Flunssa ja urheilu

Flunssa_ja_urheilu

Keskimäärin aikuinen ihminen sairastaa 2-4 flunssaa vuoden aikana. Tutkimukset ovat osoittaneet, että säännöllisesti liikkuvat henkilöt sairastuvat harvemmin ja heidän tautinsa kestää lyhyemmän aikaa kuin liikkumattoman väestön. Toisaalta kovaa treenaavilla riski sairastumiseen on koholla rankan harjoituksen tai kilpailun jälkeen tai silloin, kun he ovat treenanneet itsensä ylirasitustilaan.

Flunssassa urheilu

Saako flunssassa sitten urheilla, tai edes kevyesti liikuskella? Jos olo ei ole varsinaisesti sairas – kurkku ei ole kipeä, nenä ei vuoda, lihaksia ei särje… -, mutta silti on vähän vetämätön olo, voi kokeilla tehdä jotain hyvin kevyttä.

Usein flunssainen tuntemus menee päivän parin kevyemmällä liikkumisella/levolla ohitse, eikä tällöin tarvitse kärvistellä montaa päivää nuhaisena ja menettää monta treenipäivää vain siksi, ettei malttanut pitää yhtä lepoa kovemmasta rasistuksesta.

Milloin kannattaa viimeistään aloittaa täyslepo?

Urheilu on ehdottoman kiellettyä silloin, kun flunssaan liittyy yleisoireita: kuumetta, kovaa kurkkukipua, lihaskolotusta tai väsyneisyyden/sairauden tunnetta tai silloin, kun leposyke on koholla. Kuumeisena urheileminen on ennen kaikkea haitallista terveydelle – pahimmillaan jopa vaarallista – eikä treenistä saavuteta minkäänlaista hyötyä. Jos oireet ovat selkeästi vain ylähengitysteissä ja ovat lieiviä, voi kevyttä liikuntaa varovasti harjoittaa.

Hankalimmillaan tavallinen flunssa voi komplisoitua sydänlihaksen tulehdukseksi, josta parantuminen onkin sitten pidempi prosessi. Sydänlihastulehduksen oireisiin kuuluvat muun muassa rintakivut, poikkeava väsymys, rytmihäiriötuntemukset ja hengenahdistus – toisaalta lievä sydänlihastulehdus voi olla hyvin vähäoireinen. Mikäli kyseisiä oireita ilmenee, kannattaa ottaa heti yhteys lääkäriin!

Liikunnan aloittaminen flunssan jälkeen

Kun taudin ensipäivät ovat takanapäin ja yleisoireet (kuume, lihaskivut, jne.) poistuneet, voi pikkuhiljaa aloittaa liikunnan. Hyvä nyrkkisääntö on pitää niin monta lepopäivää, kuin itse sairaus kesti, ja vasta sitten aloittaa harjoittelu, kevennetysti tietenkin.

Kuumeisen infektion jälkeen kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta harjoittelun aloittamisessa, mutta pienemmän lentsun jälkeen treenit alkavat nopeammin, toki omaa kehoa tarkasti kuunnellen ja järkeä käyttäen. Mikäli flunssan oireet alkavat uudelleen, liikunnan määrää tulee heti vähentää!

Fitlandia – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 11.9.2016

Jutun lähteet:

Toimitus, Kuumesairaudet ja liikunta. Suomen Lääkärilehti 08/2010

J. Karjalainen, J. Lommi. Myokardiitti. Lääkärin käsikirja 06/2010

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *