Vuoden 2013 pyöräilykaupunki Tampere

Kun kuulin tämän julkaisun vuoden alussa, olin positiivinen ja ajettelin että ehkä tämä pakottaa Tampereen tosiaan petraamaan tässä. Hyvin pian selvisi että Tampere oli ansainnut tämän tittelin rakentamalla muutaman sillan ja tunnelin kevyen liikenteen käyttöön. Ulkopaikkakuntalaisille nämä ovat pieniä nähtävyystipsejä.

Rautatieaseman läheinen tunneli. Komea tunneli onkin; Leveyttä niin että samaan tilaan mahtuisi vähintäänkin kaksi autokaistaa, korkeutta varmuudeksi n.4metriä ja hyvin valaistu, mahtipontiset merkitkin jotka osoittavat kumpi kaista on varattu kävelijöille ja kumpi pyöräilijöille. Kaupungin puolelle tultaessa tosin hetken joutuu pohtimaan missä jatkuu pyörätie, koska liikennemerkein tai viitoin sitä ei ole esitetty. Muista tarkkailla pätkittyjä suojatie viivoja, ne kertovat että pyörätie jatkuu autotien toisella puolen! Mutta älä luota siihen koska esimerkiksi vanhalta sähkölaitokselta kohti Koskipuistoa suunnatessa suojatie on paloiteltu mutta pyöräilijän tulee silti siirtyä ajoväylän reunaan, koska kevyenliikenteen väylä on hyvin kapea ja siinä sijaitsee useita myymälöitä joiden ovet aukeavat kadulle. Tämän paikan läheisyydessä sijaitsee myös Patosilta, jossa lemmenlukkoja on runsaasti kiinnitettynä. Silta on kevyelle liikenteelle, jotta erityisesti pyöräilijät ymmärtävät pysyä poissa Satakunnansillalta, joka on kapea ja ahdas, mutta myös suojelukohde, eli remonttia ei ole tulossa. Patosillan Frenckelin päässä olevalla kevyenliikenteen väylällä ei sitten ole kestopäällystettä, eli huomio maantierenkailla liikkuville; ei välttämättä paras vaihtoehto.

Laukontorin sillalla on sama ongelma. Sillan toisessa päässä on pätkän matkaa hiekkaa tarjolla, samoin Ratinan sillalla, mutta se hiekkaeste tuntuu olevan vain jonkun korjauksen jälkeen unohtunut kohta, tai sitten rahat vain loppuivat kesken. Minkäänlaista varoituskylttiähän näissä ei ole. Toisin kuin Helsingin motarin päättyessä Tampereelle pinnoitteessa on nyrkin kokoinen reikä ja siitä on varoituskyltin lisäksi kaksi vilkkuvaa tolppaa tien sivussa.

Keskusta-alue ei mielestäni ole pyörällä liikkumista varten mutta nämä ovatkin väyliä joiden avulla keskustaa voi hyvin lähestyä pyörällä ja suorittaa loput siirtymät sitten kävellen. Kun siirrytään keskustan ulkopuolelle niin mahtavan kätevä Laulujen silta, se on onnistunut ratkaisu ja tehty huolella loppuun asti, lisäksi se on kaunis!

Kun pyöräilet Tampereen alueella, huomaathan kuinka fiksusti suuri osa pyöräteistä on jo valmiiksi hiekotettu talven varalle! Erityistä nerokkuutta mielestäni on antaa hiekkakentiltä ja lenkkipoluilta sateen mukana valuneen hiekan jäädä pyöräteille, se on ns. luonnollista hiekottamista. Tampereen keskustassa on parina viime kesänä ollut yleinen pumppu kaikkien pyöräilijöiden käytössä. Pumppu on järeää tekoa ja hyvin hankala käyttää, eipähän siis kulu liikaa käytössä, nerokasta!!Routavaurioiden korjaamattomuus n.10 vuoden ajalta on myös luonnon kunnioittamista; Niistä saadaan luonnollisia hidasteita. Varsinkin syksyn pimeinä iltoina ne tuovat myös potilaita Acutaan, raha kiertää.

Sellainen on vuoden 2013 pyöräilykaupunki.

 

Avainsanat:

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *