Kylmä suihku – hyödyllistä epämukavuutta

jaa_kylpy_fitlandia

Kylmä suihku herättää monenlaisia, yleensä kielteisiä, mielikuvia – ahdistusta, pelkoa ja jopa pakokauhua. Kuka hullu menee vapaaehtoisesti kylmään suihkuun? Luettuasi tämän tekstin, sinäkin olet toivottavasti tarpeeksi hullu kokeilemaan. Kylmät suihkut vaativat epämukavuusalueelle menemistä, kuten moni muukin asia elämässä.

Kylmä suihku ei kuitenkaan ole niin hirveä ja mahdoton asia kuin miltä se voi ensiajatuksella tuntua. Itseäkin ajatus vieroksutti, mutta pakkohan sitä oli kokeilla ja nyt olen toteuttanut kylmiä suihkuja puoli vuotta. Tällä hetkellä tapa on niin rutinoitunut, että en anna itselleni lupaa lähteä suihkusta, jollen ole edes hetkeksi laittanut vesihanaa kylmimmälle säädölle. Pelkästään lämmin suihku on minulle sama asia kuin treenin luovuttaminen kesken laiskuuden takia.

Kokonaisuudessaan kylmiin suihkuihin alkaa tottumaan jatkuvasti paremmin [1]. Reissatessa tuntuu jopa pliisulle, jos suihkusta ei tulekaan niin kylmää vettä kuin mihin olet tottunut. Kylmät suihkut toimivat erityisen hyvin saunan jälkeen, koska jälkihien määrä vähenee merkittävästi. Kannustan sinuakin kokeilemaan kylmää suihkua, mitä voit hävitä?

KYLMIEN SUIHKUJEN HYÖDYT

Piristää!

Kylmä vesi herättää ihon reseptorit sekä laittaa verenkierto- ja hengityselimistön töihin. Parempaa herätystä aamuun saa etsiä. Vaikka itse suihkut voivat olla hiukan epämiellyttäviä, on niiden jälkeen aina hyvä, euforinen fiilis. [2]

Vahvistaa henkisesti!

Kylmät suihkut toimivat mainiona ”mindhackina”. Epämukavuusalue vahvistaa. Harva asia tuntuu enää niin vaikealta, jos päivä on aloitettu jääkylmällä suihkulla. Pidän itse mentaalisia hyötyjä jopa merkittävämpinä kuin fyysisiä. [3]

Siedät stressiä paremmin!

Kylmillä suihkuilla pystyt kontrolloidusti totuttamaan ja vahvistamaan kehoasi sietämään paremmin stressiä. [4]

Laskee tulehdusta!

Kylmä vesi laskee tulehdusta ja helpottaa aineenvaihduntatuotteiden virtausta elimistössä, joka taas voi vähentää esimerkiksi lihasarkuutta treenin jälkeen. Kylmän veden on todettu auttavan myös nivelvaivoihin ja kroonisiin kipuihin. [2,5]

Kylma_suihku_fitlandia

Vahvistaa vastustuskykyä!

Kylmälle altistuminen aktivoi immuunijärjestelmän ja vahvistaa sitä parantaen vastustuskykyäsi. [4,6]

Tehostaa verenkiertoa!

Kylmä aiheuttaa veren siirtymisen pinta- ja ääreisverenkierrosta tärkeiden elinten käyttöön. Tästä syystä toistuvat kylmäaltistukset tehostavat verenkierron toimintaa. [5]

Voi parantaa unen laatua!

Suihkun aiheuttama hetkellinen sokki auttaa kehoa rentoutumaan ja rauhoittumaan myöhemmin.

Vähentää apeutta!

Ihon altistuminen kylmälle lähettää suuren määrän elektronisia impulsseja aivojen perifeerisiin hermopäätteisiin, jolla saadaan masennusta ja apeutta vähentävä vaikutus. [7]

Terveemmät iho ja hiukset!

Kylmä saa ihohuokoset ja hiusten syyt menemään kiinni, jolloin ne eivät kuivu niin helposti.

Polttaa rasvaa!

Kylmälle altistuminen lisää aineenvaihduntaa muun muassa pistämällä kehon tärisemään sekä vaikuttamalla FGF21- ja irisiini-hormonien eritykseen. Kylmät suihkut voivat siten auttaa rasvanpoltossa, joskaan eivät kovin merkittävästi muihin elämäntapamuutoksiin verrattuna. [8,9]

Säästää vettä ;)

Kylmiin suihkuihin et jää niin todennäköisesti läträämään veden kanssa.

HAITAT

Haittoja ei käytännössä ole, jos pidät järjen mukana. Kylmissä suihkuissa ei kannata olla kymmeniä minuutteja, koska voit palelluttaa itsesi. Lisäksi kylmiä suihkuja tulee harkita tai tiedustella lääkäriltä, mikäli sinulla on esimerkiksi vakavia sydän- ja astmasairauksia.

MITEN

Kaiken suihkussa olemisen ei tietenkään tarvitse olla kylmää, vaan voit peseytyä ensin normaalisti lämpimällä vedellä. Peseydyttyäsi laita hanasta tulemaan niin kylmää vettä kuin siitä vain tulee. Ei puolikylmää, vaan kylmintä mahdollista. Ole suihkussa puolesta minuutista viiteen minuuttiin.

Parhaiten kylmään tuntuu tottuvan, kun pitää niskaa suihkun alla. Toinen strategia on pistää suihkusta tulemaan heti suoraan kylmää vettä ja laittaa kello käyntiin, ensi kerralla esimerkiksi 30 sekunniksi. Kylmä tuntuu tietysti pahemmalta, jos siihen keskittyy, joten esimerkiksi taustamusiikki tai laulaminen toimii ajatuksien poisviejänä.

HAASTA ITSESI VIIKOKSI KYLMIIN SUIHKUIHIN!

Ota tästä koppi ja haasta itsesi viikon ajaksi ottamaan jokaisella suihkukerralla kylmä suihku. Jos et uskalla niin turvallisessa ympäristössä kuin suihkussa haastaa itseäsi, miten uskallat tehdä mitään muutakaan elämässä? Vaikka kylmät suihkut ovatkin todella pieni juttu, niiden ottaminen ruokkii rohkeutta tehdä kaikkea muutakin elämässä.

Pyydän teitä jakamaan kokemuksenne kylmistä suihkuista alla olevan kommenttikentän avulla, jotta saadaan mahdollisimman moni uskaltautumaan kylmien suihkujen pariin!

Kirjoittaja Jussi Venäläinen on 26-vuotias liikunta-alan yrittäjä, liikuntabiologian maisteriopiskelija ja Sisusavotta-sivuston perustaja. Sisusavotan tavoite on sisuunnuttaa ihmiset elämäntavoista huolehtimiseen sekä toiminnalliseen ja tehokkaaseen harjoitteluun. Jussi julkaisee myös sisusavotta-podcastia, jossa hän haastattelee liikunta-alan ammattilaisia eri aihealueisiin liittyen. 

Jutun lähteet:

[1] Eglin CM & Tipton MJ.Repeated cold showers as a method of habituating humans to the initial responses to cold water immersion. Eur J Appl Physiol. 2005 93(5-6):624-9.

[2] Huttunen P ym. Winter swimming improves general well-being. Int J Circumpolar Health. 2004 May;63(2):140-4.

[3] Salomon R. The Opponent-Process Theory of Acquired Motivation. American Psychologist 1980 ; 35(8), 691-712.

[4] Siems WG ym. Improved antioxidative protection in winter swimmers. QJM. 1999 Apr;92(4):193-8.

[5] Quinn E. After Exercise – Does an Ice Water Bath Speed Recovery? Sports Medicine 2013.

[6] Janský L ym. Immune system of cold-exposed and cold-adapted humans. Europ J Appl Physiol Occup Physiol. 1996 ; 72(5-6), 445-450.

[7] Shevchuk NA. Adapted cold shower as a potential treatment for depression. Med Hypotheses 2008 ; 70(5), 995-1001.

[8] Leckart Steven. The shiver system: tapping the power of cold to lose weight. Wired 19.4.2013

[9] Lee ym. Irisin and FGF21 Are Cold-Induced Endocrine Activators of Brown Fat Function in Humans. Cell Metab. 2014 Feb 4;19(2):302-9.

Kuvat: http://www.sxc.hu/

Jussi Venäläinen

Jussi Venäläinen, Sisusavotta

Kirjoittaja on 26-vuotias liikunta-alan yrittäjä, liikuntabiologian maisteriopiskelija ja Sisusavotta-sivuston perustaja. Sisusavotan tavoite on sisuunnuttaa ihmiset elämäntavoista huolehtimiseen sekä toiminnalliseen ja tehokkaaseen harjoitteluun.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *