Helppoja ja nopeita lämmittelyrutiineja

Lämmittelyn tarkoitus on nostaa kehon ja lihasten lämpötilaa, vilkastuttaa verenkiertoa ja toimittaa työskenteleville lihaksille lisää verta. Jokaisen liikuntasuorituksen alkuun tulisikin tehdä jonkinlainen lämmittelyrutiini, jotta keho ja mieli ovat valmiina normaalia kovempaan kehon käyttöön ja liikunnan altistamaan rasitukseen.

lämmittely_fitti

Lämmittelystä ei tarvitse tehdä liian monimutkaista – helpoimmillaan lämmittely voi olla sellaista liikkumista, jonka tehoa sinun on helppo säädellä ja joka saa ”lämmön päälle” miellyttävällä ja turvallisella tavalla. Tässä muutama vinkki lämmittelyrutiineiksi:

1) Erilaiset hyppelyt: naruhyppely, haara-perushyppely, lantion kiertohyppely.

2) Kehonpainolla tehtävät lihaskuntoliikkeet: kyykyt, askelkyykyt, punnerrukset, jne.

3) Yhdistetty soutu-pyöräily-juoksu – käytä jokaiseen näihin aikaa esimerkiksi 5 minuuttia niin saat 15 minuutin hyvän lämmittelyn.

4) Hölkkä – hölkkää rauhallisesti 3-5min, pyörittele sitten juostessa käsiäsi eteen ja taakse. Ota hölkkään mukaan polvennostot sekä pakarajuoksu (jossa puristat kantapään alapakaraan). Tee polvennosto- ja pakarajuoksua kolme 10-20 sekunnin sarjaa. Ravistele palautukseksi. Loppuun voit juosta pari minuuttia hieman vauhdikkaammin.

5) Venyttely – ennen venyttelyä tulisi olla jo lämmittely tehtynä. Venyttelemällä lyhyin venytyksin (n. 5-15s) saat lihasten liikelaajutta parannettua ja vilkastettua niiden aineenvaihduntaa.

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 09.08.2014

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *