Kokeile hummusta!

Pääosin kikherneistä valmistettu hummus, on kokeilemisen arvoinen levite esimerkiksi leivän päälle tai dippikastikkeen korvikkeeksi. Hummus on varteenotettava vaihtoehto voille/margariinille ja rasvaisille dippikastikkeille erityisesti sen terveellisyyden vuoksi: kikherne sisältää paljon eri vitamiineja ja proteiinia sekä runsaasti muun muassa kuitua, kaliumia ja magnesiumia.

Lähde: silva.fi

Lähde: silva.fi

Hummuksen syömisen terveysvaikutuksia on tutkittu myös tieteellisissä tutkimuksissa. Tänä vuonna (2014) Nutrition & Food Sciences -lehdessä julkaistu tutkimus osoitti, että hummusta säännöllisesti syövillä oli kapeampi vyötärö ja yleisesti ottaen terveellisempi ruokavalio kuin niillä, jotka eivät syöneet hummusta. Ruokavalioonsa hummusta sisällyttäneet saivat ruokavaliostaan yleisesti 52% enemmän kuitua, 13% enemmän terveellisiä monityydyttömättömiä rasvahappoja ja 20% vähemmän sokeria kuin ne, joiden ruokavalioon ei kuulunut hummusta.

Hummusta syödessä ei kannata kuitenkaan mennä liiallisuuksiin, sillä annoskoko on yleisesti vain yksi teelusikka. Hummus sisältää rasvaa ja siten paljon syötynä se lisää helposti päivän kokonaiskalorimäärää.

Kokeile itse tehdä hummusta tällä reseptillä!

”Hummus leivänpäällyste”

2 dl keitettyjä kikherneitä

2 tl tahinia (seesaminsiementahnaa)

2 tl tuoretta sitruunamehua

1 jauhettu valkosipulin kynsi

½ dl pilkottua tuoretta persiljaa

Sekoita tasaiseksi tehosekoittimessa tai monitoimikoneen tehoterällä. Tarjoile leivän päällä salaatin ja tomaattiviipaleiden kera.

(Kikherneitä kannattaa keittää kerralla enemmän, minkä jälkeen ne voi pakastaa ja käyttää keitoissa, marinoituina salaateissa, perunalastujen sijasta jne.)

(Lähde: Vegaaniliitto)

Piditkö jutusta? Löydät lisää terveysjuttuja ja -vinkkejä facebook-sivuiltamme – käy tykkäämässä! Twiittailemme myös twitterissä!

Päivitetty viimeksi 08.05.2014

Lähteet: Women’s health, Alkuperäinen tutkimus

Artikkelin pääkuvan lähde: Wikimedia Commons

Artikkeli ei ole sponsoroitu artikkeli.

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Krista

    ”hummusta säännöllisesti syövillä oli kapeampi vyötärö ja yleisesti ottaen terveellisempi ruokavalio kuin niillä, jotka eivät syöneet hummusta.” Tietävätkö tutkijat (tai te), mistä hummus on kotoisin? Sori vaan, mutta iso osa arabeista ei ole kapea vyötäröä ja terveellistä ruokavaliota nähneetkään. Hummus on olennainen osa Lähi-idän ruokakulttuuria, se on siellä ihan arkiruokaa eikä sitä todellakaan syödä lusikallista kerrallaan vaan pikemminkin purkillinen. Lisäkin hummus syödään valkoisen vehnäleivän kanssa ja sitäkin uppoaa todella paljon päivätasolla. Hummus on hyvää ja myös ravintoarvoiltaan hyvä ruoka, mutta tuo tutkimus on kyllä puuta heinää.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *