Kuinka selvitä työstressistä TOP7

Stressi

1. Ole realisti toivoessasi tai varaillessasi työvuoroja, haaliessasi projekteja tai muuten vain kaikenlaisten tehtävien suunnittelussa – se mikä teoriassa kuulostaa mahdolliselta, ei välttämättä käytännössä ole sitä. Opettele sanomaan ei hiillostavalle pomolle ja koeta pitää työpäiväsi inhimillisen mittaisina. Vaikka rakastaisitkin työtäsi, liika on liikaa, eikä raha korvaa menetettyä (mielen)terveyttä!

2. Jos edessä on tilapäinen työputki, projekti tai vastaava, pieni psyykkaus auttaa huomattavasti. Ihminen jaksaa yllättävän paljon sillä ajatuksella, että jokin inhottava olosuhde on vain tilapäistä. Keskity siis kaikin voimin ajattelemaan, että kaikki loppuu aikanaan!

3. Yleensä tiivimpää työskentelyä seuraa jokin ”palkinto”: loma, hieman enemmän rahaa, mahdollinen ylennys, vakiosoppari… Kannattaa pitää tavoite kirkkaana mielessä, sillä se pitää motivaation yllä ja auttaa jaksamaan.

Treenimotivaatio_fitlandia

Stressinhallinta on yksi terveellisen elämäntavan peruspilareista.

4. Karsi kalenterista mahdollisimman paljon muita nakkihommia pois. On paljon helpompaa omistautua työlle, kun ei tarvitse stressata serkun rippijuhliin leipomisista, talonyhtiön pöytäkirjan tarkastamisesta tai suursiivouksesta. Mieti siis etukäteen, mihin lupaudut! Jos olet jo ehtinyt mennä sopimaan jotain, tee hommat pois alta hyvissä ajoin ennen tiiviimpää työrupeamaa tai tee itsellesi selkeä suunnitelma siitä, miten aiot kyseiset hommat hoitaa. Jo pelkkä suunnitelman teko helpottaa stressiä suunnattomasti!

5. Koeta pitää omasta hyvinvoinnistasi niin hyvä huoli kuin pystyt. Syö järkevää ruokaa, jos mahdollista niin koeta liikkua tai ulkoilla edes hieman äläkä missään nimessä tingi liikaa yöunistasi! Hyvin nukkuneena stressi puolittuu, joten tingi mieluummin vaikka kodin siisteydestä tai jostakin aikaa vievästä harrastuksesta. Työstressistä myös palautuu nopeammin, kun ei ole pahoinpidellyt omaa ruumistaan aivan täysin!

6. Jos sinulla on pienikin vapaahetki, käytä se rentoutumiseen ja pyri tekemään jotain ihan muuta kuin miettimään työjuttuja. Katso leffaa, lue kirjaa, kuuntele musiikkia, käy jumpassa… Älä buukkaa ainoaa vapaapäivääsi täyteen aktiviteetteja, vaan jätä aikaa nukkumiselle, löhöilylle ja palautumiselle.

7. Jos työsi tuntuu koko ajan liian rasittavalta, paiskit töitä ympäripyöreitä päiviä ja yksinkertaisesti olet alkanut vihata työtäsi, yllämainitut ohjeet eivät tule auttamaan sinua tarpeeksi. Älä jää enää kitumaan, vaan etsi uusi työpaikka!

Huom! Näitä vinkkejä voi soveltaa myös muihinkin tilanteisiin, kuten vaikkapa akuuttiin opiskelustressiin!

Mitkä ovat sinun keinosi työstressistä selviytymiseen? Kerro ne meille alla kommenttiboksissa!

Päivitetty viimeksi 10.12.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *