Helppoja rentoutumisvinkkejä kiireen keskelle

Rentoutumisella on todettu olevan monia terveyshyötyjä, ja vapaa-ajan lisäksi rentoutumishetkiä olisi hyvä saada ujutettua myös työ- ja opiskelupäivän lomaan. Rentoutumistila aktivoi parasympaattista hermostoa, joka aktivoi ns. mielialahormonien tuotantoa. Rentoutumisella voidaan opetella hallitsemaan stressiä paremmin ja sitä kautta muun muassa vähentämään lihasjännityksiä kehossa.

Keskellä työpäivää rentoutumishetkien löytäminen voi tuntua vaikealta. On kuitenkin olemassa hyvin helppoja ja nopeita keinoja rentoutua, tässä muutamia kokeiltavaksesi:

Hyödynnä viittä aistiasi rentoutumiseen

Näkö (Katso ulos ikkunasta tai vaihda taustakuvaksesi jokin rauhoittava maisema)

Esimerkiksi seinälle tai tietokoneen taustakuvaksi asetetut luontokuvat kohottavat mielialaa sekä vähentävät jännittyneisyyttä ja ahdistusta. Rentoutuminen näkyy luontokuvien katselun aikana koehenkilöiden aivojen alfa-aalloissa jo 3 minuutissa.*

Kuulo (laita lempimusiikkiasi soimaan tai kuuntele tarkasti omaa hengitystäsi)

Haju (haistele hyviä tuoksuja)

Tunto (Hae läsnäolon paikka kehossa, keskitä ajatuksesi esimerkiksi siihen, miten painosi jakautuu istuessasi tuolilla)

Maku (Juo kahvi hitaasti maistellen, syö lounas hitaasti pureskellen ja maistellen, juo iso lasi vettä hitaasti nauttien)

Hyödynnä tietoista hengitystä

Laske sisään ja uloshengityksen aikaa (hengitä 4 sekuntia sisään, 4 sekuntia ulos)
Hengitä nenän kautta sisään ja ulos. Nenän kautta ilmaa tulee vähemmän ja hengitys syvenee automaattisesti.

Pyri löytämään rentouttavia elementtejä myös pimeästä syksystä. Kuva: http://weheartit.com/entry/208009206/via/unicorndebbie

Pyri löytämään rentouttavia elementtejä myös pimeästä syksystä. Kuva: http://weheartit.com/entry/208009206/via/unicorndebbie

Hyödynnä kehollista tuntemusta

• Rentouta kehosi osa kerrallaan.
• Sulje silmät.
• Pyöritä hartioita ja venyttele vetreäksi.

Hyödynnä liikettä

• ”Happihyppele” raikkaassa ulkoilmassa.
• Kävele.
• Juurruta eli paina jalkoja lattiaan.

Rentoutumishetken ei tarvitse kestää kuin muutaman minuutin. Kun tunnet, että mielesi on rauhallisempi, voit palata sen ääreen, mitä olit aikaisemmin tekemässä. Kun mielesi on tyynempi, voit tietoisemmin keskittyä vain yhden asian tekemiseen kerrallaan.

Facebook-sivuillamme lisää vinkkejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta ja liikunnasta. Tykkää ja pysy ajan tasalla! 

Päivitetty viimeksi 25.11.2015

Artikkelin lähteenä on käytetty kirjaa: Rentoutumisen työkirja, Jukka Kataja (1996)

*Ulrich, R.S. (1981) Natural versus urban scenes. Some psychophysiological effects. Environment ad Behavior 13: 523-556.

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *