Winter War 2014: Laji 4

Laji 4

4 x 2min amrap (max reps)

– Käsilläkävely
– Squat Clean 50kg
– Toes 2 bar
– MuscleUp

1min tauko liikkeiden välillä

Tämä laji jaettiin lajeihin 4A ja 4B. 4A lajiin laskettiin yhteen Squat Clean- ja MU toistot. 4B lajiin käsilläkävelyn metrit ja T2B.

Laji 4A
tulos: 11 reps
sija: 33

Laji 4B:
tulos: 38 reps
sija: 24

      

4A lajin Squat Clean eli rinnalleveto kyykyn kautta meni heikosti. Sain vain 9 toistoa. Olin liian hidas ja tekniikka oli hukassa, koska tein näistäkin muutaman raakana ja siihen sitten etukyykyn päälle. Tähän olisi ollut helpohkosti otettavissa ainakin 2 lisätoistoa.












4A lajin MuscleUpit eli voimavedot olivat tämän lajin, ehkä jopa koko kisojen hienoin hetki minulle. Sain rimpuiltua kaksi hyväksyttyä onnistunutta suoritusta, mistä olin super-supertyytyväinen. Kolmaskin oli jo renkaiden päällä, mutta en saanut enää käsiä työnnettyä suoraksi. Yllättävän vähän näitä saivat kilpailijat tehtyä, monet eivät ainuttakaan. Jos olisin saanut vaikka kaksi riveä enemmän tehtyä, olisin ollut jaetulla sijalla 20. Tosi moni sai tässä lajissa 13 tai 12 reps, joten monta sijaa olisi tulos parantunut.

4B lajin käsilläkävelyssä sain 14 metriä. Taitotasooni nähden olin positiivisesti yllättynyt, koska treeneissä en ole uskaltanut edes seisoa kunnolla, saati ottaa askeleita. Lajissa siis jatkettiin siitä aina uudestaan, missä kohti taempi käsi oli kaatumishetkellä. Aika monta vauhtia otin uudestaan, menin ehkä 4-5 askelta aina kerrallaan ja nyt vain riskillä rohkeasti jalat tarpeeksi pitkälle ja vaikka romahtaen alas. Kun näin kuvia lajista, en voinut uskoa, että tosissaan olin ollut noin suorana ja jalat kohti kattoa. Olihan siellä mimmeillä huikeita suorituksia, kun he suorastaan juoksivat 15 metrin matkaa edestakaisin useita kertoja, wow!

         

   

4B lajin Toes 2 bar eli roikutaan tangossa ja nostetaan sieltä varpaat tankoon, sain 24 toistoa. Sain hyvän rytmin päälle ja ote piti hienosti. Olin tosi tyytyväinen, myös kokonaisuutena lajiin, koska käsilläkävelyssä olin kyllä häntäpäässä, mutta onnistuneet T2B nostivat sijoitusta.

Käsilläkävely -Kokemuksia ja tuloksia crossfit treeneissä
Aloittaessani crossfitin, osasin tehdä kuperkeikan. Kärrynpyörä pyörähti kömpelösti ja siitä oli aika kauan kun olin viimeksi päälläni seissyt, saati sitten käsillä. Aivan alusta lähdettiin siis liikkeelle. Ensin päälläseisontaa seinää vasten, sitten ilman tukea.

Wall Climb, eli liike jossa lähdetään kävelemään jaloilla seinää vasten ja samalla liikutetaan käsiä lähemmäs seinää, oli todella haastava ja vaikea, en päässyt lähellekään sitä, että olisin pystyasennossa ja kun tavoite on siis kävellä niin pitkälle, että nenä osuu seinään. Nyt liike onnistuu mukavasti ja on ihanan raskas ja kokonaisvaltainen treeniliike.

Käsilläseisontaan ponnistaminen seinää vasten pelotti, mutta oli vaan pakko uskaltaa. Asentoni käsilläseisonnassa on aika hyvä ja edellytykset pitäisi olla tehdä se hyvin ilman tukea ja oppia vielä kunnolla kävelemäänkin. Suurin vastustajani on oma pää ja itsesuojeluvaisto, kun en vain uskalla mennä tarpeeksi pitkälle, vaan seisonta jää vajaaksi.

Treeneissä tehdään lähinnä tekniikkaharjoituksia, mutta pari kertaa on kokeiltu myös maksimipitoja seinää vasten.

Handstand Hold max time: 2:00 (toukokuu 2013)

Rinnalle veto -Kokemuksia ja tuloksia crossfit treeneissä
Painonnostoliikkeistä minulla ei ollut ennen crossfittiä mitään kokemusta. Kepin kanssa siis lähdettiin liikkeelle tekniikkaa opettelemaan. Rinnalleveto+Työntö, Rive+Jerk, yhdistelmää ja erilaisia variaatioita tehdään paljon. Vaatii todella paljon kärsivällisyyttä ja malttia, malttia tehdä tarpeeksi pienillä painoilla.

Marraskuussa 2012 olin kirjoittanut, että 35kg asti pääsin vielä hyvin rinnallevedossa kyykkyyn tangon alle ja 45kg sain raakana, eli ilman alle menoa. Jostain syystä tuo allemeno on ollut tuosta asti ja on edelleen vaikeaa. Kyse ei ole siitä, että en pääsisi kyykkyyn esim. liikkuvuuden vuoksi, vaan enemmänkin pelosta mennä tangon alle. Pääasiassa vuoden 2013 hain varmuutta allemenoon painoilla 40kg ja 45kg. Marraskuussa 2013, eli vuosi tuosta 35kg painosta, tein onnistuneen rinnalleveto treenin (wodconnect):

”62,5kg Ja kyykyn kautta prkl! Jäin niin hyvä mieli että meinasin alkaa itkemään… Menin sitten Tuiran rannalle iltauinnille fiilistelemään tätä harvinaista onnistumisen tunnetta. I<3weightlifting"

Toes 2 Bar -Kokemuksia ja tuloksia crossfit treeneissä
T2B harjoittelu lähti liikkeelle kippiheilunnan harjoittelusta, joka löytyi melko äkkiä. Seuraavaksi yritimme saada polvet kyynärpäihin ja siitä sitten varpaita kohti tankoa. Kippaamalla liike on huomattavasti helpompi kuin tiukkana, jalat suorana, tehtynä. Sen jälkeen kun saat ensimmäisen T2Bn tehtyä, alkaa armoton harjoittelu, että miten niitä saadaan tehtyä monta putkeen. Jos joudutaan ottamaan joka toistoon vauhti erikseen, menee toistoihin liikaa aikaa. Salin apuvalmentaja ja treenikaveri Jennille olen kiitollinen, että hän osasi antaa vinkkejä kippirytmin löytämiseen ja T2B alkoivat kulkea.

T2B tehdään skills treeneissä ja niitä on metconeissa, usein myös karsinnoissa ja kisoissa. Laatutreeneissä niitä tehdään strict, tiukkana. Aivan erinomaisia vatsalihas- ja keskivartaloliikkeitä.

MUSCLE UP -Kokemuksia ja tuloksia crossfit treeneissä
Crossfitin kuningasliike, voimaveto: alkuasennossa renkaissa roikutaan suorin käsin ja siitä veto renkaiden yläpuolelle suorille käsille. Tähän on hyvinkin selkeä kaava renkaissa: kippiheilunta, kippileuka, lantio renkaisiin heilunta, käännön harjoittelu ja rengasdippi. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta siinä on paljon liikkuvia ja muistettavia osia. Sain ensimmäisen MUn elokuussa 2013, mutta vieläkään se ei ole varmalla pohjalla. En saa kääntöä tehtyä suoraan molemmille käsille, vaan käännyn oikealle puolelle ja siitä rimpuilen vasemman käden käännöksen. Tästä sitten vielä dippi ylös.

MuscleUp on yksi liike, joka on varmasti jokaisen aloittavan crossfittaajan unelma ja jokaiselle joka sen ensimmäistä kertaa tekee, pitää antaa isot ablodit, ottaa valokuvat, poksauttaa skumpat ja laittaa nimi päivämäärän kanssa seinään. Ja päivittää facebook status.

Kuvat: Toni Raappana

Avainsanat: , , , , , , , , , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *