Kiireisen treenaajan ajankäyttövinkit TOP5

Nykypäivänä me ihmiset olemme yleensä niin kiireisiä, että treenaamisen sovittaminen muihin aikatauluihin vaatii usein ihan kunnon pähkäilyä ja kalenterin raivaamista. Tässäpä muutama vinkki, miten itse saat kalenteristasi raivattua aikaa urheilulle!

1. Suunnittele, suunnittele, suunnittele. Mieti hyvissä ajoin etukäteen, mitä ehdit minäkin päivänä treenaamaan. Ei kannata tehdä niin, että raahustaa väsyneenä kotiin, syö vatsan täyteen ruokaa ja istahtaa sohvalle miettimään, että mitä sitä tänään urheilisi… Vastaus on melko usein tuossa tilanteessa, että ei mitään! Tarkista kalenterin sisältö viikoksi eteenpäin ja merkkaa ylös ne hetket, kun ehdit harjoittelemaan. Varaile sitten noihin hetkiin vaikka ryhmäliikuntatunnit etukäteen. Kaikista buukatumpina päivinä voit suosiolla levätä, kun olet tehokkaasti treenaillut vähemmän kiireisinä päivinä.

2. Kiireisenä viikkona yksi treenaamista hankaloittava tekijä on ruokailut. Kannattaakin suunnitella myös tämä asia hyvin ja etukäteen: osta ruuat koko viikoksi etukäteen ja jos ehdit, valmista ateriatkin ennakkoon. Näin säästät aikaa, kun voit vain napata mukaasi päivän eväät! Treenaamaan lähteminenkin motivoi enemmän, kun tietää, että rykäisyn jälkeen ei tarvitse lähteä kauppaan tai alkaa kokkailla, vaan voi istua lähes valmiiseen ruokapöytään.

3. Hyödynnä työmatkat. Poikkea ryhmäliikuntatunnilla kotimatkallasi, tai vielä parempaa, juokse tai pyöräile töihin ja takaisin! Tämä tosin edellyttää sopivan mittaista työmatkaa, mutta mikäli työmatkan saa hyödynnettyä kuntoiluun, säästää todella aikaa.

Intervalliharjoittelu_Maija

4. Jos aikaa on oikeasti tosi vähän, käytä se tehokkaasti. Monella kuntokeskuksella on nykyisin 30 minuutin tunteja, joissa tehdään napakat lämmittelyt ja sen päälle tehokas treeni! Jos aikaa ei jonain päivänä ole puolta tuntia enempää, niin juokse vaikka reipas parikymmentä minuuttinen lyhyillä verryttelyillä. Ei ole kuitenkaan suositeltavaa, että treenaat joka päivä puoli tuntia täysillä – lyhyt tehotreeni sopii tehtäväksi kerran pari viikossa.

5. Käytä luovuutta. Jos treeniaikaa ei millään meinaa löytyä töiden jälkeisestä ilta-ajasta, voisitko herätä joku aamu reilut puoli tuntia aiemmin ja käydä aamulenkillä? Entä ehtisikö lounasajalla käydä nopeasti kuntosalilla tai vaikka kiertämässä korttelin ympäri? Kauppassakäyntikin onnistuu (ainakin pienten ostosten ostaminen) juoksemalla tai kävelemällä, kun heittää repun selkään ja pakkaa ostokset sinne.

6. Bonus-kohta: Jos elämäsi on tilapäisesti kertakaikkisen hektistä, kannattaa tilanne hyväksyä ja olla realisti myös treenien suhteen. Kun elämä on täynnä kiireitä ja stressiä, ei kannata pyrkiä treenaamaan kuten huippu-triatleetti! Määräviikot kannattaa rytmittää vähän väljempiin aikakausiin. Toisaalta hektisenkin elämän keskellä liikunta auttaa jaksamaan ja lievittää stressiä, joten sopivissa määrin treeni vaan antaa enemmän kuin ottaa. :)

Millaisia ajankäyttövinkkejä teillä on kiireisten viikkojen varalle?

Päivitetty viimeksi 7.5.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *