Kohtaa todellisuus ja edisty!

Olipa kyse sitten liikunta-aktiivisuuden lisäämisestä, painonpudotuksesta tai mistä tahansa muusta ”eforttia” vaativasta asiasta, ihmisillä on usein tapana valehdella itselleen. Usein esimerkiksi personal training -asiakkuuden alkuhaastattelussa kuulen seuraavaa:

”Syön terveellisesti ja liikun, mutta silti paino nousee”

”Kunto ei kehity, vaikka liikun kyllä säännöllisesti”

”Olen yrittänyt todella kovasti muuttaa asiaa X”

Tällaisia toteamuksia yhdistää se, että ne perustuvat omiin tuntemuksiin – eivät faktoihin. Ne eivät kerro, miten olet todellisuudessa toiminut, vaan ne perustuvat täysin siihen, miten uskottelet itsellesi asian olevan. Helppoa ehkä psyykkisesti, mutta muutoksia on turha odottaa.

Seuraavan kerran, kun kohtaat asian, joka vaivaa sinua tai johon haluat muutosta, älä anna itsellesi lupaa luoda helppoa selitystä. Jos mieleesi tulee esimerkiksi edelläkin mainittu toteamus: ”Syön terveellisesti ja liikun, mutta silti paino nousee”, voisit toimia pelkän asian lausahtamisen sijaan seuraavasti:

– Listaa viikon ajan päivittäin kaikki, mitä laitat suuhusi.

– Lataa puhelimeesi askelmittari ja seuraa viikon ajan, miten monta askelta otat päivässä (suositus on 10 000 askelta).

– Listaa treenisi viikon ajalta.

– Punnitse itsesi joka aamu viikon ajan puntarilla ja kirjaa painolukema ylös.

Ideana on siis kohdata todellisuus ja faktat, jolloin ei jää tilaa arveluille. Ja usko pois: Kun teet tällaisen listauksen asian kuin asian suhteen niin saat samalla aivan uutta tarmoa ja intoa suunnata kohti tavoitettasi! Tsemppiä tavoitteidesi saavuttamiseen! :)

Kirjoittaja on Fitlandian perustaja, liikunta- ja hyvinvointisuunnittelija (UniSport) ja Urheiluopistojen personal trainer. 

Seuraa Jussia Instagramissa @jupekki

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *