Harrastuksena suunnistus

Harrastuksenasuunnistus

Suunnitus on todella hyvä laji niin juoksijalle kuin hiihtäjällekin, ja mikseipä laji sopisi myös vaikkapa pyöräilijöille ja triathleeteille. Metsässä juokseminen (ja käveleminen) on tosi raskasta, ja jo hiljaisella juoksuvauhdilla sykkeet kohoavat. Pehmeä maasto on hyvä alusta juoksijoille, jotka herkästi saavat rasitusvammoja, ja metsässä juokseminen kehittää mukavasti jalkaterän pieniä lihaksia. Metsäjuoksusta saa myös ihan uutta voimaa juoksuun!

Kaikista parasta suunnistuksessa mielestäni on se, että se ei käy tylsäksi: suunnistajalla on koko ajan aivoriihi käynnissä, ja aika metsän siimeksessä lentää kuin siivillä! Suunnistus onkin viime vuosina nostanut profiiliaan, ja iltarasteilla kävijämäärät ovat monikertaistuneet. Porukkaa piisaa myös suunnistuskisoissa, ja samoissa kisoissa juoksevat yleensä niin huippu- kuin kuntosuunnistajat, omantasoisilla radoillaan tietenkin.

Mistä aloittaa suunnistusharrastus?

Suunnistusharrastamisen aloittamiseen on monilla pieni kynnys, vaikkei välttämättä tarvitsisikaan. Aloittelijan kannattaa aloittaa harrastus joko iltarasteilta tai suunnistusseurojen keväisin järjestämiltä alkeiskursseilta. Yleensä iltarasteille pääsee jo huhtikuussa, ja paikkakunnan iltarastipaikat löytynevät pienen googlettamisen avulla. Iltarastithan järjestetään yleensä kerran, pari viikossa, ja ne ovat joka kerta eri paikassa. Hyvällä tuurilla iltarasteilla on muutamia opastajia, jotka neuvovat aloittelijat alkuun ja saattavatpa lähteä mukaan metsäänkin ”oppaaksi”!

Rasteilla on tarjolla yleensä neljää eri ratavaihtoehtoa: A-, B-, C- ja D-radat. A on radoista pisin ja hankalin, kun taas D helpoin ja lyhyin. Joskus tarjolla on myös lapsille tarkoitettu rastireitti, joka käytännössä tarkoittaa metsässä menevää narua, jonka varrella rastit ovat. Luonnollisesti aloittelijan kannattaa aloittaa D-radasta, joka yleensä on lyhyestä matkasta huolimatta varsin kuntoa nostattava kokemus! Karttamaksu iltarasteilla on yleensä muutaman euron luokkaa.

Varustautuminen suunnistusreissulle

Iltarasteille kannattaa lähteä ihan tavallisessa lenkkivarustuksessa, tosin ihan ykkösvarusteita ei kannata pukea päällensä. Yleensä metsässä pärjää lenkkareilla tai kumppareilla, mutta jos haluaa panostaa, jalkaan voi vetää maastojuoksukengät tai suunnistukseen tarkoitetut nastarit. Kannattaa varautua jalkineiden kastumiseen pakkaamalla mukaan vaihtosukat ja -kengät! Suunnistajan apuvälineistä tärkein on ehdottomasti kompassi, jonka käytön opettelemisesta on netti pullollaan tietoa. Rasteilla leimaaminen tapahtuu Emit -leimasimen avulla. Leimasin mahdollistaa sähköisen ajanoton, ja itse leimaaminen on tosi helppoa! Leimasimia puolestaan saa vuokrattua euron hintaan iltarasteilta, mutta voipa metsään lähteä ilmankin, mikäli ei ole ajanotosta kiinnostunut.

Korkeimman kynnyksen suunnistuksen aloittamiselle luo yleensä pelko omista suunnistustaidosta. Koulusuunnistuksesta harvalla on mitään muistikuvaa (ja parempi niin, koulusuunnistus kun antaa yleensä ko. lajista ihan väärän kuvan), ja kaikki karttamerkeistä kompassinkäyttöön tuntuu oudolta. Ei kuitenkaan liikaa kannata stressata suunnistustaidoista, sillä hommasta pääsee kunnolla jyvälle vasta sitten, kun taitoja pääsee käyttämään käytännössä! Toki kannattaa käydä alkeiskurssi, mikäli mahdollista, ja käyttää hyödyksi iltarasteilla aloittelijoita neuvovat henkilöt.

Maastossa kuitenkin pärjää aika pitkälti kartan suuntaamisella ja muutamien yleisempien karttamerkkien osaamisella. Kompassin käytön hallinta ja maaston muotojen hoksaaminen ovat plussaa. Kun kartan saa käteen, kannattaa se ensimmäisenä suunnata maaston mukaisesti eli siten, että kartalla oikealla olevat kohteet ovat maastossa oikealla ja niin edelleen. Seuraavaksi tee suunnitelma siitä, miten etenet rastilta seuraavalle. Huomioi reitinvalinnassa maaston muodot  ja mahdolliset kulku-urat kuten tiet ja polut. Kompassilla otettu suunta auttaa pysymään reitillä, mutta ei ole aina välttämätön!

Onko fitlandian lukijoiden joukossa paljon suunnistuksen harrastajia? :)

Päivitetty viimeksi 1.5.2013

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *