Juoksu- ja ulkoiluvaatteiden valinta

Juoksu ja kävely ovat pääasiassa ulkoilmaharrastuksia, joten vaatteita valittaessa kannattaa pohtia sitä, millaisella ilmalla tulee luultavimmin lenkit tekemään. Jos ei tavallisesti liiku esimerkiksi sadekelissä tai kylmällä säällä ulkona, ei lähtökohtaisesti kannata hankkia vedenpitävää tai erityisen lämmittävää takkia, vaan siinä tapauksessa on järkevämpää investoida sen sijaan lyhythihaisiin ja hengittäviin paitoihin ja trikoisiin sekä shortseihin.

Hyvä puoli juoksuharrastuksessa kuten ulkona liikkumisessa yleensäkin on kuitenkin se, että oikeanlaisella varustuksella se on aivan yhtä nautinnollista niin sadesäässä, lumisateella, pakkasessa kuin auringonpaisteessakin.

Juoksutempo_musiikki_fitlandia

PERUSASIAT JUOKSULENKILLE JA ULKOILUUN PUKEUTUMISESSA

Juoksulenkille on suositeltavaa pukeutua siten, että lenkille lähtiessä on hieman viileä – jopa kylmä – tuntemus. Tämä peukalosääntö pätee erityisesti juoksulenkkien suhteen, sillä niillä lämmin tulee ensimmäisten juoksuminuuttien jälkeen takuuvarmasti. Kävelylenkeillä vaatetta on luultavasti silloin sopiva määrä, kun lähtiessä tuntemus on hieman viileä.

Yhtenä perusasiana urheilupukeutumisessa voidaan myös pitää sitä, että urheiluvaatteiden tulisi olla ihonmyötäiset, hengittävät ja kosteutta iholta siirtävät. Puuvillaiset ”perus t-paidat” eivät ole hengittäviä eivätkä siirrä kosteutta iholta, jonka vuoksi ne tekevät liikkumisesta pahimmillaan ikävän kokemuksen, kun paita kostuu ja tarrautuu ikävällä tavalla ihoon kiinni.

Ihmisten lämmönsäätely ja kylmyyden/lämmön kokeminen vaihtelee yksilöllisesti ja siksi pukeutuminen tulee tehdä aina henkilökohtaisten tuntemusten ja mieltymysten mukaan. Toiset saattavat juosta lenkit shortseissa ja t-paidassa alle 10 asteen lämpötilassakin kun taas toiset lenkkeilevät 20 asteeseen saakka takki päällä.

Vaikka pukeutuminen on yksilöllistä, pätee siihen tietyt perusasiat, jotka on hyvä tietää kutakin vaatekappaletta valittaessa. Seuraavassa on selitetty, mitä ominaisuuksia eri lenkkeily- ja ulkoiluvaatteilta vaaditaan ja miksi eri ominaisuudet ovat tärkeitä hyvän ja miellyttävän juoksukokemuksen saavuttamiseksi.

PAITA

Hyvällä juoksupaidalla (jota voi käyttää samalla tavalla kävellessä ja muissa liikuntaharrastuksissa) on monta ominaisuutta: se tasaa kehon lämpötilaa siirtämällä kosteutta pois iholta, ”hengittää” ja siten viilentää ihoa, istuu napakasti ja näyttää tyylikkäältä.

http://store.nike.com/fi/en_gb/pd/dri-fit-knit-running-top/pid-10735782/pgid-11168555

http://store.nike.com/fi/en_gb/pd/dri-fit-knit-running-top/pid-10735782/pgid-11168555

Juoksupaitoja tai teknisiä paitoja, kuten niitä monesti kutsutaan, on niin lyhythihaisina kuin pitkähihaisinakin. Pitkähihainen juoksupaita on monesti suomalaiseen ilmastoon hyvin sopiva juoksuvaate. Varsinkin keväällä ja alkukesästä, kun lämpötila on noin 15 astetta tai sen alle, pitkähihainen juoksupaita on varteenotettava vaihtoehto ulkoiluun ja juoksemiseen.

Jos lämpötila laskee reilusti ja lisäksi tuulee, voi pitkähihaiseen juoksupaitaan yhdistää esimerkiksi tuulen- ja vedenpitävän liivin. Kova tuuli tekee yleensä lämpömittarin mukaan lämpimästä säästäkin varsin viileän, ja silloin tuulenpitävä liivi tai takki on toimivin varuste mielekkääseen liikkumiseen.

Lyhythihainen tekninen t-paita soveltuu noin 10 asteesta 25 asteeseen. Sitä lämpimämmille hellesäille ja juoksukilpailuihin soveltuu hyvin hihaton juoksupaita.

TRIKOOT

Hyvät trikoot ovat kuin toinen iho – ne ovat niin istuvat, ihonmyötäiset ja niin mukavat, ettei niitä juuri huomaa liikkuessa. Trikoot lämmittävät ja suojaavat hieman tuulelta, ja niissä on pieni kompressio tukemassa jalkojen lihaksia. Trikoot ovat materiaalinsa puolesta myös kevyet ja ne päällä on huomattavasti kevyempi liikkua kuin esimerkiksi paksummissa tuulihousuissa.

Näyttökuva 2016-03-17 kello 9.48.12

http://store.nike.com/fi/en_gb/pd/epic-run-zen-print-running-tights/pid-10736992/pgid-11168597

Trikoita on erimittaisia – pitkiä, capri-mallisia, puolipitkiä ja lyhyitä. Pitkillä trikoilla pystyy ulkoilemaan nollakelin tienoilta aina noin 15 plus-asteeseen saakka ja sitä lämpimämmillä keleillä voi siirtyä käyttämään joko capri-mittaisia tai lyhyitä trikoita. Pitkien trikoiden alle voi kylmillä ilmoilla laittaa myös kerraston housut, jolloin ulkoilu onnistuu myös pakkaskeleissä.

TAKKI

Hyvä juoksutakki suojaa kehoa kylmyydeltä, kosteudelta ja tuulelta ja päästää samalla liikkuessa syntyneen hien haihtumaan ulkoilmaan. Hyvät juoksutakit ovat lisäksi kevyitä.

Hyvä juoksutakki istuu päälle napakasti, mutta samalla hihojen pitää olla sellaiset, että ne mahdollistavat käsivarsien ja hartioiden liikkumisen juostessa. Hihojen täytyy olla riittävän pitkät, jotta myös ranteet pysyvät suojassa tuulelta. Korkean kauluksen tarkoitus on suojata kaulaa viimalta, joskin yleensä takin kuin takin kanssa on hyvä käyttää esimerkiksi puff-huivia kaulan suojana.

http://store.nike.com/fi/en_gb/pd/shieldrunner-running-jacket/pid-10313384/pgid-11175309

http://store.nike.com/fi/en_gb/pd/shieldrunner-running-jacket/pid-10313384/pgid-11175309

Hyvässä takissa on myös tarvittavat säätömahdollisuudet ja helmaosan pystyy kiristämään riittävän tiukaksi. Heijastavat nauhat takissa ovat pimeällä juostessa ehdottoman tärkeä ominaisuus ja parantavat juoksijan turvallisuutta.

Juoksutakkia tarvitsee Suomen ilmastossa yleensä ympäri vuoden – keväästä syksyyn pärjää kevyellä juoksutakilla ja talvella on syytä ottaa käyttöön hieman paksumpi ulkoilu-/juoksutakki. Juoksutakin joutuu ottamaan yleensä käyttöön silloin, kun pitkähihaisen juoksupaidan ominaisuudet eivät enää riitä – viileässä, sateella tai tuulen tuivertaessa. Takkia voi käyttää hyvinkin kylmissä oloissa, kun sen alle osaa pukea oikeanlaisia vaatteita: hikeä iholta poistavan alusasun ja lämmittävän välikerroksen.

SUKAT

Hyvien juoksusukkien merkitystä ei yleensä korosteta tarpeeksi. Hyvät juoksusukat ovat istuvat, joustavat, hengittävät, kestävät sekä poistavat kosteutta. Juoksusukat on suunniteltu erityisesti juoksun vaatimuksiin ja siksi ne vähentävät rakkojen syntymistä ja hiertymisiä.

Näyttökuva 2016-03-17 kello 9.52.16

Juoksua silmällä pitäen tehdyt leikkaukset ja elastinen materiaali estää sukan luisumista ja myttyyn menemistä ja lisää siten juoksumukavuutta huomattavasti. Juoksusukkiin kannattaa siis panostaa samalla tavalla kuin esimerkiksi hyviin juoksukenkiin ja muihin vaatteisiin!

Hyvä juoksusukka on sopivan kokoinen – se ei saa olla liian iso eikä liian pieni. Kokeilemalla jokainen varmasti osaa aistia, onko koko hyvä. Kylmällä säällä pidempivartinen sukka toimii paremmin, sillä sen voi vetää nilkan päälle trikoiden lahkeen alle. Lämpimämmällä ilmalla vartta ei tarvitse olla niin paljon, ja yleensä lyhyempivartinen sukka on hieman kevyempi ja tuo juoksuun ainakin kevyemmän tuntemuksen, vaikka painossa ei kovinkaan monta grammaa ole eroa pitkävartiseen sukkaan.

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Artikkelin kuvat ovat peräisin nike.com-sivustolta. Artikkeli ei ole sponsoroitu.

Päivitetty viimeksi 17.03.2016

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *