Asiaa lihaskuntoharjoittelusta ja dieetistä osa 1

Käsipaino

Tässä artikkelissa vastaan lihaskuntoharjoitteluun ja dieettiin liittyviin kysymyksiin, joita minulle on esitetty aikaisemmin oman blogini puolella:

Mistä sinulla lähti innostus kuntoiluun/fitnekseen?

Fitness-mallikisoihin aloin tähtäämään kun huomasin, että kroppa alkaa olla sen verran sporttinen, että sopisi siihen. Tätä ennen olin treenannut enimmäkseen omaksi iloksi ja kun tulosta tuli, niin motivaatio kasvoi. Sama kertaantui kisojen jälkeen ja edelleen kasvetaan ja kehitytään.

Innostus siis tuli pikkuhiljaa ja kasvoi koko ajan. Halusin paremmaksi koko ajan ja mielestäni fitnessnaiset näyttävät hyviltä, joten aloin pyrkimään samaan. Urheilullinen elämä on aina kiinnostanut ja samoin urheilullinen kroppa on mielestäni kauniimpi. Lisäksi voima, suorituskyky ja lajin monipuolisuus kiinnostivat.

Monenko tunnin yöunia nukut keskimäärin/normaalisti?

 7-8h (ja joskus 6-7h) ja viikonloppuna yritän nukkua 8-9h.

Onko elämässäsi ollut aikoja, jolloin et ole liikkunut säännölisesti?

En liikkunut säännöllisesti koko lukion aikaa (osan siitä kylläkin) enkä ensimmäistä yliopiston opiskeluvuotta. Semmoiset 1-4x viikkoon, mutta välissä vain pakkopullana ja ilman säännöllistä tavoitetta tai suurempaa mielenkiintoa.

Miltä ns. ruotuun palaaminen tuntuu, jos on ollut epäaktiivisempia kausia (helppoa/vaikeaa)?

Minun ei ole tarvinnut palata ruotuun oikeastaan koskaan. Ehkä pahimmillaan kesällä ja syksyllä kävin ulkona syömässä enemmän kuin normaalisti ja herkuttelin joka viikko vähintään kerran jollakin, mutta taustalla oli ehkä ajatus tulevasta kisadieetistä, tuoreessa muistissa kesän lomareissailu ja rennompi elämä ja muut jutut. Treenasin kylläkin koko ajan säännöllisesti ja kovaa, ja paino nousi tasaisesti kuten pitikin, joten mitään ihmeempiä repsahduksia ei ole tapahtunut.

Kiinnostaisi tietää mitä mieltä olet näin naisena lihasmassan kasvattamisesta. Olisiko fiksumpaa hankkia pidempi aika massaa ja dieetata pidenpään esim. 4-6 kk vai harrastaa jonkin näköistä nopeampaa syklittelyä? Ja kuinka suuria plussakaloreita suosittelet massanhankintavaiheessa?

Riippuu kauanko olet treenannut ja haittaako ylimääräisen massan kertyminen. Jos massan kertyminen ei haittaa ja treenitaustaa on jo, niin muutama kuukausi plussilla on hyvä, mutta sitten pitää ottaa pidempi dieettikin. Jos kykenet siihen, niin anna mennä vain! Sen verran plussia, että paino nousee sen vajaan kilon kuukautta kohti, jos ruokavalio on vain kunnossa ja treeniä tulee oikealla lailla. Jos taas halua olla timmi samalla niin naiset voivat ottaa hyvinkin sen 1-2 vkoa välidieettiä aina kun näyttää, että alkaa kertyä liikaa painoa.

Miksi syöt kellon mukaan?

Minkä muun mukaan söisin? Jos nälän, niin näin dieetillä ollessa söisin kaikki ruoat ennen kuin päivä on puolillaan.=) Pitää saada ravintoa pitkin päivää ja tasaisesti, että jaksaa, rasva palaa, lihakset pysyvät yllä ja energiaa on mukavasti koko ajan. Pieni nälkä nyt siinä sivussa menee väkisinkin.

Miksi et tiputa volyymia treeneissä, mutta säilytä intensiteettiä, kun palautumiskyky on rajallinen.

Valmentajani määrää treenit ja niiden tarkoitus on vain pitää lihasta yllä mahdollisimman hyvin. Palautunut olen paremmin kuin massakaudella ja jaksanut hyvin, ja tuloksetkin ovat korkeammalla kuin ennen dieettiä. Jokainen dieetti on kylläkin yksilöllinen, toiselle toimii toinen ja toiselle toinen tapa.

Minkä asian olet kokenut tähän mennessä haastavimmaksi tällä kisoihin tähtäävällä matkallasi? Onko mikään asia tullut ns. yllätyksenä?

Haastavimmaksi olen kokenut tarkan aikataulutuksen yhdistettynä jatkuvaan matkusteluun ja epäsäännölliseen elämään (koulu-, työ, ym. aikataulut vaihtelee).

Yllätyksenä tuli se, miten hyvin paino putoaa suhteellisen korkeilla kaloreilla vaikkei hikiliikuntaa tulekaan juuri. Aerobiset menee melko matalalla sykkeellä eikä pitkät salitreenit tunnu raskailta, kun niistä tykkää ja niitä on aina tehnyt mielellään.

Miten saan olkapäät kipeiksi (lihaskipua, hyvää sellaista) salitreenillä? Ne eivät ole seuraavana päivänä koskaan kipeät (kosketusarat), vaikka kuinka tekisin supersarjoja ja rääkkäisin niitä. Muut lihasryhmät kyllä kipeytyvät jokaisen niille tarkoitetun treenin jälkeen.

Parhaan lihaskivun sain kun kolasin pihan.:) Mutta jos salitreenillä haluat, niin kovia pystypunnerruksia yhdistettynä huolellisiin vipunostoihin eri suuntaan ja loppuun vaikka vielä pudotussarja. Tärkeää on keskittyä siihen, ettei liikettä tehdä epäkkäillä vain olkapäillä. Kosketusaroiksi olkapäitä on vaikea saada, eikä se kosketusarkuuden puuttuminen ainakaan minulla ole kehitystä hidastanut.

Toisten ihmisten mielestä urheilu on vastenmielistä ja inhottavaa, toiset taas rakastavat urheilua. Mistä luulet että tämä johtuu? Onko se ulkopuolelta vaikutteiden myötä opittua vai johtuuko se geeneistä? Miksi toisista tulee kilpaurheilijoita ja toisista sohvaperunoita? Mikä tekee meistä erilaisia?

Se on osittain perimästä kiinni ja osittain perheestä sekä lähipiiristä opituista asioista. Geenithän määräävät täysin meidät, joten jollekin on voinut sattua luonteeseen enemmän temperamenttia ja nautintoa itsensä rääkkäämiseen. Uskoisin, että suurin osa on kuitenkin ihan lapsuudesta lähtöisin olevaa, mihin on opittu, onko tehty liikunta mukavaksi ja koululiikunta kiinnostavaksi, annettu harrastaa mistä tykkää ja kannustettu.

Kasvamisen myötä henkilö itse kuitenkin on se joka päättää minkälaisesta liikunnasta tykkää. Uskon, että jokaiselle löytyy sopiva laji, mutta se vaatii etsimistä ja itsensä tuntemista. Ja välinpitämättömyys omaa terveyttä ja itseään kohtaan on osasyy miksi jotkut eivät liiku ollenkaan. On vain niin paljon helpompi olla sohvalla kuin hikoilla. Monesti ihminen on perusluonteeltaan laiska ja mukavuudenhaluinen ja geenithän meitä opettaa syömään myös makeaa, joten tässä vaiheessa pitäisi vain taistella omia haluja vastaan, jos haluaa tehdä itselleen jotain hyvää – luonne on se (geeneillä ja kasvamisella saatu) joka määrää saako sitten aikaiseksi sen muutoksen.

Tämä kysymys-vastaus -artikkeli on alunperin julkaistu Sanna Ketosen omassa blogissa. Toinen osa ilmestyy fitlandiassa ensi viikolla!

Herättikö tämä kysymys-vastaus -artikkeli lisäkysymyksiä tai muita ajatuksia? Kommentoi rohkeasti kommenttiboksiin alla!

Viimeksi päivitetty 1.5.2013

 

Sanna Ketonen

Sanna Ketonen

Kirjoittaja on lääkäri sekä Body Fitnessin tulokkaiden Suomen Mestari 2012 ja yleisen sarjan SM 5. 2013 -163cm -sarjassa.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Mimmu

    Kiva juttu, mutta asiaa auttaisi kovasti, kun jutun alussa kerrottaisiin ketä tässä oikein haastatellaan ja miksi.

    Vastaa
    • fitlandia

      Hei, kiitos kommentista! Mentori Sanna Ketonen vastaa jutussa kysymyksiin, joita hänelle on esitetty oman bloginsa puolella. Lisäsimme jutun alkuun vielä selvennyksen asiaan.

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *