Asiaa lihaskuntoharjoittelusta ja dieetistä osa 2

Kysymyksiä_ja_vastauksia_lihask

Tämä artikkeli on jatkoa 2.5.2013 ilmestyneelle ensimmäiselle osalle.

Minua kiinnostaa, miten määrittelet energiantarpeesi dieetin aikana (tai muutenkin). Käytätkö jotain tiettyä kaavaa kulutuksen ja perusaineenvaihdunnan laskemiseen?

En itse määrittele energiantarvettani, vaan valmentajani päättää mitä syön ja minkä verran.

Kuinka monta tuntia päivässä liikut? Tiedätkö kuinka paljon enemmän lihas painaa enemmän kuin läski?

Liikun päivittäin 2-3,5 h. Kilo lihasta painaa saman verran kuin kilo läskiä ;)

Pidätkö Fitnessiä terveellisenä urheilulajina tai sellaisena, jota voisit kuvitella tekeväsi vielä eläkeläisenäkin?

Kyllä pidän, en ehkä ihan kisamielessä sen ikäisenä alkaisi treenaamaan. ;) Mutta salitreeniä ja terveellistä ruokailua kyllä voi harrastaa kaiken ikäisenä.

Maistuuko sinulle Skyr?

Skyrit on kalliita ja mauttomia, mielummin laitan itse ehrmanniin marjoja ja mehukeittoa. Ja lempparimarja taitaa olla ehkä vadelma. Mansikkakin on hyvää ja jos on sitruunarahkaa niin mustikat sopii siihen. Herukat ovat myös herkullisia, mutta puuron ja rahkan kanssa ovat ehkä liian hapan kombo.

Mitä palautusjuomaa ym. lisäravinteita käytät massakaudella ja mitä dietillä?

Massakaudella käytän heraa, kreatiinia, joskus glutamiinia, mankku ja vitamiinit + omegoja joskus. Eli aika vähän, mutta opiskelijana olen ollut kaikki massakaudet.

Dieetillä on aika paljon kaikkea nyt, mutta vain koska on sponsorina Gym Everybody. Eli iso-100 hera, kreatiini, BCAA, glutamiini, ALA, karnitiini, CLA, omega-3, kromi, soijalesitiini, 3 eri burneria (ruokien kans, ennen treeniä ja illalla ei-piristävää), magnesium, emäsjauhe, animal pak/brutal pak (kaikki mahdolliset vitskut/mineraalit ym.) ja c-vitamiini vielä aamulla ekstraksi porejuomana. D-vitamiinia käytän kuuriluontoisesti.

Oisko sulla jotain vinkkiä miten parantua nopsasti flunssasta tai mitä itse teet jos iskee flunssaa? Lisäkysymyksenä että miten pitkän tauon pidät treenistä jos tuut kipeäksi?

Jos pientä flunssaoiretta esiintyy niin pyrin vain nukkumaan hyvin ja treenaan normaalisti. Jos tulee pahempia oireita, niin päivän treeni jää pois. Todella harvoin olen onneksi ollut sairaana. Kuumetta jos on, niin sitten pitää jättää kokonaan treeni pois sekä pitää 1-2 päivää vielä lepoa kun kuume ohi. Kerran olen jättänyt vain yhden treenin pois kuumeen takia, mutta seuraavana päivänä menin salille kun kuume laski eikä onneksi tullut takaisin :) Suosittelen pidempiä taukoja kyllä muille, erityisesti jos on oikeasti kipeänä.

Onko aikoja, jolloin haluaisit heittää hanskat tiskiin?

Ei vielä ole tullut sellaisia aikoja. Välillä saattaa puoli päivää ärsyttää kun asiat eivät suju, mutta tähän saakka ei koko päivää ole kertaakaan onneksi ollut sellaista oloa.

Mitkä asiat motivoivat ja mitkä lannistavat?

Motivoivana on peilikuvan muutos ja hyvin pysyvät treenipainot sekä ennätykset tietenkin. Huonot treenit taas lannistavat, väsyneenä kaikki tuntuu pahemmalta ja yksikin huono treeni saattaa kärtyttää koko päivän, jos on muutenkin stressiä ja väsynyt. Myös heikko olo fyysisesti lannistaa ja samoin, jos paino junnaa monta päivää. Onneksi se kuitenkin tulee lopulta alas sieltä aina sitten enemmän myöhemmin.

Minkä ajattelet olevan yleinen vastaanotto lääkäriin, joka harrastaa fitnessiä?

Aika paljon on treenaavia lääkäreitä loppujen lopuksi ja eipä suurin osa potilaista edes tiedä mitä lääkäri harrastaa. Yleisesti uskoisin vastaanoton olevan positiivinen, kun lääkäristä tulee semmoinen kuva, että huolehtii itsestään, ymmärtää ruokailusta ja urheilusta ja varmasti osaa neuvoa siten muitakin. Eihän se sinänsä kerro mitään oikeasti, mutta eikö melkein aina ihmisestä tule parempi kuva, jos on kunnossa oleva henkilö?

Herättikö tämä kysymys-vastaus -artikkeli lisäkysymyksiä tai ajatuksia? Kommentoi rohkeasti kommenttiboksiin alla.

Viimeksi päivitetty 9.5.2013

 

 

Sanna Ketonen

Sanna Ketonen

Kirjoittaja on lääkäri sekä Body Fitnessin tulokkaiden Suomen Mestari 2012 ja yleisen sarjan SM 5. 2013 -163cm -sarjassa.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Juhani Paasovaara

    Hei Sanna. Tänään kun olin sinun vastaanotolla TK: ssa, 5.5.2014 klo 12.00, olkapäähän kortisonipiikki. Oli iloinen yllätys kun osoittauduit saliharrastajaksi. Nyt jo huomaat, että olen tutkinut sivujasi, =)). Jos olisin hoksannut kysyä, olisin kysynyt painonpudotuksesta. En dieetistä, vaan sellaisesta mistä tulee elämäntapa. JiiPee teki aikoinaan minullekin treeniohjelmia ja painonpudotukseen liittyvää.
    Motiivi pudottaa on terveys, toinen syy ulkoinen olemus. En halua 2 tyypin diabetestä, enkä verenpainetautia.
    Tiedän, että salilla saa maksua vastaan ohjelmia, mutta kysymys on jostain nyrkkisäännöstä. Olen laiska kävelemään, vaikka ennen tykkäsin siitä. Kesällä kyllä tulee pyöräiltyä pitkin päivää. En tiedä, onko
    TK: ssa mahdollisuus fysikaalisessa puhua eri liikeistä, sillä olkapään lisäksi selkä on sökö. Noilla ehdoilla treenaan. Jos on tälläinen mahdollisuus, kävisin mielelläni siellä, siis keskustelemasta treeneistä ja oikeista liikkeistä. Haluan kasvattaa papua!

    Kiitos!

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *