Hyvinvoinnin top5 peruspilarit

Minulta on monesti kyselty, mitkä ovat kaikista tärkeimpiä hyvinvointiani ja terveyttäni ylläpitäviä asioita. Tähän olisi voinut listata vaikka mitä, mutta listatessa viittä tärkeintä pitäydyin perusasioissa:

1. Yöunet. Pyrin aina nukkumaan vähintään 7,5 tuntia yössä, mielellään lähemmäs kahdeksan. Yöunet ovat sellainen asia, josta en halua tinkiä, vaikka mikä olisi. Minulla on monesti tapana puuhailla vielä myöhälle iltaan, mutta viimeistään puoli yhdeltätoista otan itseäni niskasta kiinni ja lopetan kaiken puuhailun ja alan rauhoittua nukkumaan.

Hyvin nukutun yön jälkeen kaikki sujuu paremmin! Uniongelmien välttämiseksi pyrin pitämään rytmini hyvin säännöllisenä: vaikka minulla ei olisi töitä jonain aamuna, herään silti viimeistään 7-7.30. Viikonloppuisin pyrin menemään ajoissa nukkumaan ja nukun aamulla niin pitkään kuin unta riittää.

2. Säännöllinen ruokailu. Minulla jää hyvin, hyvin harvoin jokin ateria päivän aikana väliin. Minulla on todella harvoin niin kiire, etten ehtisi syömään aamulla aamupalaa tai lounasta töissä. Jos tiedän, että päivästä tulee kiireinen, suunnittelen syömiset etukäteen tai otan mukaan eväät. Nälkäisenä järki ei luista töissä eikä lounaan skippaamisen jälkeen treeneistäkään tule yhtään mitään. Lisäksi mahani voi paremmin, kun syön säännöllisesti! Viikonloput ovat tässäkin asiassa poikkeus – silloin saatan syödä vain yhden lämpimän aterian päivässä.

Juoksukengät_kevääseen_fitlandia

 3. Liikunta. Liikunnalla on suuri merkitys elämässäni. Suunnittelen urheiluhetkeni etukäteen, jolloin treenejä harvemmin tulee jätettyä väliin. Vaikka treenini on kestävyyspainotteista, pyrin tekemään myös lihaskuntoharjoituksia säännöllisesti. Koetan myös pitää lajirepertuaarini laajana, sillä monipuolinen harjoittelu vähentää vammautumisriskiä ja pitää mielen virkeänä.

4. Oman kropan kuuntelu. Myönnetään, tässä asiassa on vielä petrattavaa – minulla on joskus taipumusta suorittamiseen. Pyrin kuitenkin yhä enemmän ja enemmän kuuntelemaan itseäni ja kroppaani ja olemaan joustavampi esimerkiksi urheilu- ja työsuunnitelmissani. Yleensä keho tai mieli kertovat, mitä ne haluavat (lepoa, tietynlaista ravintoa, jne.), eikä viestejä tule sivuuttaa.

5. Sosiaaliset kontaktit. Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä hyvinvointiani edistää lähipiirini – ystäväni ja perheenjäseneni. Ekstroverttina ja seurallisena ihmisenä tykkään viettää aikaa ihmisten keskuudessa, vaikkakin aina silloin tällöin viihdyn ihan itseksenikin. Olen ystävieni kanssa päivittäin tekemisissä tai yhteydessä, mikä on minulle (ja mielenterveydelleni) supertärkeää. Rakastan vaihtaa kuulumisia ja mielipiteitä taikka ihan vain jaaritella – se on vaan niin rentouttavaa! Pyrin olemaan kauempana asuviin ystäviini säännöllisesti yhteydessä, vaikka se kiireiden keskellä on välillä vähän hankalaa.

FITLANDIA.fi – Naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 12.11.2014

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Tuula A

    Ulkoilu on mitä parasta lääkettä niin mielialaan kuin fyysisestikin. Uni olisi myöskin tärkeää. Itse olen ollut pitkään tule-vaivainen, mutta aloitan vielä vesijuoksun ja uinnin myöhemmin kun paranen ja lisäksi taas jokapäiväiset kävelyt luonnossa.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *