellosta ja sen toiminnoista. Yllättäen myös itsetuntoni juoksijana kehittyy, kun pidän tarkkaa harjoituspäiväkirjaa. Movescountissa on paljon tietoa, ohjelmia ja menetelmiä erilaisiin urheilutavoitteisiin pääsemiseksi. Se antaa juoksuprojektiini uudenlaista inspiraatiota. Ihan odotan seuraavaa lenkkiä.

Mentaaliseen valmennukseen, kuten tahdonvoiman ja tiedostamattomien ajattelumallien merkityksen ymmärtämiseen, suosittelen kaikille tavoitteellisille treenaajille filosofi Lauri Järvilehdon kannustavaa kirjaa: Tee itsestäsi mestariajattelija. Hän toteaa siinä näin: Kun löydät itsellesi sopivan päämäärän, asennoidut siihen oikein ja tartut toimeen, et lopulta voi kuin onnistua.

Näissä merkeissä, kohti HCR:ää.

Treeni-intoa, ja -iloa kaikille toivottaen,

Outi

 

Avainsanat: , , , , ,

Kohti HCRää!

Kohti HCRää!

Kohti HCRää -blogi seuraa 10 juoksukoululaisen matkaa kohti Helsinki City Runia, joka juostaan 10.5.2014.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Saija

    Osaisiko kukaan neuvoa asiantuntevaa juoksutossukauppaa? Vai pitääkö vaan kokeilla erilaisia tossuja ja ottaa parhaalta tuntuvat? Tai sitten se tylsä vaihtoehto, tilata netistä samat tossut kuin vanhatkin..

    Vastaa
    • fitlandia

      Hei!

      Jos pääkaupunkiseudulta etsit juoksukenkäkauppaa niin kuuleman mukaan Intersport Puhoksessa on osaavia myyjiä. Myös kampista 4runners-nimisestä kaupasta saat varmasti asiantuntevaa apua.

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *