Lantio tuntee meidät!

Lantio_tuntee_meidät

Uskon vahvasti, että ihmisellä on kehossa osia, joihin henkinen olo pakkautuu enemmän. Tunteet näkyvät aina jollakin tavalla ihmisen kehossa myös fyysisesti. Mieliala vaikuttaa erittäin voimakkaasti kehon asentoon ja tapaamme käyttää kehoa.

Kehon asento puolestaan vaikuttaa voimakkaasti lantion toimintaan ja lantion asentoon. Tämä toimii myös toisin päin, eli lantion asento vaikuttaa hyvin paljon kehon muihin osiin sekä ylempänä että alempana kehoa. Lantion asennolla on erittäin paljon merkitystä mm. seisoma-asentoon, kävelyyn ja istumiseen. Virheellinen lantiokorin asento voi aiheuttaa kiputiloja ja lisätä kuormitusta alaselässä. Kiputilat näkyvät yleensä polvissa, nilkoissa, alaselässä, itse lonkissa tai esimerkiksi hartioissa.

Henkinen stressi tuntuu selässä ja lantiossa

Olen huomannut, että usein esimerkiksi selkäkipujen taustalla on jokin psyykkisesti raskaampi kokemus tai pitkään jatkunut henkinen väsymys, uupumus, stressi, ahdistus, pelko, uusi elämän tilanne tai esimerkiksi menetys. Usein selkäkipuinen henkilö ei itse osaa tunnistaa tai ajatella henkisten kuormitustekijöiden vaikuttavuutta alaselän oireisiin. Perustan nämä ajatukseni omiin kokemuksiini fysioterapeuttina. Olen hyvin usein huomannut yhteyden raskaamman elämänvaiheen ja selkäkivun välillä. Ihminen usein kertoo, että selkäkipua edelsi jakso, joka saattoi olla jollakin tavalla henkisesti kuormittava.

Samalla tavoin lantio tuntuu olevan monen ihmisen ”tunteiden heijastusalue” ja stressi voi näyttäytyä jäykkyytenä lantiossa. Lantioon voi syntyä ”solmuja” eli pehmytkudosten kireyttä, ja nämä pehmytkudoksissa (esimerkiksi lihaksissa ja lihaskalvoissa) esiintyvät ”solmut” voivat kääntää myös luisia lantion rakenteita virheelliseen asentoon.

Henkisten solmujen aukaisu

Uskon, että avaamalla lantion alueen pehmytkudosalueiden kireystiloja voidaan avata myös jossain määrin henkisiä lukkoja. Uskon siihen, että elimistöllä on luontainen taipumus parantaa itse itseään. Toisinaan tarvitaan vain vähän avustusta ja liikkeelle laittava kehotus. Tässä apuna voi toimia lantion alueen manuaalinen käsittely, jossa lantiota pyritään rentouttamaan ja pyritään päästämään kaikki kireydet pois. Samalla myös mieli rentoutuu.

Suosittelen, että opettelet itse rentouttamaan oman lantiosi alueen. Pelkkä lantion alueen tiedostaminen, ja tietoisesti ko. alueen rentouttaminen esimerkiksi selinmakuulla polvet tuettuna 90 asteen kulmaan, voi vapauttaa lantion kireyksiä ja rentouttaa koko kehoa. Kokeilkaa!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 12.06.2013

Riina Kukkonen

Riina Kukkonen, Fysteri

Kirjoittaja on uintimaajoukkueen fysioterapeutti, koulutettu aikuisten ja lasten uimaopettaja sekä uintivalmentaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *