Liikkujan toimiva arkiruokailu on hyvinvoinnin perusta

Hyvin toimiva arkiruokailu on liikkujan hyvinvoinnin perusta. Kun ravintoasiat ovat kunnossa, treenistä saa kaikki tehot irti ja keho myös palautuu paremmin. Arkiruokailuun kannattaa siis satsata!

Koska arkemme on yleensä kiireistä, ei kaiken touhun keskellä aina ehdi ajattelemaan ruokailuja. Toimivan arkiruokailun kulmakivi onkin suunnitelmallisuus.

suomalaisten_ruokailutottumukset_fitlandia

Tässä muutama käytännön vinkki arkiruokailun suunnittelemiseen:

  • Suunnittele viikon ostoslista ja ruuat etukäteen. Mikäli mahdollista, valmista tai esivalmista seuraavan päivän ruoka/ ruuat edellisenä päivänä.

 

  • Mieti etukäteen, minä päivinä treenaat tai milloin teet erityisen pitkän harjoituksen ja varmista, että ainakin näinä päivinä saat monipuolisen ja ravitsevan aterian mielellään mahdollisimman pian harjoituksen jälkeen.

 

  • Pyri ennakoimaan erittäin kiireiset päivät tai päivät, jolloin mahdollisuutta kunnon lounaaseen ei ole. Ota mukaasi eväät, jottet sorru epäterveellisiin valintoihin tai paastoamiseen.

 

  • Kanna mukanasi aina jotain pientä terveellistä syötävää, esimerkiksi pähkinöitä.

Terveellinen_ruokavalio_perusta_fitlandia_edited-1

 

  • Valmiit palautusjuomat tai juomajauheet ovat käteviä otettavaksi mukaan niinä päivinä, kun tiedät, ettet ehdi syömään tarpeeksi nopeasti treenin jälkeen.

 

  • Huolehdi, että jokaisella ateriallasi on jokin proteiinin lähde sekä kasviksia tai hedelmiä/ marjoja.

 

  • Toimivaan ruokailuun kuuluu myös oleellisena osana säännölliset ruokailuvälit. Jotta verensokeri pysyy tasaisena, ateriavälejä ei pitäisi päästää yli neljän tunnin mittaisiksi. Liikkuvan ihmisen olisikin hyvä syödä 4-6 ateriaa päivässä. Myös päivän ateriarytmi kannattaa suunnitella etukäteen!

 

  • Yhtä tärkeää kuin säännöllinen syöminen on nestetasapainosta huolehtiminen. Hyvä nestetasapaino pitää kropan ja mielen virkeänä sekä ehkäisee liikuntavammoja. Nesteytyksestä kannattaa pitää huolta koko päivän ajan, sillä juuri ennen urheilusuoritusta aloitettu juominen aiheuttaa vaan hölskyvän mahan ja kovan vessahädän!

 

  • Aina arki ei suju suunnitelmien mukaan, eikä mahdollisuutta järkevien ruokavalintojen tekemiseen välttämättä aina ole. Kun syö terveellisesti 80% ajasta, ei haittaa, jos osa silloin tällöin syö jotain vähemmän terveellistä.

Miten sinä pidät huolen siitä, että saat arkisinkin kiireen keskellä syötyä terveellisesti?

Päivitetty viimeksi 8.5.2016

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *