Kuntoilijan fysiikkaharjoittelua

Kiitän kutsusta kirjoittaa Fitlandiaan toiminnallisesta harjoittelusta, mutta aloitankin otsikoimalla jutun toisin. Kirjoitan omasta näkökulmastani kuntoilijoiden valmentajana, sillä toiminnallinen harjoittelu on ehkä jopa liian laaja sana kuvaamaan omaa toimintaani. Toivon, että lukijalla syttyy into harjoitella itselleen merkityksellisellä tavalla.

Toiminnallisen harjoittelun saleilta ei löydy perinteisiltä kuntosaleilta tuttuja vipuvarsilaitteita, painopakallisia istuttavia laitteita, joissa liikeradat ovat lukittuja tai pitkää riviä lämmittelylaitteita aerobiseen liikuntaan. Sen sijaan salille astuessaan kuntoilija näkee vapaata tilaa, levytankoja ja kahvakuulia, köysiä ja säkkejä, renkaita, voimakelkkoja ja lekoja.

Toiminnallinen_harjoittelu

Monella urheilijalla on lajivalmentajan rinnalla fysiikkavalmentaja. Fysiikkavalmentaja on se henkilö, joka huolehtii että esimerkiksi koripalloilijalla on tarpeeksi voimaa jaloissa ponnistuksia varten. He tekevät isoja voimaliikkeitä, kuten jalkakyykkyjä. Tämä voima jalostetaan lajinomaisilla voimaharjoituksilla, joilla ponnistusvoimaa kehitetään.

Toiminnallista harjoittelua kuvaa hyvin se, että harjoittelu on kuntoilijan fysiikkaharjoittelua. Huolehditaan siitä, että kuntoilevalla ihmisellä on tarpeeksi voimaa kehossaan suoriutuakseen arjen haasteista. Yksinkertaistan tämän esimerkkiin: tehdään jalkakyykkyjä, joilla saavutetaan voimaa jalkoihin. Sitten tuupataan raskasta voimakelkkaa rataa pitkin. Arkeen tämä voima jalostuu esimerkiksi näin; kun nainen tulee äidiksi niin hänellä on voimaa työnnellä lastenvaunuja myös rankalla lumisateella. Helppoa, tehokasta ja turvallista sekä ennenkaikkea merkityksellistä. Tämä on minun näkemykseni toiminnallisesta harjoittelusta.

Toiminnallinen_harjoittelu_2

Toiminnallisella harjoittelulla yleisesti tarkoitetaan sellaista harjoittelua, jossa useat nivelet liikkuvat yhtäaikaa eikä kehon liikeratoja lukita vaan liikutaan vapaasti. Juostaan, hypitään, nostellaan, heitetään – tehdään kaikkea luontevaa painon kanssa ja ilman. Oikeastaan voisi kysyä onko sellaista harjoittelua olemassakaan, joka ei ole jollain muotoa toiminnallista?

Tässä vielä lopuksi toiminnallinen treeni, jota voit kokeilla vaikkapa kotipihalla:

-10x hyppy korokkeelle

-10x nosta lapsesi (tai muu raskaanpuoleinen esine) maasta korkealle ilmaan pääsi yläpuolelle

-10x etunojapunnerrus

-10x heitä jotain raskasta (hiekkapussi esim.) niin pitkälle kuin jaksat

Viisi kierrosta yhteensä.

Sitten ei muuta kuin toimintaa!

Sanna Savolainen on Voimala-konseptin kehittäjä ja päävalmentaja. Toimintasali Voimala on Oulun ensimmäinen toiminnallisen harjoittelun sali. Voimalan toiminnasta löydät lisää osoitteesta http://toimintasalivoimala.com/.

Päivitetty viimeksi 02.06.2013

 

Sanna Savolainen

Sanna Savolainen

Kirjoittaja on Oulun ensimmäisen toiminnallisen salin, Voimalan, perustaja ja päävalmentaja, Crossfit SM 3. 2012, voimaleuanvedon kaksinkertainen Suomen mestari ja painonnoston SM 3. 2013.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *