Ylistyslaulu hiilihydraateille

8602097091_b8d97d63be_z

Kuva: Luca Nebuloni. Flickristä Creative Commons -lisenssillä.

Minua on jo pitkään jollakin tarkemmin määrittelemättömällä tavalla korvennut viime vuosina vallinnut, nyttemmin onneksi jo laantumaan päin oleva innostus ns. karppaamiseen eli vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattamiseen. Tai ei oikeastaan niinkään siihen ruokavalioon, vaan sen myötä ympäri internettiä kukoistavaan hiilarien kammoksuntaan, jopa demonisointiin. Pastaa tai korvapuustia verrataan suunnilleen koviin huumeisiin ja suositellaan vakavalla naamalla, että ei kyllä pitäisi syödä kuin korkeintaan yksi hedelmä päivässä, koska hedelmäsokeri on niin vaarallista.

3091754800_fea7abe91b_z

Kuva: Tim PIerce. Flickr. Creative Commons -lisenssillä.

Vastavedoksi ajattelin eilisen päiväni inspiroimana kirjoittaa ylistyksen ihanille hiilihydraateille. Epähuomiossa tulin nimittäin syöneeksi eilen liian vähän kyseistä makroravinnetta: aamulla söin pari paistettua kananmunaa ja vihanneksia sekä maustamatonta kreikkalaista jogurttia, mustikoita ja pähkinöitä. Lounaaksi popsin lihaa ja vihanneksia (lisäksi edellispäivän ruoat olivat olleet aika samaa sorttia). Sitten menin treeneihin, jossa tarjolla oli käsilläseisontaprogressioita ja päälle pitkä ja uuvuttavahko 25 minuutin metcon. Kotiin päin vastatuuleen polkiessa olo oli jo melkoisen huono. Minulle ei yleensä koskaan tule treeneissä huono olo, enkä nytkään ollut vetänytkään mitenkään sata lasissa.

Mietin päivää taaksepäin ja totesin, että eipä ole ihme, jos yrittää treenata sellaisella tankkauksella, tai oikeastaan sen puutteella, mitä olin tehnyt. Hyi. Siinä paikassa lupasin itselleni, etten vastaisuudessa lyö laimin hiilihydraattien saantia. Vaikka laiskottaisi, pitää muistaa keittää riisiä, perunaa tai bataattia. Pastaa. Syödä leipää (minun tekee varsin harvoin mieli leipää, joten sitä ei läheskään aina ole kotona käsillä) tai mysliä. Välillä hedelmiä. Parsakaali ja paprika ei riitä. Tai salaatti. Vaikka sitä olisi ämpärillinen. Kunnon hiilihydraatti se vasta naisen tiellä pitää (etenkin, jos se nainen sattuu olemaan liikkuvaista sorttia ja muutenkin suuriruokainen).

9622271807_7c3142fdff_z

Kuva: United Soybean Board. Flickr, Creative Commons -lisenssillä.

Tiedostan uivani aika pitkälti vastavirtaan pastoineni, mutta olen todennut, että voin ihan hyvin syödä runsaastikin hiilareita, jopa crossfit/paleo-piireissä paheksuttua jalostettua vehnää. Hassua tietysti on, että siitä huolimatta minun on helppo vahingossa unohtaa syödä hiilareita tarpeeksi: pidän parsakaalista enemmän kuin spagetista, en usein malttaisi odottaa riisin kypsymistä, enkä erityisesti välitä roskaruoasta. Sokeriakaan minun ei yleensä tee mieli, en ole kovin makean ystävä. Onneksi oluessa sentään on hiilareita, siitä minä  rehellisesti pidän.

En nyt erityisesti jaksa paheksua hiilarinvälttelijöitä tai paleoentusiasteja. Erityisesti, mikäli on jotain paino-ongelmia eikä harrasta liikuntaa, on hiilarien karsiminen varmasti ihan kelpo tapa pudottaa painoa. Samoin, jos oma elimistö ei tunnu sietävän esimerkiksi gluteeniviljoja, on ne ihan perusteltua tiputtaa ruokavaliosta.

Kuitenkin, mikäli on normaalipainoinen, ehkä runsaastikin liikkuva terve ihmisyksilö, on ruokavalion rajoittaminen minusta vähän hönttiä hommaa (ainakin ilman kunnon perustelua, jollaiseksi nyt käyvät vaikkapa allergiat tai muut ruoka-aineiden sopivuuspulmat ja miksei myös eettiset näkemykset). Ruokaa syödään, että elimistö saisi tarvitsemaansa energiaa, ja ymmärtääkseni eritoten hiilihydraattien muodossa sitä energiaa saa oikein näppärässä muodossa. Minua suorastaan surettaa hiilarien puolesta, miten päättömällä tavalla niihin suhtaudutaan.

Muistakaa siis syödä hiilarinne ja syödä ne ilolla!

Avainsanat: , , , ,

Miia Kirsi

Miia Kirsi

Miia on reilu kolmikymppinen pääkaupunkilaistunut humanisti ja tavoitteellisesti treenaava CrossFit-harrastaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *