Winter War 2014: Laji 5

Laji 5

Snatch Ladder – Tempaus Ladder

Naisten painot: 35, 40, 45, 50, 52.5, 55, 57.5, 60, 62.5, 65, 67.5, 70kg

Urheiljalla on 50 sekuntia aikaa suorittaa onnistuneesti nosto. Jos nosto onnistuu hyväksytysti siirtyy urheilija seuraavaan painoon, näin jatketaan niin kauan kunnes nostoa ei enää pysty suorittamaan.

Epäonnistuneen noston jälkeen loppuaika mitä 50sekunnista on jäljellä, tehdään raakarinnallevetoja, nämä toistot toimivat tasatilanteessa tiebreakkerina.

Tulos: 45.03kg (45kg ja 3 riveä 50kg)
Sijoitus: 25

Olin treeneissä saanut tuon 45kg muutaman kerran ja yhden kerran 47,5kg, joten tavoite oli nostaa ennätys 50kg. Siihen en päässyt, ehdin yrittää sitä kolme kertaa onnistumatta, minkä jälkeen aloin tekemään rinnavetoja. Tempaustekniikka oli aivan kauhea ja oli ihme, että sain edes tuon 45kg. Tähän lajiin valmistautuminen ja lämmittely meni huonosti. Olisi pitänyt tehdä paljon enemmän lämmittelynostoja. Tempauksessa allemeno on minulle vaikeaa. Saan tuon 45kg ylös vielä raakana, mutta 50kg on jo sen verran paljon, että se ei tule onnistumaan ilman allemenoa. Odottaessani omaa vuoroa, katsoin kun edellämenevät aloittivat 35kg tekemään tempauksen raakana. Niinpä tein sitten minäkin, enkä enää osannut sitten allemenon tekniikkaa yhtään, kun 50kg oli edessä. Ennätyksen nostaminen tässä lajissa olisi kruunannut kisani, mutta nyt sai tyytyä perussuoritukseen.

Sijoitus olisi parantunut muutaman sijan, jos olisin vain koettanut yhden kerran ja sitten vain tehnyt rinnallevetoja pari enemmän.

Tempaus – Kokemuksia ja tuloksia crossfit treeneissä
Tempaus on kyllä yksi vaikeimmista ja vaativimmista liikkeistä mitä tiedän. Se on myös yksi crossfit harjoittelun liikkeistä, joissa pitäisi vain malttaa, malttaa ja malttaa. Nimittäin tehdä tarpeeksi pienillä painoilla tekniikka edellä, vaikka se kuinka turhauttavalta välillä tuntuukin.

Tempaus ykkösmaksimi on siis 47,5kg, mihin on tultu hitaasti kiiruhtamalla. Kepistä liikkeelle ja siitä sitten 15kg tanko ja siitä noustiin pikkuhiljaa noin 30kg saakka, missä huomasin ensimmäiset vaikeudet marraskuussa 2012. En päässyt kunnolla tangon alle, vaan aloin tekemään tempaukset raakatempauksina. Kyse ei ollut niinkään liikkuvuudesta, koska saan kyllä tehtyä valakyykyn, vaan taas uskalluksesta ja päästä. Tein ensin raakatempauksen ja siihen sitten kyykyn päälle.

30kg jälkeen en lähtenyt enää nostamaan painoja, vaan tein tätä pienemmillä painoilla parin kuukauden ajan. Kun nyt katson omia tempauksen treenituloksia ja ajatuksia niistä, olisi pitänyt vieläkin vain tehdä maltillisemmin. Kun oppii jotain väärin, on niin paljon vaikeampi korjata virheitä myöhemmin. Pikkuhiljaa viime vuoden aikana olen saanut teknisesti onnistuneempia suorituksia vähän isommilla painoilla. Painonnosto on kuitenkin jatkuvaa aaltoliikettä onnistuneista treeneistä suoranaisiin surkeisiin sähellyksiin.

Tempaus sinänsä kuulostaa hyvinkin yksinkertaiselta: tanko tempaistaan yhdellä liikkeellä maasta pään yläpuolelle suorille käsille (suomisanakirja.fi). Lantion räjähtävä voima ja -nopeus ovat avainasemassa. Kun tanko lähtee lantiolta, pitäisikin jo liikuttaa itsensä nopeasti tangon alle, yksinkertaista, mutta niin vaikeaa. Vaatii tuhansittain toistoja, jotta suoritus tulisi varmemmaksi. Asenne ja keskittyminen ovat avainasemassa. Usko omiin kykyihin ja täydellinen keskittyminen jokaiseen suoritukseen, oli sitten kyseessä alkulämmittelytempaus keppijumpassa tai uudet ennätyspainot.

Tempaus: odottamaton ja reipas, rohkea, uskalias, nolo tms. teko, temppu, esim. Nokkela, hieno, nolo tempaus. Reipasotteinen tapahtuma, toiminta tai tilaisuus (suomisanakirja.fi).


Avainsanat: , , , , , , ,

Hanna Uusitalo

Hanna Uusitalo, VOIMAHOTON

Hanna on oman elämänsä huippu-urheilija. Perhe-elämää, CrossFittiä, luontoliikuntaa ja valmennusta. Koulutukseltaan Hanna on liikunnanohjaaja (AMK) ja parhaillaan hän opiskelee luonto-ohjaajaksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *