Winter War 2014: Laji 1 & 2

7500m SOUTU (laji1) ja 2000m (laji2) SOUTU, välissä 2min lepo.

1. Laji 7500m
Aika: 32:57
Sijoitus: 25
Laji suoritettiin Takon Soutajien soutuhallissa perjantai-iltana. Meinasin tehdä virheen ja lähteä liian isolla vastuksella liikkeelle, mutta kiitos vinkkien, pudotin sen reilusti suunniteltua pienemmäksi. Olin tyytyväinen, pystyin melko hyvin pitämään tasaisen vauhdin koko suorituksen ajan. Sen huomasi välittömästi tahdin hidastumisena, jos ajatukset ja/tai katse karkasi omasta suorituksesta esim. vieressä soutavien vauhdin kyttäämiseen. Tekniikka säilyi hyvänä koko suorituksen ajan. Takapuoli puutui, mutta muuten jalat, kädet ja keskikroppakin jaksoivat hyvin. Tässä olisi ollut muutama sija mahdollista parantaa pienellä riskinotolla, 23. ja 24. sijat soutivat minua 4sek nopeammin. 
Lajien välissä nopeasti penkistä ylös, vettä ja ravistelua.
2. Laji 2000m
Aika: 8:35
Sijoitus: 22
Lähdin hirveällä innolla ja liian tiiviillä tahdilla liikkeelle. Onneksi Antti oli valmentajana selän takana antamassa neuvoja ja sain tahdin rauhoitettua, 2000m ei kuitenkaan ole niin lyhyt matka. Pystyin loppua kohden kiristämään ja sain kyllä kaikki irti, mitä pystyi tuossa vaiheessa saamaan. 
Soudun jälkeen hartiat tuntuivat vähän kipeiltä ja jäykiltä, mutta muuten olo oli yllättävänkin hyvä. Sijoitukseeni lajeissa olin tyytyväinen.
SOUTU -Kokemuksia ja tuloksia crossfit treeneissä

Ennen crossfitin aloittamista en muista, että olisin koskaan soutanut soutulaitteella. Kuitenkin jo ensimmäisellä on-ramp tunnilla pääsimme siihen tutustumaan ja nykyään teen usein lyhyet alkulämmittelyt sillä soutamalla noin 5minuttia rauhallisella tahdilla, eli soudan vähän yli 1000m.

Pelkkiä soutuja aikaa vastaan en ole kovin monesti tehnyt, koska usein metconeissa soutu on vain yksi liike muiden joukossa, alussa tai lopussa. Soutumatkat ovat useimmiten 250m, 500m, 1000m tai 2000m.

Aikoja, mitä löysin wodconnectista (verkkosovellus, johon treenit tallennan):
250m: 0:53 (joulukuu 2012)
500m: 1:55 (joulukuu 2013) soudettu vastuksella 10
1000m: 3:59 (tammikuu 2013)
2000m: ainoa kirjattu aika oli tammikuun 2014 treenistä 8:49, joten tuo kisan 8:35 on nyt ennätys.
5000m: 23:55 (elokuu 2013) tämä oli ennen kisaa pisin soutumatkani.

Marraskuussa 2013 tehtiin treeni, jossa soudettiin mahdollisimman pitkälle: 3x3min, 1min palautuksella. Tässä metrit olivat 784m, 705m ja 724m eli ei jaksanut ekan 3min tahtia pitää seuraavia kierroksia. Vähän rauhallisempi aloitus, niin kokonaistulos olisi ollut parempi.

Tabata soututreeni (lokakuu 2012), jossa 8x20sek work/ 10sek rest, tulos 830m.

Tekniikkaa ja taktiikkaa voi varmasti hioa loputtomiin, jotta soudusta tulee vaivatonta ja taloudellista. Nyt tekisi mieli lähteä soutamaan ennätyksiä uusiksi, koska nyt kun noita tuloksia kaivelin, niin ei ne kyllä kummoisia ole.

Tästä linkistä  tekniikkavinkkejä. Eikun soutelee!

Lähettäiskö soutelee?

Ei, kun mennään moottorilla!

Avainsanat: , , , , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *