Juoksurytmiä musiikista

Jos rennon juoksurytmin löytäminen lenkillä tuntuu haastavalta niin yksi erinomainen keino on hakea juoksutempo musiikista. Esimerkiksi Spotifystä löytyy valmiina soittolistoja, joita kuunnellessa lenkin aikana juoksurytmi saattaa asettua kuin luonnostaan oikeisiin uomiinsa. Jos et ole aiemmin kokeillut lenkkeillä musiikin temmon mukaan, kannattaa ehdottomasti kokeilla – saatat löytää sen kautta juoksuusi aivan uudenlaista rentoutta ja rytmiä!

Matalatempoinen soittolista < 140 BPM*

Näyttökuva 2014-3-11 kello 9.14.11

  • Rytmi ohjaa juoksemaan noin 7min/km-vauhdilla. Monille kuntojuoksijoille 7min/km on hyvä peruslenkkivauhti ja kokeneemmille juoksijoille tämä vauhti voi toimia hyvin kevyen palauttavan lenkin tai pitkän lenkin vauhtina.
  • 7min/km vauhti tarkoittaa, että juokset 10km aikaan 1h 10min.
  • Soittolista voi toimia myös hyvin vauhdin hillitsijänä varsinkin aloittelevilla juoksijoille, joilla on monesti intoa mennä hieman liiankin vauhdikkaasti.:)

 

Nopeatempoinen soittolista > 140 BPM

Näyttökuva 2014-3-11 kello 9.15.20

  • Rytmi ohjaa juoksemaan noin 5:30-6min/km vauhdilla. Tämä on jo selkeästi reipas vauhti ja useimmilla tarkoittaa sitä, että syke nousee selkeästi enemmän hengästyttävälle vauhtikestävyysalueelle.
  • 5:30min/km tarkoittaa, että juokset 10km aikaan 55min, ja 6:00min/km vastaava matka taittuu aikaan 1h.
  • Kokeile listaa: vauhdikkaammilla, hieman lyhyemmillä (30-45min) lenkeillä vauhtikestävyysominaisuuksien kehittämisessä.

 

POWER WALK

Näyttökuva 2014-3-11 kello 10.05.12

  • Kokemukseni mukaan useimpien juoksuharrastusta aloittelevien on hyvä tehdä alussa osa lenkeistä reippaasti kävellen, koska siirtyminen suoraan juoksemiseen nostaa sykkeet ja rasituksen monesti turhan ylös ja helposti lenkeistä tulee liian rasittavia kropalle. 
  • Kävelystä saa astetta tehokkaampaa, kun siinäkin ottaa musiikin temmon kirittäjäksi!
  • Kokeile listaa: Lyhyillä ja pitkillä reippailla kävelylenkeillä kunnon kasvattamiseksi ennen juoksuun siirtymistä. Kokeilemisen arvoinen vinkki voisi olla aloittaa lenkki tällä soittolistalla ja jatkaa esimerkiksi puolen tunnin jälkeen matalatempoisella soittolistalla 15-30min.

 

Nämä ja kymmenet muut liikkumiseen soveltuvat soittolistat löydät, kun kirjaudut spotifyhyn –> valitset Browse –> Workout –> Filter: Running/walking.

Sitten vain ulos kokeilemaan löydätkö rennon juoksun musiikin temmon kautta! :)

 

Facebook-sivuillamme lisää tärppejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta. Tykkää ja pysy ajan tasalla! :)

(*BPM=iskua minuutissa)

Päivitetty viimeksi 11.03.2014

 

 

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *