Kevyttuotteet ja painonhallinta

Kevyttuotteet_fitlandia

Kevyttuotteiden roolista painonhallinnassa on käyty väittelyä jo jonkin aikaa. Joku vuosi sitten keskustelua herätti esimerkiksi American Journal of Public Health –lehdessä julkaistussa tutkimus, jonka lopputulema oli, että keinotekoiset makeutusaineet eivät autakaan painonhallinnassa.

Tutkimuksessa todettiin, että ylipainoiset ihmiset joivat enemmän keinomakeutettuja limsoja kuin hoikemmat. Nämä light-limsojen juojat saivat myös päivittäin enemmän energiaa kuin sokerilla makeutettujen limsojen litkijät. Näiden havaintojen perusteella erityisesti keltainen lehdistö revittely lööpeissä kevyttuotteiden suorastaan lihottavan kansalaisia.

Huomio tutkimustulosten taakse

Mitään vedenpitävää teoriaa ei kuitenkaan kevyttuotteiden lihottamismekaneista ole kehitetty. Aspartaami ei lisää nälän tunnetta, eikä lihominen selity kevyttuotteiden kaksinkertaisella kulutuksella. Ravitsemustieteiljä Patrik Borg esittelee tässä blogitekstissään ajatuksia siitä, mitä tutkimustuloksen taustalla voisi olla.

Kevyttuotteiden sisältämä energiamäärä ei aina poikkea hirvittävästi sokeroimattoman tuotteen energiamäärästä. Toki, jos vertaa esimerkiksi light-juomien sisältämää energiamäärää sokeroituihin juomiin on ero huomattava, mutta läheskään kaikilla tuotteilla ero ei ole yhtä suuri. Kevyttuotteiden vaikutus painonpudotukseen ei siis ole kovin merkittävä, ja jos elämäntavoissa muuten on petraamista, tämä vaikutus kumoutuu helposti.

Borg pohtii, että kevyttuotteita käyttävä painonpudottaja ei välttämättä keskity syömisessään olennaiseen – ateriarytmiin tai joustavaan syömisajatukseen – vaan pyrkii ainoastaan saamaan vähemmän kaloreita. Koska kokonaiskuva ei ole kunnossa, ei painokaan putoa, vaan oikeastaan todennäköisemmin nousee. Suurten linjojen ollessa pielessä kevyttuotteiden käyttö ei pelasta tilannetta – ja toisin päin.

Borg miettii myös, voisivatko kevyttuotteet vaikuttaa painonnousussa myös siten, että niitä käyttävä henkilö elää aamupäivän energiavajeessa ja sortuu ahmimaan illemmalla. Kun aamupala ja lounas koostetaan kevyttuotteita suosien mahdollisimman vähäkalorisesti, nälkä kirjaimellisesti kasvaa iltaa kohden ja riski makeanhimolle ja holtittomalle syömiselle kasvaa. Tässä mielessä voidaan siis ajatella, että kevyttuotteet voivat altistaa painonnousulle, vaikkakin todellinen ongelma on tietenkin liian vähäisessä energiansaannissa aamupäivisin.

Linkki Borgin juttuun: http://patrikborg.blogspot.fi/2014/01/kevyttuotteet.html

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 08.10.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Ananas

    Ihmettelen suuresti miten valvira antaa työntää keinotekoisia ja käyttää sokeria tuotteissa.. sokeri on pitkälle jalostettua epäterveellistä kuraa. Näin on koko ihmiskunta koukussa sokeriin.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *