Lepo- ja palautumisvinkkejä

Jotta säilyttäisit hyvän vireystilan ja energisyyden, joudut kinnittämään huomiota liikkumisen lisäksi lepäämiseen. Tässä muutama vinkki riittävän levon takaamiseksi:

1. Pidä vähintään yksi lepopäivä harjoittelusta viikossa. Kropan lisäksi muista antaa lepoa säännöllisesti myös pääkopalle rentoutumalla ja irrottautumalla arkisista asioista ja töistä.

2. Vuorottele kevyitä ja rankkoja treenejä. Vältä kahden kovan ja intensiivisen treenin tekemistä peräkkäisinä päivinä. Kehitytkin paremmin ja nopeammin kun rytmität harjoitteluasi kevyisiin palauttaviin ja kovempiin kehittäviin treeneihin.

Kuva: http://thefitbottle.tumblr.com/

Kuva: http://thefitbottle.tumblr.com/

3. Jos harjoittelet säännöllisesti 4-6 päivänä viikossa, kannattaa harkita kevyemmän viikon pitämistä 2-3 viikon välein. Kehityt levossa ja intokin säilyy paremmin! Jos liikkumisesi on epäsäännöllisempää etkä treenaa rankasti viikosta toiseen, ei erillistä kevyempää viikkoa luultavasti tarvitse.

4. Syö liikkumisesi mukaan. Jos harjoittelet paljon korkealla intensiteetillä niin silloin kehosi kaipaa palautumiseen energiavarastojen täydennystä hiilihydraattien muodossa. Täytä lautasesi vihreällä, lisää siihen joku hyvä proteiinin lähde ja hiilihydraattia kulutuksen mukaan niin olet jo pitkällä!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 07.06.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *