Kehonhuollon perusteita

Kehonhuoltoon liittyen Fitlandiasta löytyy kolme aiemmin kirjoittamaani artikkelia liikkuvuusharjoittelusta, foam rollerista ja venyttelystä. Tässä artikkelissa kokoan vielä yhteen yleisiä perusasioita kehonhuoltoon liittyen.

Oikeanlainen hengitys on tärkeää

Hengityksen tärkeyttä ei voi painottaa riittävästi! Ensinnäkin jokaisen tulisi opetella hengittämään oikealla tavalla, eli palleahengitystä käyttäen. Pinnallinen hengitys, jossa olkapäät liikkuvat ylös-alas hengityksen tahdissa on tehoton tapa hengittää. Syvä palleahengitys kuljettaa paremmin happea keuhkoihin ja poistaa hiilidioksidia tehokkaammin.

Toinen erittäin tärkeä palleahengityksen tuoma hyöty on sen aikaansaama rentoutuminen. Palleahengitys aktivoi itsenäisen hermoston parasympaattista haaraa, joka vastaa kaikista palauttavista ja elimistöä uudelleen rakentavista toiminnoista. Palleahengityksen hyvä tuntomerkki on, että vatsa ja kyljet liikkuvat selvästi hengityksen aikana. Hengitysharjoittelusta voit lukea lisää tästä Fitlandian artikkelista.

Jooga_hengitys_fitlandia

Kun teet kehonhuoltoa, oli se sitten venyttelyä tai foam rollerin käyttöä, niin varmista, että käytät jatkuvasti syvää ja rauhallista palleahengitystä! Jos hengitys salpautuu tai menee pinnalliseksi niin aivot olettavat, että elimistö on vaaratilanteessa! Kaikki varmasti arvaavat, miten hyvin onnistuu rentoutuminen venytysten aikana tai foam rollerin päällä tällaisessa tilanteessa. Hengitys on siis kaiken a ja o! Jos et pysty säilyttämään syvää palleahengitystä kehonhuollon aikana, niin olet mennyt todennäköisesti liian pitkälle.

Venyttelyä tehdessä on äärimmäisen tärkeää synkronoida venytys hengityksen tahtiin. Venytystä viedään pidemmälle aina samaan aikaan uloshengityksen kanssa, minkä pitäisi tuntua luonnolliselta vaihtoehdolta. Samalla kun keuhkojen tilavuus pienenee niiden päästäessä ilmaa ulos on useimmissa venytyksissä helpompi mennä entistä pidemmälle.

Yhdistele kehonhuollon eri muotoja!

Ei ole kiellettyä tai lainkaan huono idea yhdistellä eri kehonhuollon muotoja. Ennen harjoitusta on hyödyllistä tehdä liikkuvuusharjoittelua, foam rollerilla 10 rullausta per lihasryhmä ja lyhytkestoisia staattisia venytyksiä.

Vastaavasti jäähdyttelyn aikana foam rollerin päällä voi käyttää enemmän aikaa ja venytykset voivat olla pidempiä. Esimerkiksi iltaisin vielä enemmän huoltavana toimenpiteenä foam rolleria ja venyttelyä voi yhdistellä pidempänä kokonaisuutena. Kokeile mikä toimii itselläsi ja totea kehonhuollon tuomat hyödyt omakohtaisesti.

Artikkelin asiantuntija Jukka Mäennenä on monipuoliseen harjoitteluun perehtynyt osaaja. Lisää Jukan ajatuksia ja artikkeleita treeniin liittyen voi lukea osoitteesta super-sets.com.

Artikkeli päivitetty viimeksi 08.10.2013

Jukka Mäennenä

Jukka Mäennenä, super-sets.com

Kirjoittaja on tamperelainen monipuoliseen harjoitteluun perehtynyt osaaja sekä Bmx- ja maastopyöräilyn aktiiviharrastaja. Kirjoittajan ajatuksia treeniin liittyen voi lukea osoitteesta super-sets.com sekä Probody-, Edge-, Fillari- ja Polku-lehden sivuilta.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *