Edistä ryhtiäsi päivittäin tällä liikekombolla

Istuminen ja alituinen älylaitteiden käyttö vetävät meitä lysyyn ja etukumaraan, ja hyväryhtiset ihmiset alkavatkin olla nykyisin harvinaisuus katukuvassa.

Olen viime aikoina painoittanut kirjoituksissani ryhdin parantamista, koska se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti hyvinvointiimme. Kun saavutat hyvän ryhdin hyvän liikkuvuuden, lihaskunnon ja lihastasapainon kautta, keho on luonnollisessa asennossaan ja sitä kautta niska-hartia- ja selkävaivat pysyvät paremmin poissa.

Aikaisemmat, kuntosalilla ryhdin parantamiseen liittyvät artikkelini voit lukea täältä: osa 1 ja osa 2.

Tässä lyhyessä jutussa esittelen kaksi ryhtiä parantavaa liikkuvuusliikettä. Tekemällä nämä kaksi liikettä päivittäin useampaan kertaan, edistät olkapäidesi liikkuuvuutta ja sitä kautta hyvää ryhtiä.

1. OLKAPÄIDEN ”MULJAUTUS” KUMINAUHALLA

  • Ota kuminauhasta leveä ote ja vie kuminauhaa pääsi yli eteen ja taakse 10-20 kertaa. Tee tätä useamman kerran päivässä. Kuinka monesti olet muuten tänään käyttänyt käsiäsi pääsi yläpuolella?
  • Tässä liikkeessä on hyvä käyttää nimenomaan kuminauhaa, koska se joustaa tarpeen mukaan. Esimerkiksi kepillä tehtäessä olkapäät saattavat joutua liian koville, jos oteleveys on liian kapea liikkuvuuteen nähden.

Hartiavenytys_fitlandia

 

2. RINTALIHAKSEN VENYTYS

  • Laita kätesi noin 90 asteen kulmassa seinää vasten ja kierrä vartaloasi eteenpäin. Tunnet venytyksen rintalihaksessa. Voit tehdä kevyttä pumppaavaa liikettä 30-60s ajan, 2-3 sarjaa, ja kokeilla saada liikkeen tuntumaan eri kohdissa rintalihastasi.
  • Tämä liike venyttää rintalihaksia, joiden kireys on usein yksi huonoon ryhtiin johtava tekijä. Kireät rintalihakset vetävät olkapäitä eteen.

Rintalihasvenytys_fitlandia

Ryhtiasioihin kannattaa alkaa kiinnittää huomiota samantien, koska mitä nopeammin aloitat ja mitä säännöllisemmin vahvistat ryhtiäsi, sitä helpommalla pääset tulevaisuudessa. Siinä vaiheessa kun arkiasento alkaa muistuttaa Notre Damen kellonsoittajaa, ollaan todella ison ja pitkän urakan edessä. Aloita siis toimenpiteet jo vaikka siltä istumalta!

// Jussi Pesola, Fitlandian perustaja, Urheiluopistojen PT

Pysy ajan tasalla liikkumiseen ja terveelliseen elämäntapaan liittyvistä trendeistä tykkäämällä Fitlandiasta facebookissa!

Päivitetty viimeksi 11.6.2016

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *