Juoksukenkävinkkejä kesäksi

Juoksukengät_kevääseen_fitlandia

Juoksukengät ovat juoksijan tärkein varuste ja niiden valintaan kannattaa panostaa aikaa ja tarpeen mukaan rahaa – juoksukenkiä ostaessa ei kannata alkaa katsomaan hintalappua, jos omalle askeleelle sopivat kengät löytyvät. Kompromissikengissä säästetty raha voi myöhemmin tulla helposti kustantamaan moninkertaisen summan rasitusvammojen muodossa.

Juoksukenkävalmistajia ja -malleja on kymmenittäin ja oikea malli löytyy vain kokeilemalla ja kokemuksen kautta. Listasin tässä jutussa muutamia malleja, jotka ovat osoittautuneet kokemukseni mukaan hyviksi niin aloittavien juoksijoiden kuin juoksuaktiivienkin jaloissa ja joita kannattaa ainakin kokeilla kenkäkaupoille mennessä. Tässä listauksessa on listattu nimenomaan juoksuharjoitteluun soveltuvia kenkiä, jotka ovat tuetumpia ja vaimentavampia kuin minimalistisemmat ja kevyet ”kisakengät”.

Asics_nimbus_fitlandia

Kuva: Asics.fi

1. Asics Gel-Nimbus

Gel-Nimbus on Asicsen vaimennetuin neutraalille askeltajalle soveltuva juoksukenkä. Vaimennuksen vuoksi se soveltuu parhaiten rauhalliseen menoon ja pitkille lenkeille erityisesti asvalttijuoksuun. Kapeajalkaisemman kannaattaa kiinnittää huomiota kengän istuvuuteen ja varmistaa, että nauhoilla saa kiristettyä kengän sopivan tiukalle. Hyvä vaimennus lisää kengän painoa, mutta tavallinen lenkkeilijä ei huomaa grammojen eroa eri mallien välillä eikä kengän painon voi tässä tapauksessa sanoa vaikuttavan juoksukokemukseen. Naisten mallissa on naisten kevyemmän ruumiinrakenteen huomioon ottava pehmeämpi välipohja.

Asics_gel_cumulus_fitlandia

Kuva: Asics.fi

2. Asics Gel-Cumulus 15

Cumulus ei ole aivan niin vaimennettu kuin edellä esitelty Nimbus, mistä johtuen juoksutuntuma on kevyempi kuin Nimbuksen kohdalla. Kenkä soveltuu kuitenkin Nimbuksen tapaan kovemmille alustoille neutraalille askeltajalle. Kengän hinta on hieman edullisempi kuin Asicsen ”top-mallien”. Tässäkin naisten mallissa on naisten kevyemmän ruumiinrakenteen huomioon ottava pehmeämpi välipohja.

Adidas_boost_fitlandia

Kuva: adidas.fi

3. Adidas Adistar Boost

Adistar Boost on kahden edellisen kengän tapaan hyvin vaimentava juoksukenkä, joka soveltuu hyvin pitkille lenkeille ja harjoitteluun. Adidaksen kehittämä styroksimainen pohjamateriaali antaa erityisen kimmoisan tuntuman juoksuun. Kengässä on aika kapea lesti ja joustava päällinen lisää kengän mukavuutta. Kaikki juoksijat eivät koe joustavaa päällistä tukevana ja tässäkin tapauksessa kengän kokeileminen jalkaan kertoo kunkin juoksijan kohdalla totuuden. Kenkä soveltuu neutraalille ja kevyesti pronatoivalle askeltajalle.

Nike_flyknit_fitlandia

Kuva: Nike.com

4. Nike Flyknit Lunar 2

Nike Flyknit Lunar 1+ oli Runner’s World -lehden viime vuoden paras lenkkikenkä ja Lunar 2 on jatkoa tuolle mallille. Kengässä on yhdestä samasta ”palasesta” tehty päällysmateriaali, jonka vuoksi kenkä istuu sukkamaisen hyvin jalkaan, ei hierrä helposti ja on kevyt. Lunarlon-pohja on matala, mutta vaimentava. Kenkä soveltuu neutraalille askeltajalle.

Ennen kenkäkaupoille lähtemistä suosittelen lukemaan vielä Fitlandian artikkelit ”Vinkkejä juoksukenkien ostoon” ja ”Ortopedin vinkit jalka-analyysiin ja juoksukenkien ostoon”.

 

 FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

(Artikkeli ei ole sponsoroitu)

 

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *