Lasten ja nuorten liikkuminen

Positiivinen_ajattelu_fitlandia

Mitä enemmän harjoittelusta, liikkumisesta ja fysiologiasta oppii, sitä enemmän ja useammin toivon, että olisin tiennyt saman tai edes osan siitä jo 10 tai ehkä jopa 15 vuotta sitten! Miksi näin?

Lapsuudessa ja nuoruudessa tehdään perusta liikunnalliselle elämäntavalle niin fyysisellä kuin psyykkisellä tasolla. Osalla tämän sivuston lukijoista on todennäköisesti jo omaa jälkikasvua tai sen hankkiminen lähivuosina on ajankohtaista. Jos näistä neuvoista ottaa käyttöön edes yhden tai kaksi, niin lapselle antaa huiman etumatkan muihin ikätovereihin nähden jatkoa ajatellen.

Monipuolisesti, paljon ja usein

On heti aluksi tärkeää painottaa, että puhun koko tämän artikkelin ajan liikkumisesta, en sanalla sanoen harjoittelusta! Lajivalintojen, Excel-taulukoiden, toistojen ja sarjojen sekä liikeprogressioiden miettimiseen on aikaa koko aikuisikä, eli säästetään se ”ilo” sinne.

Lasten ja nuorten liikkumisen tulisi olla monipuolista ja määrällisesti runsasta. Luonnossa kävely, leikkipuistoissa touhuaminen, pallopelit tai vaikka Hop Lopissa leikkiminen ovat kaikki erinomaista tekemistä nuoremmille. Tästä seuraavana selvästi enemmän organisoituneempana toimintana tulisivat voimistelu, sekä erilaiset temppu- ja sirkuskoulut.

Jos aikuisiällä ajatellaan, että tunti liikuntaa päivässä on riittävästi, niin lasten ja nuorten kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Eikä pidä suurimman osan aikuistenkaan, mutta jätetään se toisen tekstin aiheeksi. Nuoret voivat liikkua kirjaimellisesti aamusta iltaan jatkuvalla innolla. Tätä ei olisi syytä rajoittaa, jos vain mahdollisuudet antavat myöten.

Source: http://training-to-be-robin.tumblr.com/

Source: http://training-to-be-robin.tumblr.com/

Ei aikaista erikoistumista

Aikainen erikoistuminen tai lontooksi early specialization on ajankohtainen asia esimerkiksi Yhdysvalloissa. Tämä tarkoittaa, että vanhemmat ohjaavat jälkikasvuaan yhden harrastuksen pariin vuoden ympäri jo hyvin nuoresta iästä lähtien. Tämä on osoitettu kohtuullisen luotettavasti huonoksi vaihtoehdoksi monen tutkimuksen perusteella. Aikainen erikoistuminen johtaa mahdollisesti hyvään menestykseen 14-17-ikävuoden välillä, mutta tämä onkin huippu, jota korkeammalle ei tyypillisesti päästä.

Monipuolisesti laji- ja liiketaitoja koko ikänsä kerännyt nuori jatkaa sen sijaan parhaimmillaan kehitystä aina 20-ikävuoden paremmalle puolen ja voi päätyä jopa kansainvälisellä tasolla huipulle asti, jos on asetetut tavoitteet ovat niin korkealla.

Aiheesta enemmän kiinnostuneet voivat kysyä aiheesta lisää Googlelta termillä ”early sport specialization”.

Herkkyyskaudet

Lapsuudessa ja nuoruudessa on tietyt herkkyyskaudet, joiden aikana kyseinen ominaisuus kehittyy huomattavan nopeasti ja kenties korkeammalle tasolle, kuin myöhemmin on mahdollista. Herkkyyskausia on olemassa niin nopeudelle, liikkuvuudelle/venyvyydelle kuin voimalle ja kestävyydelle. Alla on esitettynä eri herkkyyskaudet kuvan avulla. Pyydän anteeksi jo etukäteen, sillä AD:n taidot eivät ole vahvinta osaamistani, mutta toivottavasti kuvasta saa selvää.

herkkyyskaudet

Mikä herkkyyskausien merkitys on käytännössä? Parhaimmillaan se voi olla hyvinkin suuri. Eräästä koulutuksesta jäi ikimuistoisesti mieleen kouluttajan ohimennen sanoma herkkyyskausiin ja liikkuvuuteen liittyen:

”Jos spagaatin saavuttaa ennen 12-13 ikävuotta, niin sen pystyy todennäköisesti säilyttämään kohtuullisen helposti läpi elämän. Jos taas et ole tehnyt sitä ennen ko. ajankohtaa, niin todennäköisesti tappelet sen kanssa enemmän ja vähemmän lopun ikääsi.”

Spagaatti ei ole välttämättä asia, joka olisi kaikkien to do –listalla, mutta yleisesti hyvästä liikkuvuudesta ja sen säilyttämisen helppoudesta ei ole varmastikaan haittaa nyky-yhteiskunnassa.

Hauskuus mukana!

Hauskuus, hauskuus ja hauskuus. Tekemisen mielekkyys ja ilo on ehkä tärkein asia, mitä lasten ja nuorten harrastamisessa ja liikkumisessa on pidettävä mielessä. Jos tekeminen ei ole mielenkiintoista ja hauskaa, niin lapset ja nuoret pysyvät harvoin sen parissa kovin pitkään. Tässä vastuu jää kuitenkin myös ohjaajan vastuulle. Leikkien, erilaisten kilpailujen ja pelien yhdistäminen voi tehdä vaikka käpyjen keräämisestä kärrynpyöriä tehden niin kiinnostavaa, että lopettaminen on vaikeaa.

Esimerkkejä ja muita ajatuksia

Tässä on listattuna joitakin esimerkkejä hyvistä harrastuksista, jotka opettavat monipuolisesti liiketaitoja ja fyysisiä ominaisuuksia.

 

·      Voimistelu eri muotoineen

·      Sirkus- ja temppukoulut

·      Muutamat tanssilajit

·      Eri kamppailulajit

 

Toki näiden lisäksi erilaiset pallopelit ja joukkuelajit ovat myös erinomaista tekemistä. Varsinaisen järjestetyn liikkumisen lisäksi myös arkeen olisi tärkeää kiinnittää huomiota, koska lopulta se on todennäköisesti kuitenkin ajallisesti ja määrällisesti suurin osa päivästä.

Istumisen minimointi on yksi tärkeä asia kaiken ikäisille. Sen haittapuoliin, jotka eivät ole kevyesti otettavia, on herätty vasta viime aikoina ja tällä saralla on tehty paljon tutkimustietoa. Tästä voi lukea mm. tuoreesta UKK-instituutin artikkelista tai tästä Fitlandian jutusta. Nuoruusvuosina esimerkiksi selän välilevyjen verenkierto kehittyy noin 20 ikävuoteen asti ja jos suurin osa ajasta on vietetty Xboxia (tai mikä konsoli nykyään onkaan käytössä?) pelaten, niin tämä voi tulla vastaan ikävästi myöhemmin.

Lisäksi liikkuminen paikasta toiseen kävellen tai vaikkapa pyörällä on toinen asia, jota ei voisi tarpeeksi suositella iästä riippumatta. Sen sijaan, että matkataan kauppaan tai kouluun bussilla vain muutama pysäkinväli, niin kävely voi piristää päivää huomattavasti. Kerta viikossa ei merkitse vielä paljoa, mutta kun tästä tulee rutiinia, niin pitkällä aikavälillä vaikutukset alkavat jo kertaantumaan!

Liikutaan hyvin, sitten paljon ja pidetään se hauskana – iästä riippumatta!

 

Artikkelin asiantuntija Jukka Mäennenä on monipuoliseen harjoitteluun perehtynyt osaaja. Lisää Jukan ajatuksia ja artikkeleita treeniin liittyen voi lukea osoitteesta super-sets.com.

Päivitetty viimeksi 09.03.2015

Jukka Mäennenä

Jukka Mäennenä, super-sets.com

Kirjoittaja on tamperelainen monipuoliseen harjoitteluun perehtynyt osaaja sekä Bmx- ja maastopyöräilyn aktiiviharrastaja. Kirjoittajan ajatuksia treeniin liittyen voi lukea osoitteesta super-sets.com sekä Probody-, Edge-, Fillari- ja Polku-lehden sivuilta.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *