Valmistautuminen puolimaratonille

Vuoden 2014 Helsinki City Run -puolimaraton häämöttää kolmen päivän päässä. Jännityksen noustessa monet tämän juoksuhaasteen asettaneet miettivät, miten viimeiset päivät tulisi käyttää, jotta 21,1 kilometrin juoksumatka sujuisi mahdollisimman hyvin.

Puolimaratonille valmistautumisesta ei kannata tehdä itselleen turhaa stressin aihetta – onhan juoksutapahtumaan osallistumisen tarkoitus olla ennen kaikkea mukavaa! Näillä yksinkertaisilla ohjeilla teet valmistautumisesta ja itse tapahtumasta mukavan kokemuksen:

Viimeiset päivät ennen puolimaratonia

  • Vähennä viimeisten päivien aikana ”ylimääräinen liikunta”, kuten työmatkaliikkumiset, pihatyöt, yms. minimiin ja tee vain kevyitä 20-45 minuutin mittaisia kävely-/juoksulenkkejä kuntotasosi mukaan. Viimeisten päivien aikana on hyvä kasvattaa ”juoksunälkää”, jotta starttipyssyn pamahtaessa olet kuin nuori varsa kevätlaitumella!
  • Viimeisten päivien aikana kannattaa painottaa ruokavaliossa hieman hiilihydraattipitoisempaa ravintoa. Varsinaista ”hiilihydraattitankkausta” ei ole tarpeellista tehdä. Kun liikkumista vähentää ja lisää hieman hiilihydraattien syöntiä niin elimistön energiavarastot täyttyvät sitä kautta. Ähkysyömisestä ja sokerin (karkkien, yms.) ahmimisesta harvemmin saa hyötyä suoritukseen.
  • Hae kilpailunumerot yms. hyvissä ajoin, mielellään jo tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Tapahtumapäivänä

  • Nauti hiilihydraattipitoinen ateria noin 3-4 tuntia ennen juoksutapahtumaa. Suosi helposti sulavaa, hiilihydraattipitoista, ruokaa. Vältä kuituja, jotka hidastavat ruuan sulamista mahalaukusta.
  • Mene tapahtumapaikalle hyvissä ajoin, 1-2 h ennen lähtöä. Näin vältyt paniikilta.:)
  • Nauti normaalia runsaammin nestettä muutaman tunnin ajan ennen starttia. Vältä liiallista juomista, mutta juo selkeästi runsaammin kuin normaalipäivinä. Ennen juoksua on hyvä myös hörpätä hieman urheilujuomaa.
  • Lähde juoksussa maltillisesti liikkeelle ja kiristä loppua kohti, jos voimia riittää. Nauti matkasta!

TSEMPPIÄ JUOKSUUN!

Vinkit antoi Fitlandian toinen perustaja Jussi Pesola, joka on valmistautunut vuosien saatossa kymmeniin juoksu- ja urheilutapahtumiin.

Avainsanat: , , , , , , ,

Kohti HCRää!

Kohti HCRää!

Kohti HCRää -blogi seuraa 10 juoksukoululaisen matkaa kohti Helsinki City Runia, joka juostaan 10.5.2014.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *