Lenkkeily tylsistyttää – kokeile näitä vinkkejä!

Lenkkeily_tylsistyttaa

1) Vaihtele lenkkireittejäsi

Jos juokset aina samoja reittejä niin kyllästyminen iskee helposti jossain vaiheessa. Vaihtelun lisäksi uusien lenkkireittien kautta opit tuntemaan oman kaupunkisi paremmin! ;)

2) Juokse matkaa

Jos omistat GPS-kellon, voit asettaa itsellesi matkatavoitteen lenkille. Päätä juosta esimerkiksi 8 kilometriä ja seuraa kellostasi miten tavoitematkasi täyttyy kilometri kilometriltä! Jos et omista GPS-kelloa niin alypuhelimen treenisovellukset Sports Tracker, Endomondo yms. ajavat saman asian.

3) Juokse intervalleja

Intervallitreeneissä nopea- ja hidastempoinen juoksu vaihtelevat. Voit piristää lenkkejäsi esimerkiksi juoksemalla joka kolmannen pylvään välin hieman kovempaa. Yksi helposti toteutettava intervalliharjoitus on juosta noin 15 minuutin lämmittelun jälkeen 3 minuuttia hieman vauhdikkaammin siten, että 1 minuutin välein nostetaan juoksunopeutta (normaali-reipas-kova). Kolmen minuutin jälkeen juokse 1-3 minuuttia kevyemmin, jonka jälkeen lähde uudestaan juoksemaan 3 minuutin nousujohteinen pätkä. Voit juosta 3 minuutin pätkiä yhden lenkin aikana 3-5.

http://www.motivationblog.org/nike-motivational-poster/#.VSYJJJOsUnU

http://www.motivationblog.org/nike-motivational-poster/#.VSYJJJOsUnU

4) Juokse musiikin tempoon

Musiikin tempoon juokseminen voi piristää juoksuharjoittelua kummasti. Esimerkiksi spotifystä löytyy valmiita soittolistoja kevyemmille ja nopeammille lenkeille. Laita soittolista soimaan ja anna rytmin viedä!:) Voit lukea lisää musiikin rytmiin juoksemisesta täältä.

5) Juokse portaita ja vaihtelevia maastoja

Hyppää juoksureitiltäsi välillä portaisiin tai jää vähäksi aikaa ylämäkeen tekemään spurtteja. Ylämäessä voit tehdä esimerkiksi 3-5 terävää 50-100m nousua kävellen palautukseksi alas.

6) Osallistu osaavaan valmennukseen ja opi harjoittelemaan oikealla tavalla hyvässä porukassa

Jos sinulla on mahdollisuus olla mukana juoksuporukassa ja/tai osaavan valmentajan opastuksessa, sitä kannattaa kokeilla juoksuharrastuksen piristämiseksi. Uusien samanhenkisten ihmisten tapaaminen ja erilaisten treenitapojen oppiminen on aina piristävää! Jos asut pääkaupunkiseudulla niin sinulla on hyvä mahdollisuus osallistua Fitlandian treenaa kuin huippujuoksija -valmennusjaksolle joka starttaa 20.4. Tilaa on vielä muutamalle nopeimmalle ilmoittautujalle ja ilmoittautumisaika päättyy su 12.4.!

 

Sitten vain lenkkarit jalkaan ja ulos kokeilemaan!

 

Pysy ajan tasalla uusimmista treenivinkeistä ja -trendeistä ja tykkää Fitlandiasta facebookissa!

Päivitetty viimeksi 9.4.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *