Lisää rentoutta!

Rentoutumisharjoituksilla voidaan saavuttaa liikkumisenkin suhteen monia hyödyllisiä asioita. Erilaisia konkreettisia rentoutumiskeinoja löydät muun muassa Fitlandian artikkelista ”Kehon huoltaminen”. Nämä hyödyt voit saavuttaa liikkumiseesi ja yleisesti elämääsi, kun opettelet rentoutumaan:

1. Lisääntynyt stressinhallinta

Rentoutumistila aktivoi parasympaattista hermostoa, joka aktivoi ns. mielialahormonien tuotantoa. Eri rentoutusryhmien kohdalla ollaan osoitettu, että stressistä aiheutunut staattinen lihasjännitys on selvästi alentunut tai hävinnyt kokonaan. Rentoutumisella voidaan siis opetella hallitsemaan stressiä paremmin ja sitä kautta vähentämään lihasjännityksiä kehossa – rentoutuminen on siis myös mitä parhainta kehonhuoltoa!

2. Fyysisen palautumisen nopeutuminen

Rentoutustilan aikana ihmisen ääreisverenkierto (käsissä, jaloissa, jne.) lisääntyy ja lihasjännitys laskee, jolloin verenkierto edistyy lihaksessa. Tämän johdosta lihaksen palautuminen lepotilaan erilaisista jännitystiloista nopeutuu.

Kuva: http://acid--wires.tumblr.com/

Kuva: http://acid–wires.tumblr.com/

3. Keskittymiskyvyn lisääminen

Usein rentoutusharjoituksissa ajatukset ohjataan yhteen kohteeseen tai asiaan ja tällä tavalla opetellaan mielen keskittämistä juuri siihen, mihin halutaan. Keskittymiskyky kasvaa ja parantunutta keskittymiskykyä voi hyödyntää vaikkapa kuntosalilla tai juoksukisaan valmistautuessa. Jo pelkästään hyvällä keskittymisellä voidaan jossain tapauksessa nostaa esimerkiksi voimatasoja saman tien jopa 5-10%.

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Artikkelin lähteenä on käytetty kirjaa: Rentoutumisen työkirja, Jukka Kataja (1996)

Päivitetty viimeksi 27.05.2015

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *