Maija Oravamäki

Maija Oravamäki

Maija Oravamäki on liikuntalahjakkuus, joka on voittanut useita Suomen mestaruuksia eri lajeissa, edustanut Suomea arvokisoissa EM- ja MM-kisoissa ja kiertänyt maailmaa seikkailu- ja urheilutapahtumissa. Maijalla on Suomen mestaruuksia muun muassa maastojuoksusta, kympiltä, puolimaratonilta ja maratonilta sekä erivärisiä mitaleita muun muassa hiihdosta, triathlonista ja talvitriathlonista.

Maija harjoittelee monipuolisesti ja kiertää kisoja ja tapahtumia enemmänkin liikunnan tuoman nautinnon kuin tiettyjen tavoitteiden vuoksi. Omien urheiluharrastustensa lisäksi Maija opettaa työkseen koululaisia alakoulun opettajana.

Fitlandiassa Maija kirjoittaa monipuolisesti eri lajeista ja liikkumisesta ja antaa vinkkejä monipuoliseen harrastamiseen sekä kilpaurheilijan että aktiiviharrastajan näkökulmasta.

Kysy mentorilta (6)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Jarkko

    Hei,
    Maratoni ohjelmassa on aina välillä juoksutekniikka treeni. Millainen tämän treenin tulisi olla?

    Vastaa
  • Kaisa

    Hei Maija!
    Mistä Oulusta löytyisi parhaat maastot polkujuoksuun? Onko näin talvella juostuja polkuja jossain? Bodom Trailia silmällä pitäen pitäisi päästä treenaan. :)

    Vastaa
    • Maija

      Heippa Kaisa,

      anteeksi, etten ole huomannut kysymystäsi aiemmin… Toivottavasti Bodomilla juoksu sujui hyvin!

      Olet jo ehkä löytänyt Oulu Trail Running Face Book -ryhmän, jossa on muun muassa mukavaa polkujuoksuseuraa tarjolla.

      Kaupungin lähistöllä esimerkiksi Iinatin kuntoradan ympäristöstä löytyy hyviä polkujuoksupätkiä. Oulun lähistöltä Pilpasuolta ja Kempeleen Köykkyristä löytyy mainioita, pitkiä ja haastavia polkuja kirmailla menemään!

      Vastaa
  • Veera Holopainen

    Moi,
    olin viikonloppuna Nuuksio Classicissa toimitsijana ja oli niin kivaa, että päätin juosta itse ensi vuonna! Ja onnittelut myös sinulle hienosta voitosta! Kysyisin tekemästäsi Fitlandian juoksuohjelmasta ”8 kk maraton-ohjelma edistyneemmälle juoksijalle” että soveltuuko se suoraan myös polkujuoksuun? Ja minkälaista aikaa olisi odotettavissa tuolla ohjelmalla? Annatko myös henkilökohtaista neuvontaa?

    Kiitos jo etukäteen :)

    terveisin,
    Veera Holopainen

    Vastaa
    • Maija Oravamäki

      Hei Veera,

      kiitos onnitteluista! Kiitos myös sinulle ja kaikille toimitsijoille hienon kisan toimeenpanemisesta -ilman vapaaehtoistyötä kisojen järjestäminen ei onnistuisi!

      Laatimani maratonohjelmat soveltuvat myös polkujuoksuun. Harjoituskauden alkupuoliskolla juoksisin ohjelmaan sijoitetut vauhtilenkit suhteellisen hyvillä ulkoilureiteillä ja/tai poluilla, jotta juoksu olisi vauhdikasta ja juoksutekniikkaan pystyisi kiinnittämään paremmin huomiota. Harjoituskauden edetessä on syytä lisätä myös teknistä polkujuoksua harjoitteluun, mutta silti jatkaa myös ”helppoja” lenkkejä helposti juostavilla alustoilla. Ennen pääkisaa kannattaa juosta vielä juosta pari-kolme pitempää vauhtikestävyysharjoitusta teknisillä alustoilla. Kyseisistä harjoituksista on kuitenkin syytä palautella hyvin, joten niitä ei voi ohjelmoida liian lähelle pääkisaa.

      Itselläni varsinkin etureidet kipeytyvät helposti teknisessä maastossa ja alamäkijuoksussa. Senpä takia olisi hyvä ”kipeyttää” etureiskat juoksemalla alamäet tosi vauhdikkaasti kilpailuun valmistavissa vauhtikestävyysharjoituksissa tai jopa tehdä muutama alamäkivetotreeni. Edellä mainittujen treenien ansiosta lihakset adaptoituvat teknisillä ja mäkisillä juoksualustoilla vaadittavaan lihastyöhön.

      Voimaharjoittelua voi jaksottaa siten, että tekee välillä esim. 8-10 viikon jakson perinteistä kuntosaliharjoittelua. Voimaharjoitteluun kannattaa ohjelmoida myös funktionaalisia voimaharjoitusjaksoja, jolloin kehon toiminnallisuus, koordinaatio ja keho hallinta paranevat. Juoksumäärien lisääntyessä harjoitusjakson jälkimmäisellä puoliskolla kannattaa kuntosaliharjoittelussa keventää kuormia ja tehdä liikkeet nopeusvoimatyyppisesti, jotta lihakset pysyisivät virkeinä ja vetreinä.

      Harjoittelussa kannattaa säilyttää monipuolisuus. Esimerkiksi hiihto perinteisellä tyylillä vaihtelevassa maastossa kehittää erinomaisesti paitsi sydän- ja verenkiertoelimistöä, myös koko vartalon lihaskuntoa ja kehonhallintaa!

      Loppuaikaa en valitettavasti pysty sinulle sanomaan. Tulos riippuu mm. kilpailijan lähtötasosta, harjoitusvauhdeista (ohjelmassa harjoitusten taso on määritelty kynnyssykkeiden mukaan, ei kilometrivauhtien) ja kuinka säännöllisesti harjoitusohjelmaa pystyy noudattamaan. Pitkässä polkujuoksukisassa myös olosuhteilla, vauhdinjaolla ja kisan aikaisella nesteen ja energian nauttimisen onnistumisella on suuri merkitys lopputulokseen.

      Hurjasti tsemppiä tulevaan harjoituskauteen! Toivottavasti näemme ensi vuonna Nuuksiossa. :)

      p.s. Olen palannut luokanopettajan työhöni enkä valmenna tällä hetkellä henkilökohtaisesti.

      Vastaa
      • Veera Holopainen

        Heip,
        kiitos paljon perusteellisesta vastauksesta! Ensi kesänä nähdään :)

        Vastaa

Jätä kysymyksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *