Flunssaa vastaan

Flunssa on ikävä kiusa, joka vierailee aikuisella ihmisellä keskimäärin 2-4 kertaa vuodessa. Seuraavan kerran flunssan vieraillessa, kokeile näillä keinoilla saada se häädettyä:

1) Ota kevyemmin

Heti kun tunnet olosi flunssaiseksi, nenä on tukossa tai kurkussa tuntuu ärsytystä, vähennä kierroksia ja lepää. Jos osaat aloittaa levon ajoissa, voi olla että orastava flunssa ei iskekään! Älä myöskään aloita kovaa rehkimistä liian pian ettei flunssa pahene uudestaan, kun elimistösi vastustuskyky väliaikaisesti alenee kovan liikkumisen seurauksena.

2) Huolehdi ruokailuista

Monipuolinen ruokavalio voi edesauttaa flunssan ehkäisyssä, mutta jos tauti on ehtinyt jo päälle niin kiinnitä ruokailuun entistä tarkemmin huomiota. Syö hedelmiä ja vihreää reilusti ja juo paljon vettä. Varmista, että kehosi saa riittävästi energiaa ja vitamiineja ruuasta, jotta se voi taistella paremmin eroon flunssasta.

Terveys_ruokavalio_hedelmät_fitlandia

3) Syö C-vitamiinia

On mahdollista, että suuret C-vitamiiniannokset voivat vähän lyhentää flunssan oireiden kestoa (lähde). Vaikka asiasta ei vedepitäviä todisteita olekaan, ei C-vitamiinin syömisen lisääminen flunssan aikana varmastikaan ainakaan hidasta tervehtymisprosessia!

4) Ota opiksi

Flunssan iskiessä on hyvä alkaa varautua jo seuraavaan flunssaan – tai pikemminkin sen ehkäisemiseen. Mieti, millaista arkea vietit juuri ennen sairastumista flunssaan. Huolehditko riittävästä levosta, monipuolisesta syömisestä, jne. vai laiminlöitkö kroppaasi pidemmän aikaa? Joskus flunssa vain iskee eli miten terveellisesti tahansa, mutta yllättävän usein taustalta löytyy jokin tapahtumaketju, johon flunssan tulon voi aika hyvällä varmuudella yhdistää.

Flunssatonta kevättä! :)

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 23.4.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *