Kuinka jaksat jatkaa liikkumista koko vuoden?

Moni teki uutena vuotena lupauksia liikkumisen ja terveellisempien elämäntapojen suhteen. Toinen jaksaa yhden kuukauden, ehkä jopa kaksi, ja sitten taas kaikenlaiset repsahtelut alkavat. Toisilla liikkuminen loppuu kokonaan.. Ehkä tammikuu otettiin liian vakavasti ja rankasti? Tarvitsetko sinä motivaatiokeinoja liikkumisinnon säilyttämiseksi?

Apua, kuinka motivoin itseni jatkamaan terveellisempää ja liikunnallista elämää?

  • Tee vuosisuunnitelma!! Se oikeasti toimii. Mieti, mitä lajeja KOKO vuoden aikana aiot harrastaa. Talvella, kesällä ja syksyllä kannattaa tehdä ihan erilaisia asioita, erityisesti ulkona. Sää määrittää paljon, miten ulkona voi liikkua. Kannattaa pohtia myös sisäliikuntalajit niin, että vuoden sisään tulisi erilaista ärsykettä keholle.
  • Kirjoita TAVOITE ylös. Mitä sinä liikunnalta haluat? Se määrittää sen, minkälaista treeniä sinun tulisi tehdä.
  • Kehittele jotain uutta ja mielenkiintoista liikkumiseen. Oletko joskus miettinyt esim. sykemittarin hankkimista tai haluaisitko kokeilla vaikka jotain täysin uutta lajia? Ole rohkea!
  • Älä pety, jos sinusta ei tullutkaan kuukaudessa timmi, tiukka ja -10 kg kevyempi keijukainen. OLE REALISTI. Ulkoisten ulkonäköpaineiden ja tavoitteiden sijaan koita nauttia liikkumisesta ja anna kehon koostumuksen muutokset tapahtua enemmän kuin itsestään. Liikkumisen tulisi olla HAUSKAA, vaikkakin kyllä tarpeeksi tehokasta.

Lähde: http://futureexistence.tumblr.com/

Lähde: http://futureexistence.tumblr.com/

  • Hae apua! Pyydä omavalmentajaa neuvomaan, miten voit kehittää itseäsi liikkujana. Hän voi myös katsoa, että teet lajit ja harjoitteet mahdollisimman oikeilla tekniikoilla.
  • Mieti mikä sinua MOTIVOI ja kirjoita se ylös. Käytä sitä!!
  • Hanki liikkumiseen kaveri tai herätä kumppanisikin mukaan liikuntaan.
  • Käytä musiikkia, jos et ole vielä kokeillut. Itsellä ainakin musat korvilla toimii LÄHES AINA.
  • Hyvä idea on pyytää treenibiisejä kavereilta, jotka treenaavat. Sieltä saa uusia ideoita musiikin suhteen.
  • Itse ajattelen, että jokaisen treenin tulisi olla hieman erilainen kuin edellinen treeni. Ei koskaan täysin samanlaista treeniä. Silloin se kehittää parhaiten!

Lähde: http://futureexistence.tumblr.com/

Lähde: http://futureexistence.tumblr.com/

  • Syö riittävästi ja monipuolisesti! Jos keho saa vain yksipuolista ravintoa ja vieläpä liian vähän, niin pian loppuu paukut ja motivaatio. Laihduttaminen ja lihasten reilumpi kasvattaminen yhtäaikaa on aika mahdoton tehtävä!
  • Ole itseesi tyytyväinen, älä aina vaadi enemmän ja enemmän. Välillä täytyy kiittää itseä ja olla oikeasti onnellinen saavutuksistasi. Muista että palkinto ei aina tarvitse olla lasi viiniä ja suklaata. Palkinnoksi riittää hetken kehon kuunteleminen ja se, että sanot itsellesi ”hyvä minä”. Osta vaikka piikkimatto ja rentoudu sen päällä.
  • Opettele joogaa tai jokin muu keino parantaaksesi hengitystä ja rentoutumista.
  • Vahvista keskivartalon syvät lihakset viimeistään tässä vaiheessa, jotta et saa liikunnasta turhia selkävaivoja heikon keskivartalon hallinnan takia. Silloin pysyt paremmin ryhdissä ja liikkuminen on turvallisempaa.

NAUTINNOLLISIA LIIKKKUMISEN HETKIÄ KOKO KEVÄÄN AJAKSI! :)

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 3.3.2016

Riina Kukkonen

Riina Kukkonen, Fysteri

Kirjoittaja on uintimaajoukkueen fysioterapeutti, koulutettu aikuisten ja lasten uimaopettaja sekä uintivalmentaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *