Ylimenokautta ja opiskeluja

Suunnistuksen maailmancup-kausi alkoi tänä vuonna jo tammikuun alussa Uudessa-Seelannissa ja päättyi kaksi viikkoa sitten Sveitsiin. Itse juoksin kolmestatoista osakilpailusta 12 kappaletta vaihtelevin tuloksin, joten pitkä oli kausi. Jatkoin kisakautta vielä viikolla viime viikonloppuun, jolloin pääsin kamppailemaan Pyrinnön joukkueen ankkurina 25mannassa Ruotsissa. (Linkki kisasivuille: http://www.25manna.nu/ ) Kilpailussahan juoksee 25 eri-ikäistä suunnistajaa siten, että osalla osuuksista on neljä juoksijaa samaan aikaan metsässä. Jokaisen juoksijan suoritus kuitenkin merkitsee, sillä henkilökohtainen 23. osuus pääsee matkaan vasta, kun kaikki neljä edellisen osuuden juoksijaa on maalissa. Kilpailu juostiin harvinaisen haastavassa maastossa, ja näin me naisankkurit onnistuimme tuhraamaan aikamoisia virheitä vielä viimeisillä rastiväleilläkin. Itse selvisin vähän vähemmällä kuin esimerkiksi Simone Niggli ja sain nostettua meidät lopullisten tulosten tarkistusten jälkeen kolmansiksi.

Tampereen Pyrintö, 25manna 2013

Tampereen Pyrintö, 25manna 2013

Tämä viikko on ollut ensimmäinen off-seasonin viikkoni, mutta melko on-asennossa olen opiskelujen takia ollut. Olen jälleen järjestänyt niin, että syksyllä kerrytän opintopisteitä mahdollisimman paljon, jotta keväällä voin satsata todella urheiluun. Tästä syystä seuraavat viikot ovat työntäyteisiä, vaikka kahta kertaa päivässä en tulekaan treenaamaan. Tällä viikolla tuli jopa kaksi täyttä lepopäivää, mikä johtui kyllä osin perinteisestä kauden-lopetus-manna-flunssasta.. Onneksi nuha meni jo ohi!

Täysipäiväistä opiskelua tai työntekoa en voisi juuri nyt kuvitella sovittavani urheilun kanssa yhteen, sillä tykkään tehdä kovat ja pitkät harjoitukset aamupäivisin, kun alla ei vielä ole päivän muita rasituksia. Kovia harjoituksia tulee tietysti kevättä ja kilpailukautta kohti enemmän, kun taas nyt ennen vuodenvaihdetta riittää astetta pienemmän tehon harjoitukset, joihin on helpompi sovittaa opiskelut. Tarvitsen myös kovista harjoituksista oikeaa palautumisaikaa, eli esimerkiksi päiväunia, jotta palaudun niin kunnolla, että voin tehdä seuraavan kovan harjoituksen tehokkaasti. Vain silloin se puree.

Ylimenokauteni liikunta koostuu pääosin kevyttehoisista lenkeistä (PK1 eli peruskestävyysalueen alapäässä), jumpista ja metsässä nautiskelusta. Jumpat saattavat välillä olla rankempiakin, sillä pidän pumppaamisesta ja tärisevistä lihaksista. Tämän kaltaisia treenejä ei kuitenkaan voi ihan koska tahansa kisakaudella tehdä, mutta nyt siihen on mahdollisuus. Aion kuitenkin pitää lihaksistani ja palautumisestani hyvää huolta myös ja varsinkin nyt, kun ilmat alkavat viiletä. Tulen siis käyttämään Pirkanmaan Urheiluhierojakoulun palveluja Tampereen Urheiluakatemialaisten sopimuksen avulla runsaasti. Siitä metsänautiskelusta tullee olemaan jotain hyötyäkin, sillä huomiselta vaellukselta Ponsan maastoihin olisi tarkoitus saada kori täyteen suppilovahveroita.

Eiköhän tästäkin kaudesta vielä palauduta! Harjoitusmotivaatio kasvaa jo, mutta ennen uuden kauden alkua teemme valmentajani kanssa kunnon johtopäätökset tästä kaudesta ja suunnitelmat seuraavalle. Tavoitteet tulevat luonnollisesti olemaan korkealla. :)

Avainsanat: , ,

Venla Niemi

Venla Niemi

Venla on 23-vuotias suunnistajatar Tampereelta. Lajiinsa hän on tutustunut jo 6-vuotiaana, mutta tavoitteellisempi urheileminen alkoi 14-sarjassa nuorten SM-kisojen tullessa ohjelmaan. Tämän jälkeen harjoittelu on ollut nousujohteista sekä määrien että vauhtien suhteen ja päämääränä on aikuisten sarjan menestys.

Kommentit (3)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • sansu

    Inspiroivaa lukea treeneistäsi! :) Oikein mukavaa off-seasonia ja tsemppiä opiskeluihisi!

    Vastaa
    • Venla Niemi Kirjoittaja

      Kiitos!
      Suppilovahveroita muuten löytyi tänään tutuilta paikoilta aika hyvin, vaikka vähän piti lumen alta kaivaa. Nautin kovasti ulkoilusta näin raikkaassa ja aurinkoisessa ilmassa. :)

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *