Järkevää painonhallintaa

Järkevää_painonhallintaa_fitlandia

Ennen raastavan laihdutusprojektin aloittamista on hyvä muistaa, että painonhallintaa voi toteuttaa myös ilman kipua ja tuskaa ja usein tuloksetkin ovat silloin pitkällä tähtäimellä paremmat. Tässä muutamia tärppejä järkevään painonhallintaan:

  • Pysyvää laihdutusta ajatellen sopiva energiansaannin päivittäinen vähennys on 500 —1 000 kcal. Tällöin paino laskee 0,5—1,0 kg viikossa.
  • Kun elimistöä ei järkytetä niin suuresti kerralla, painonpudotus siedetään paremmin. Hitaan painonpudotuksen aikana on tarkoitus oppia uudet pysyvästi paremmat ruokatottumukset.
  • Liikuntaa lisäämällä painonpudotus tehostuu. Suosiotaan kasvattavat korkean intensiteetin treenit, jossa vedetään kroppa täysin piippuun eivät ole painonpudottajalle useinkaan se paras keino, sillä niistä palautuminen voi viedä monta päivää. Parempi vaihtoehto on harrastaa liikuntaa matalammalla intensiteetillä säännöllisesti vaikkapa päivittäin sekä lisätä arkiliikunnan määrää!

Painonhallinta_salaatti_fitlandia

  • Painon laskiessa myös energiantarve laskee, koska laihduttajan paino laskee ja mm. kehon liikuttamiseen kuluu vähemmän energiaa. Laihdutusjakson edetessä myös painonpudotuksen nopeus hidastuu, minkä vuoksi on hyvä päivittää ruokavaliota ja liikunnan määrää sen mukaisesti.
  • Ravintoarvojen ja energiansaannin määrittämisessä auttavat esimerkiksi fineli.fi-sivusto, johon on koottu kattavasti eri ruokien ravintoarvot. Kiloklubi.fi-palvelussa pystyy puolestaan syöttämään omat päivittäiset ruokailut sivustolle, joka näyttää suoraan energiavajeen ja arvioi, mitä ravintoaineita tarvitaan lisää ja mitä saadaan liikaa. Molemmat palvelut ovat ilmaisia käyttäjälle.
  • Älypuhelimille löytyy useita toimivia ja helppokäyttöisiä sovelluksia energiansaannin määrittämiseen ja päivittäisen kalorimäärän seuraamiseen. Kokeile esimerkiksi FatSecret-sovellusta.
  • Erittäin niukkaenergiainen ruokavalio (ENE) sopii tietyille henkilöille joissain tilanteissa, mutta se tulee toteuttaa terveydenhuollon ammattilaisten valvonnassa. Pidemmän laihdutuksen aikana ei tulisi mennä alle energiatason 1200 kcal/vrk , koska silloin monien kivennäisaineiden ja vitamiinien saanti voi laskea liian alas!

 

Facebook-sivuillamme lisää vinkkejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta. Löydät Fitlandian myös twitteristä!

Jutun lähde: Suomalainen lääkäriseura Duodecim

Päivitetty viimeksi 17.11.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *