Liikkumalla kaamosta vastaan!

Kaamosmasennusta_vastaan

Yhä aikaisemmin pimenevät illat ja hämärinä koittavat aamut vievät toisista puhtia pois enemmän kuin toisista. Unentarve lisääntyy, olo käy passiiviseksi ja jopa mieliala madaltuu. Jos ilmiö toistuu joka syksy ja korjaantuu kevään myötä, voidaan puhua jonkinasteisesta kaamoksen aiheuttamasta alakulosta tai jopa kaamosmasennuksesta.

Varsinainen kaamosmasennus on kohtalaisen harvinainen tila, mutta lievempää kaamosoireilua kuten lisääntynyttä väsymystä esiintyy yleisemmin. ”Kaamosoireet” alkavat yleensä silloin, kun päivä alkaa selkeästi lyhentyä. Olotila helpottaa, kun valon määrä kevättä kohden alkaa lisääntyä.

Liikunnalla kaamosta vastaan!

Miten helpottaa kaamosmasennusta? Pimeys ja ankeat kelit eivät varsinaisesti houkuttele liikkumaan, mutta säännöllisellä liikunnalla on tutkitusti positiivinen vaikutus mielialaan, joten päivittäisistä liikuntasessioista kannattaa pitää kiinni. Kropan rasittaminen käynnistää endorfiinien eli mielihyvähormonien tuotannon, jolloin mieliala kohoaa. Jos lähteminen tuntuu hankalalta, sovi treenitreffit kaverin kanssa tai suunnittele viikon liikuntasessiot etukäteen!

Source: weheartit.com

Source: weheartit.com

Säännöllinen liikunta auttaa myös ylläpitämään säännöllistä elämänrytmiä, mikä on kaamoksesta kärsivälle tärkeää. Kaamosaika saattaa laittaa ihmisen biologisen kellon sekaisin, ja rytmit menevät sekaisin. Liikuntasuoritus rytmittää päivää, ja hieman rasitetulla kropalla unensaantikin on helpompaa. Joillakin kaamosaika aiheuttaa ruokahalun kasvua, jolloin liikunta auttaa myös ateriarytmien säilyttämisessä.

Liikunnan lisäksi kaamosoireita saattaa helpottaa kirkasvalolamppu. Kirkasvalolampun käyttö kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen oireiden ilmaantumista. Parhaiten siitä saa hyödyn irti, kun laittaa sen päälle heti aamulla herättyään ja tekee vaikkapa aamutoimet valon loisteessa.

Jos liikunnasta ja kirkasvalohoidosta huolimatta mieli on koko ajan maassa, mikään ei huvita ja mielen täyttävät jopa itsetuhoiset ajatukset, voi kyse olla masennuksesta. Tuolloin kannattaa ottaa yhteyttä viipymättä omaan terveyskeskukseen.

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 15.11.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *